Kenyataan?

9.1K 323 2
                                    

Aiskrim?!

Bos aku sanggup terkejar-kejarkan aiskrim daripada berbincang pasal meeting petang ni? Kenapa bos aku ni tak serius hah? Suka sangat main-main. Dah tua bangka pun masih lagi terkejarkan aiskrim macam budak kecil.

Aku mengeluh.

Set free Iceland diletakkan di atas meja. Dua cawan aiskrim coklat dan vanilla bersama toping  buah kiwi dan strawberi di atasnya.

Terliur pulak aku tengok aiskrim yang bos aku ambil ni. Erm...aiskrim coklat. Desisku.

"Time to eat!" Ujar Shaqif lalu dia laju menyedok aiskrim vanilla ke dalam mulutnya. Sempat lagi dia menjilat bibirnya yang comot dengan aiskrim.

Sementara itu...

Gulp.

Sedapnya....

Dari tadi aku asyik tengok je bos aku makan aiskrim. Mentang-mentang cuaca panas terik dengan El Nino lagi. Kalaulah aku dapat sesuap...

"Habis!" Jerit Shaqif.

"Tidak!!!!" Jeritku sekuat hati.

Shaqif terkejut. Dia memandangku pelik.

"Baby Mika? Kenapa ni?" Tanyanya risau. Aku meraup wajahku. Sampai hati dia tak tinggal sikit pun untuk aku. Mika, Mika kau jangan perasan dia akan bagi kat kau sikit. Dia tu bos kau. Kau pulak pekerja dia. Jangan haraplah dia akan belanja kau.

Ya, ya. Aku sedar aku siapa.
T_T

Aku cuba menukar topik. Yalah takkan aku nak cakap dekat bos aku yang aku marahkan dia sebab tak share aiskrim tu dengan aku.

"Tak ada bos. Cuma saya stres tiba-tiba pulak. Maybe sebab sekejap lagi meeting first saya kan." Tipuku. Padahal aku nak aiskrim tu!

"Oh...jangan risaulah. Pasal meeting tu kan baby Mika. Kita buat kat sini je." Beritahunya tiba-tiba. Buat kat sini?!

"Meeting kat sini? Tak apa ke?" Tanyaku pula. "Kenapa? Tak boleh ke?" Yalah...aku mengalah. Sebab kau tu bos aku.

Beberapa minit kemudian, muncul seorang jejaka yang berpakaian ala-ala chef keluar dari dapur Iceland tu. Dia berkaca mata bulat. Macam Harry Potter.

Dia berjalan ke arah kami berdua. Dia nak apa?

"Yo, wazzup!  Lama tak jumpa kau Qif." Tegurnya sambil memeluk bos aku. Kawan bos ke? Aku hanya menenung mereka berdua.

"Aku pun dah lama tak jumpa kau Qil. Nampaknya bisnes kau lagi untung dari bisnes aku." Kata Shaqif. Aqil tertawa mendengarnya.

Rupa-rupanya lelaki tu bestfriend bos aku. Nama dia Aqil. Dia pemilik kedai aiskrim ni. Wahhh untungnya kalau aku pun ada kedai aiskrim sendiri. Tiap-tiap hari aku berenang dalam aiskrim. Hahaha! Nikmatnya...

"Mika..." panggil Shaqif. Dia melambai tangannya beberapa kali di hadapan muka Mika. Berangan ke apa budak ni? Getus Shaqif.

"Baby, sayang panggil ni." Cuba Shaqif buat kali kedua. Bila dia cakap je macan tu jatuh terus siku aku ke bawah. Cis! Jangan guna taktik tu kalau nak kejutkan aku!!!

Pipiku memerah. Bos dan kawannya tertawa berdekah-dekah melihat aku hampir terjatuh dari kerusi. Tak guna...

"Lawak jugak PA kau ni." Tawa Aqil. Tak nampak langsung matanya bila senyum. Tenggelam habis.

"Hahaha! Tahu takpe." Balas Shaqif. Berair matanya mentertawakan Mika. Baru usik sikit. Belum sampai klimaks lagi. Tawanya lagi tanpa henti.

"Wait. Shaqif aku nak tanya kau satu benda ni?" Tanya Aqil. Shaqif mengangguk kepalanya. Asyik angguk je bos aku ni. Belum lagi aku tengok dia menggeleng.

"Tanya jelah. Sejak bila kau mintak izin aku bila nak tanya soalan? Selalunya kau main redah je." Balas Shaqif. Dia meneguk sebotol air mineral. Tekaknya terasa loya pula dengan kemanisan aiskrim yang dilahapnya tadi.

"Hahaha...betul jugak. By the way sejak bila kau pakai PA ni? Aku ingat lepas kejadian tu kau tak nak pakai PA dah. Apa dah jadi beb? Kau dah boleh terima kenyataan ke?" Tanya Aqil bertubi-tubi.

Tiba-tiba bos aku terdiam. Senyumannya juga mula pudar. Wajah Aqil mula berkerut.

"Aku salah cakap ke?" Getus Aqil.

Apa yang dimaksudkan oleh kawan bos tu? Selama ni bos aku tak pakai PA ke? Satu lagi. Kenyataan apa yang si Aqil ni cakap? Hish...semuanya buat aku keliru!

Suamiku Sengal?!Where stories live. Discover now