Seharian aku berdiam diri dengan suami aku. Setiap kali aku nak pujuk, mesti dia mengelak. Aku rindukan dia.
"Abang, jom makan. Aisy ada masak untuk abang ni."
"Aisy makan lah. Abang dah makan tadi. Abang keluar dengan Lisa tadi."
Aku terkaku apabila mendengar nama perempuan lain di mulut suami aku itu. Dugaan apa lagi ni, ya Allah. Aku sungguh dah tak kuat untuk menghadapinya lagi.
"Oh, okay abang." Aku duduk di kerusi makan itu. Apabila aku ingin menyuapkan nasi ke dalam mulutku, aku terdengar suamiku membuat panggilan dengan Lisa.
"Hai, babe. You dekat mana?"
"Hai, sayang. I dah sampai rumah ni. You buat apa tu?"
"I tengah nak mandi. Berpeluh sebab keluar dengan you tadi."
"You tu dah mandi belum?"
"I malas lah nak mandi. Takde siapa nak temankan."
Kenapa hati aku sakit sangat ni, ya Allah. Macam ni ke dulu perangai suami aku. Kuat melayan. Aku takde selera nak makan lalu aku terus menyimpan semua lauk itu dalam peti sejuk. Aku terus naik ke atas.
Aku menangis sepuas hatiku apabila teringat apa yang dilakukan oleh suamiku itu. Hina sangat ke aku ni sampai kena layan macam ni. Kalau still ada perasaan dekat perempuan tu, jujur jelah. Jangan lah tipu macam ni.
Aku terdengar pintu bilikku tertutup. Itu menandakan Elriq juga berada dalam bilik itu. Aku menyeka air mataku dengan pantas lalu baring. Aku menarik selimut sehingga menutup seluruh badanku termasuk muka.
Aku bingung macam mana nak pujuk dia lagi. Sejujurnya, aku rindukan suami aku itu.
Aku dapat rasakan selimut tu ditarik oleh seseorang. Aku cepat-cepat menarik semula selimut itu. Tapi ditarik lagi. Aku terus bangun daripada katil dan ingin berlalu pergi. Tetapi, dia sempat menarikku ke dalam pelukkannya. Aku menangis semula apabila suami aku berada di hadapanku.
"I'm sorry, sayang. I'm really sorry."
"Siapa Aisy pada abang sebenarnya? Kenapa abang duakan Aisy? Abang dah tak sayangkan Aisy ke?" Aku mengeratkan pelukkan itu.
"Siapa kata abang dah tak sayangkan Aisy?"
"Abang."
Aku terdengar Elriq tergelak kecil. Aku terus menjarakkan tubuh kami. Aku memandang wajahnya.
"Lawak ke?"
"Sayang lah. Pandai-pandai je cakap abang dah tak sayang Aisy."
"Tadi Aisy dengar abang call dengan Lisa. Betul ke abang keluar dengan Lisa tadi?"
"Tak sangka sayang ni lurus bendul eh? Sayang tau tak abang seharian fikir macam mana nak perbaiki hubungan kita ni."
"Pasal Lisa tu?"
"Itu suara Bella, sayang. Abang saja nak buat sayang jealous. Suara kawan sendiri pun tak kenal eh?"
"Betul ke, abang?"
"Sayang boleh tanya Bella sendiri. Lagipun kenapa abang nak kacau isteri orang pula?"
"Isteri orang?"
"Lisa tu dah kahwin, sayang. Dia baru kahwin sebulan yang lepas. Dah, takmo dah lah bergaduh macam ni lagi. Tak tenang lah hidup abang bila bergaduh dengan sayang."
"Abang yang mulakan dulu."
"Ya, sorry sayang." Elriq kembali memelukku dengan erat.
Aku tak tahu kenapa sangat sukar untuk tidur malam ini. Sejak pukul 12 tadi, aku cuba untuk tidur tetapi masih belum berjaya sehingga sekarang pukul 2. Sekarang aku rasa lapar. Mungkin sebab lapar kot aku tak boleh tidur? Sebenarnya, aku teringin nak makan maggi goreng mamak. Aku tengok suami aku yang dah lena tidur siap package berdengkur lagi.
"Abang, jom teman Aisy pergi mamak. Aisy craving maggi goreng lah." Aku kejut suamiku itu.
'Tapi hampeh apa yang aku dapat cuma mendengar dengkuran dia saja dari tadi. Makin kuat pula tu. Ada yang kena ni kang.' Bisik hati aku.
"Makin kuat pula dengkur tu, ya. Ishh. Agaknya kalau aku pergi sendiri, Elriq marah ke eh? Tapi dia bukannya sedar pun. Tapi nanti lah aku minta maaf dengan dia. Aku dah lapar sangat ni." Bebelku sendirian.
Aku bangun daripada katil. Aku pergi ke arah almari untuk mengambil tudung sarungku dan dompetku di atas meja solek. Aku kena berhati-hati sebab terlampau gelap dalam bilik ini.
Aku keluar dari bilik itu dan turun ke bawah dengan berhati-hati. Aku tak berani nak hidupkan lampu sebab nanti automatik suami aku tu bangun. Aku dah nak hampir menuju ke pintu rumah, aku terdengar satu suara yang cukup aku kenal.
"Nak kena sembelih ke malam-malam buta ni?" Terhenti pergerakan aku setelah mendengar suara lelaki itu. Aku menoleh ke sofa dan apa yang aku nampak sekarang ni ialah Elriq Alden. Elok dia duduk dekat situ. Yang peliknya, sejak bila pula dia bangun ni.
"A...abang. Sejak bila..." Aku tak sempat nak menghabiskan ayat aku, dia dah mencelah.
"Sejak bila abang bangun?" Aku dah tersengih macam kerang busuk depan suami aku itu.
"Sayang nak pergi mana ni? Dah pukul 2 pagi dah ni. Tau tak, bahaya lah keluar sorang-sorang. Sayang tu dah lah perempuan lepastu mudah sangat lelaki tertarik dengan sayang. Still nak buat perangai ke, Aisy Amanda?" bebel Elriq.
"Aisy lapar lah, abang. Aisy craving maggi goreng mamak. Jom lah teman Aisy." Aku merangkul lengan suami aku sambil terkelip-kelip mata memandangnya.
"Dah malam, sayang. Esok jelah kita pergi makan maggi goreng, ya?"
"Tapi Aisy betul-betul dah lapar. Aisy tak makan pun malam tadi." Aku mencebikkan bibirku.
"Siapa suruh sayang tak makan? Kan dah lapar." Aku memandang tajam terhadap suami aku ni.
"Salah abang lah. Sebab abang buat Aisy merajuk tadi."
"Pilih sama ada abang masak or naik bilik sambung tidur."
"Aisy taknak. Aisy nak maggi goreng. Aisy lapar!"
"Kalau macam tu, kita naik tidur."
"Abangggg. Aisy nak pergi mamak juga. Tepi sikit." Aku menolak badan sasa milik suami aku itu tetapi aku pula yang terjatuh.
"Ha kan dah jatuh. Ish, budak ni lah. Pergi naik tidur sekarang. Ke nak abang dukungkan?"
"Aisy taknak. Aisy nak pergi mamak juga."
"Pergi naik tidur sekarang, Aisy Amanda! Kenapa degil sangat ni? Nak abang naik tangan dulu ke? Baru sayang nak dengar cakap?"
Aku dah mula nak menangis. Aku naik ke atas semula dengan muka terpaksa. Aku sempat gumam perlahan sebelum melangkah pergi. Aku taktahu lah suami aku tu dengar ke tak.
"I hate you so much, Elriq Alden." Gumamku perlahan.
"I heard that, prinzessin."
Aku sempat menjelirkan lidah kepada suamiku dan terus naik ke atas dengan menghentakkan kakiku sebagai tanda protes.
Elriq memicit kepalanya yang sedikit pening dengan karenah isterinya itu. Nasiblah sayang, kalau tak dah lama dah dia humban isterinya itu ke dalam laut.
Elriq menuju ke dapur. Dia membuatkan susu dan mengambil roti untuk diberikan kepada isterinya itu. Dia ingat lagi yang ibu mertua dia pernah beritahu jika anaknya itu lapar tengah-tengah malam, bagi dia minum susu dan roti. Nanti kenyanglah Aisy itu.
Elriq naik ke atas setelah selesai mengambil roti dan membuat susu.
"Sayang."
"Abang, abang buat apa tu?"
"Abang bawakan sayang roti dengan susu. Meh, makan."
"Aaaa, sedapnyaaa. Terima kasih, abang." Aku tersenyum ke arah suami aku.
"Abang suapkan, ya?" Elriq mengambil sekeping roti dan menyuapkan ke dalam mulutku. Dia sempat mengusap kepalaku seperti budak kecil.
YOU ARE READING
Elriq Alden: Her Obsessive Roses [COMPLETE]
RomanceElriq Alden - Seorang bekas mafia yang dingin yang sudah kembali ke jalan Allah. Dia merupakan anggota polis berpangkat Inspektor - Cinta dan kasihnya hanya untuk seorang gadis yang bernama Aisy Amanda Aisy Amanda -Seorang gadis yang penuh dengan k...