Shaqif memandangku. Dia mengetap bibirnya sambil menggenggam kuat pen kegemarannya yang terpatah dua itu. Pandangan tajam itu dilayangkan kepada aku sekali lagi.
Aku terkaku!
Masak gulai aku nampaknya hari ni..."Mika." Panggil Shaqif. Nadanya kedengaran dingin.
"Y...ya?" Sahutku. Perlahan. Meremang bulu roma aku dibuat bos. Mata bos macam dah nak terkeluar pun ada bila dia jeling aku macam tu.Shaqif menarik nafas panjang.
"Macam mana pen ni boleh terpatah dua?" Tanyanya. Aku menelan air liur.
"Sebenarnya...saya...sa..ya...ter....pijak pen tu!" Ujarku selaju mungkin. Aku menutup rapat kedua-dua belah mataku. Takutnya aku kalau bos marah aku and then pecat aku. Kewangan aku buat masa sekarang ni amatlah tidak stabil."Awak pijak pen ni?" Ujar Shaqif. Matanya membulat. Dia cuba menahan amarahnya.
Sabar Shaqif...getusnya.
Masalahnya dia pijak pen fevret aku!!!!
Aku melihat telinga bos yang makin lama makin merah. Aku memegang kerusi tetamu. Bersiap sedia untuk melarikan diri daripada naga api kat depan ni.
"Sorry bos. Saya memang tak sengaja." Pintaku. Betul! Sumpah! Aku memang tak sengaja.
"Tolong keluar Mika." Arah Shaqif sambil tangannya menghalau aku. Bo?! Bos halau aku? Erm....tak apalah.
Buat muka sedih....
Huhuhu...
T_TAku menunduk wajahku. Sampai hati bos halau aku. Huhu...
Aku memulas tombol pintu. Sebelum keluar aku sempat memandang bos.
Amboi! Bengisnya!
......
Aku mengeluh kasar. Apalah nasib badan aku hari ni. Awal-awal pagi lagi dah kena maroh. Aku melihat kalendar untuk bulan ini. Masih berada di bulan May. Tinggal beberapa hari lagi majlis perkahwinan aku akan berlangsung. Aku mengeluh sekali lagi. Betul ke aku nak kahwin ni? Aku ni dah bersedia ke nak kahwin? Padahal niat asal aku nak kahwin sebab nak tolong bos je. Tak lebih dari tu.
"Mika!"
Aku tersedak. Suara puaka tu dah mai...
Aku segera bangkit dari tempat duduk. Kalau bos dah panggil kena pergilah."Ada apa bos?" Tanyaku. Aku membetulkan pakaianku. Shaqif menjeling tajam. Dia menyilang tangannya dengan wajah bengis. Seram pulak aku tengok.
"Macam mana dengan bungkusan yang saya hantar tu? Awak dah tengok?" Tanya Shaqif. Dia menghirup kopi yang aku bancuh sebentar tadi.
Bungkusan? Masa bila bos ada hantar delivery kat rumah? Setahu aku...
Jangan-jangan?!
-
"Amboi, Mika. Bertuah anak mak yang seorang ni. Dapat bakal suami yang prihatin, kacak, kaya...baik pulak tu!" Seloroh mak. Abang mencebik mukanya.
"Yalah, mak. Anak perempuan mak yang sorang tu jela yang mak sayang dan sanjung. Abang ni siapalah..." abang membuat nada rajuk. Eleh...merajuk pulak abang aku ni.Mak mengeluarkan sepasang gaun putih dari sebuah kotak yang baru dihantar pagi tadi. Bibir mak terukir sebuah senyuman yang sangat lebar. Kalau boleh nak senyum sampai ke telinga!
"Cantik baju ni..." puji mak.
Aku menekan nombor telefon mak yang berada tersenarai di sejarah panggilanku. Panggilan disambungkan...
Trut...trut...
"Hello, Mika!" Panggil mak. Aku menarik nafas panjang.
"Mak, pagi tadi ada orang hantar barang tak?" Tanyaku. Rasa gelisah pun ada."Ada. Gaun putih. Mika, kamu cakap dekat abang sayang kamu tu..." kata-kata mak terhenti.
"Cakap apa mak?" Tanyaku pula.
"Kirim salam sayang dekat abang kamu tu sebab bagi mak gaun mahal ni. Cantik sangat! Sesuai sangat dengan mak." Omel mak sambil melihat dirinya ke dalam cermin sambil memperagakan gaun putih itu.AKU TERKEJUT!
"JANGAN BILANG MAK DAH PAKAI BAJU TU?!!!!"
"Yes, Mika. Mak nampak cantik sangat pakai gaun ni." Tambah mak lagi.
Mulutku ternganga.
Pandanganku dikalih kepada bos. Bos mengangkat kening kanannya sambil kedua tangannya menyilang. Aku menelan liurku.
"So, dapat tak?" Shaqif memandang ke dalam mataku. Apa aku nak cakap ni?! Baju tu sebenarnya untuk aku tapi mak dah pakai!
"Err..mak kata..." aku terhenti.
"Mak awak kata apa?" Tanya Shaqif. "Err...mak dah pakai...baju tu." Tuturku satu persatu. Gundah gelana aku jadinya!Shaqif terdiri. Mukanya berkerut mendengar jawapanku tadi. Janganlah bos marah aku sebab mak dah pakai baju tu...
T_T....
"Mak awak cakap apa?" Sambung Shaqif lagi. Dia memandang tepat ke arahku.
"Mak kata...dia suka." Aku memandang ke dinding. Tak sanggup nak pandang muka bos. Takut!!!
Tiba-tiba aku terdengar bunyi tepukan. Siapa pulak yang menepuk tangan masa camni...
Aku memandang ke depan semula.
"Mak awak suka? Baguslah..." Shaqif tersenyum lebar.
WTH?
"Bagus?" Bisikku.
"Tak sangka bakal mak mentua aku suka gaun tu." Sengihnya.
Bos tak marah?!
#suamikusengal
YOU ARE READING
Suamiku Sengal?!
RomanceDialah segalanya. Dialah raja. Dialah bos. Dialah suami. Dialah juga...yang selalu menyeksa aku tiap-tiap hari! "Saya hormat awak pun sebab awak tu bos saya." -Nik Shamika "Awak tak nampak saya ke atau pura-pura tak nampak?" -Muhammad Shaqif