Hafiz

8.6K 249 3
                                    

Aku malu. Tersangat malu!

"Hihihi..." tawa Shaqif dari jauh. Sejak insiden aku cium ketiak bos tadi aku terus jadi bahan lawak oleh Shaqif. Tak pasal-pasal aku dicop label sebagai "Penghidu Armpit Suami Mithali" oleh Shaqif. Suka-suka hati je dia bagi title tu kat aku. Ingat aku ni penghidu ketiak tegar?

"Yes you are." Kata Shaqif tiba-tiba dari belakangku. Aku terkejut beruk.

Macam mana dia tahu apa yang aku tengah fikir sekarang ni?! Adakah bos salah seorang mind reader?!

"Tu pun bukan jugak. Saya bukan dukun boleh baca fikiran orang." Tambah Shaqif lagi.

What?! Biar betul?!

Mataku buntang. Macam mana bos tahu sekali lagi apa yang aku fikirkan?!

"Dah, dah banyak fikir tu. Sekarang ni tolong saya siapkan projek baru. Biar habis cepat lagi bagus. Baru ada banyak masa dengan bini baru. Wu...wu!" Seloroh Shaqif sambil dia mengeluarkan fail projek baru tu dari begnya.

Projek?

Kenapa aku rasa malas nak kerja ni?!

-

"Awak buat macam ni baru betul. Nanti minggu depan kita kena handle show untuk projek ni. CEO Sykt. Taj Holdings nak kita handle show tu sendiri. So, we must do the best for him." Ujar Shaqif penuh yakin.

Btw...bila bos dah sebut nama CEO Taj Holdings tu aku ada satu soalan.

"Erm...Mika nak tanya satu soalan ni." Pintaku. "Tanya je lah sayang." Tambah Shaqif.

Aku menarik nafas panjang terlebih dahulu. Risau jugak kalau soalan ni boleh buat bos terasa.

"Siapa sebenarnya CEO Taj Holdings tu?" Tanyaku. Lancar. Shaqif terus mengalihkan pandangannya ke arah aku.

"Kenapa tanya soalan tu?" Tanya Shaqif pula. Sudah....dia tanya aku balik! Ni mesti ada pape ni.

"Yelah, hari tu saya ada dengar manager Joey sembang dengan CEO tu. Katanya CEO tu ada kena mengena dengan bos. Betul ke? Nak tanya tu je." Jelasku.

Shaqif bermain-main dengan janggutnya yang berjuntai tiga tu. Eleh...tiga helai je pun janggutnya tapi belai macam ada seribu!

"Hurm...Mika nak tahu sangat ke siapa dia?" Tanya Shaqif lagi. Aku mengangguk laju.

Memang nak tahu sangat!

"Mr. Tajul Hakimi tu sepupu I. Handsome tak dia?" Sepupu? Aku mengangguk lagi. "Handsome..." pujiku.

"Well, tengoklah siapa sepupu dia yang lagi seorang ni. Super ekstrem handsome! Bertuahlah siapa yang dapat I yang terlajak handsome ni. Puhahaha!" Seloroh Shaqif sambil tertawa besar.

Err....really? Bos ni kira suka angkat bakul sendirilah ya?

Shaqif masih lagi dengan ketawanya.

"Ceritalah lagi pasal Mr. Tajul Hakimi tu." Pintaku.

Tiba-tiba Shaqif berhenti dari ketawa. Dah kenapa? Wajahnya juga bertukar dingin. Again?!

"Kenapa Mika nak tahu sangat pasal dia tu?" Soal Shaqif dengan pandangan tajam. Aku tertelan liur. Seram!

"Hihihi...tak nak cerita takpelah." Fine! Aku surrender.

-

Tang ke tung! Tung ke tang!

Aku dan Shaqif terkejut dengan bunyi bising yang datangnya dari tingkat atas.

"Kacaulah budak kecik ni. Papa nak buat kerja pun tak boleh." Bebel Shaqif sambil menaiki anak tangga.

Papa?!

Oh ya. Sebelum aku kahwin dengan bos, manager Joey ada cerita yang bos ada sorang anak angkat. Maybe bunyi bising tu dari budak kecik tu tak?

Aku turut mengekori bos.

Tombol pintu bilik Hafiz dipulas perlahan-lahan. Aku dan Shaqif mengintai Hafiz yang berada di dalam seorang diri. Entah apa agaknya yang dibuat budak kecik tu.

"Amboi, Hafiz." Ujar Shaqif tiba-tiba. Hafiz terkejut beruk. Dia terus menoleh ke belakang.

"Papa!" Jeritnya sambil tangannya lincah menekan punat pada alat kawalan permainan game video itu.

"Hafiz main game apa? Kenapa tak ajak papa?" Tanya Shaqif sambil mendekati anak angkatnya itu.

"Game Percy Jackson. Dah nak final level ni. Nak kena kalahkan monster ni." Jelas Hafiz sebelum dia memulakan lagi permainan video itu.

"Cantik...papa nak join." Sambung Shaqif lagi lalu mengambil tempat duduk di sebelah anaknya itu.

Elok...

Dua-dua hantu game. Lagi bagus bos join Hafiz kecik main game. Tak adalah kitorang nal sambung bincang pasal projek tu lagi.

"Aunty pun ada?" Ujar Hafiz tiba-tiba. Aku terkaku. What an awkward situation!

Aku tersengih.

"Meh la join sekali." Ajak Hafiz dengan senyuman lebar. Aku terpana. Aku ingat selama ni susah untuk aku memdekati Hafiz kecik ni. Rupa-rupanya dia yang mendekati aku dulu!

"Boleh je." Balasku dengan senyuman lebar.





Satu jam kemudian...

"Alamak! Projek Tajul tu!" Jerit Shaqif.

Baru sekarang bos nak ingat?

#suamikusengal

Suamiku Sengal?!Where stories live. Discover now