Part 54

2.9K 227 48
                                    

Sheran dan Melina turun dari bilik masing² serentak. Masing² masih mamai dan mengantuk.

Tapi macam mana pun mereka kena bangun awal. Sebab hari ni mereka kena masak sarapan untuk yang lain.

Tetapi langkah mereka terhenti apabila terdengar bunyi dari dapur. Bunyi ketukkan kuali dan bunyi air paip yang terbuka.

Mereka memamdang sesama sendiri sebelum menyeru senjata masing². Tanda berjaga². Mana nk tau kot² ada penceroboh ke?

Tiba ja diorang di dapur, mereka mengendap sedikit dari pintu dapur. Acah spy kejap😂. Kelihatan sesusuk tubuh berambut panjang sedang membelakangi mereka. Hantu ke?

"Stella?" Mereka berdua keluar dari persembunyian mereka apabila mengenali sesusuk tubuh itu.

Gadis itu memusingkan badan memandang mereka berdua. Tekaan mereka tepat.

"Melina, Sheran. Selamat pagi."

∆∆∆∆∆∆∆∆

Keadaan di meja makan terasa kekoknya. Masing² tidak membuka mulut. Bisu dah ke?

Berkali gandalah kekoknya bila Stella datang dari dapur dengan menatang jus oren di tangannya.

"Kenapa senyap je? Macam tak bersemangat je?" Apron yang dipakai oleh Stella ditanggalkan lalu disangkut pada kerusi.

"Err... Betul ke kau ni Stella?" Soalan yang bodoh lagi tak masuk akal dari Sheran.

Satu penumbuk landing tepat pada kepala Sheran oleh kekasihnya sendiri. Stella yang melihat hanya tersenyum nipis.

"Ye. Ni aku lah. Sapa lagi? Kenapa?" Balas Stella selamba.

"Err... Kau... Dah okey ke?" Soal Irya pula. Sebenarnya dia ragu² jugak nk tanya soalan tu. Tapi nk buat macam mana? Kena lah jugak tanya.

"Aku dah okey. Sampai bila aku nk terperap dalam bilik tu jadi perkasam? Let past be past. Hidup kena move on. Betul tak?" Balas Stella ceria.

"Yeyy!!! Stella dah kembali!!!!" Ujar Melina dan Irya serentak sebelum memeluk tubuh Stella erat. Stella hanya tersengih melihat kerenah rakan²nya itu.

"Hahaha. Dah². Lepas ni kita sambung balik pencarian kita okey?" Semua mengangguk setuju. Itu semangatnya!

∆∆∆∆∆∆∆∆

"Dari petunjuk yang aku dapat. Dia tulis Lightning Cave. Tapi Lightning Cave tu kat mana? Aku tak pernah dengar pun?" Kata Graze sambil membelek peta yang dipegangnya.

"Lightning Cave? Aku tahu tempat tu." Semua pantas menoleh ke arah Sheran.

"Kau tahu? Kat mana?" Soal Luke tegas.

"Tak salah aku, gua tu ada dekat Ghost Jungle. Tapi tempat tu jauh dari sini. Mungkin akan ambil masa berhari² jugak." Ujar Sheran.

Semua mula mengeluh. Lambat lagilah diorang nk dapat kunci baru.

"Alah! Tak apa! Dah hampir sebulan kita berusaha untuk dapatkan kesemua kunci ni! Takkanlah nk berhenti sekerat jalan! Alah! Setakat beberapa hari ja. Bukan beberapa bulan. Betul tak?" Stella cuba menaikkan semangat rakan²nya semula.

Mereka semua mula kembali bersemangat bila si periang tu menaikkan semangat mereka.

∆∆∆∆∆∆∆∆

Stella merebahkan tubuhnya di atas tanah berlapik daun² gergasi merehatkan kaki. Dari pagi, sampai malam mereka berjalan. Penat kot...

Tetiba khemahnya diterjah oleh Melina. Nasib baik Melina. Kalau orang lain, dah lama lebam biji mata. Maklumlah. Dia cuma pakai singlet hitam yang jarang dan tuala yang bertutup dari pinggang ke paha je.

Reaching The Sky: Two WorldsWhere stories live. Discover now