Bab 25

4.6K 128 2
                                    

Rina melihat sekitarnya yang serba serbi putih warnanya. Kelihatan dia satu sudut ada taman rose putih. Baru dia teringat, rose itu adalah rose kesukaan Mir.

"Mir??" Tanyanya apabila terlihat kelibat seseorang seperti di kenalinya. Dia cuba mendekati kelibat itu. Namun, ia semakin menjauh. "Mirr? Jawablah, Mirr ke tu?" Rina cemas. Lama-kelamaan, kelibat itu terus menghilang.

Rina terbangun dari mimpinya. "Astaghafirullah, aku mimpi lagi. Hmm.. Al-Fatihah.." Dia melihat jam di dinding baru pukul 2 pagi. "Baik aku Tahajud. Hmmm.." Arina Shahira bangun lalu, mengambil wudhu'. Dia bermunajat serta berserah segalanya kepada Allah SWT. Rindu.

-------------------------------------------------------

"Ibu, semenjak dua menjak ni, Rina selalu mimpi Mir. Tapi, dalam situasi yang tenang. Rina rindu pada Mir tapi, rindu tu tenang. Tak macam dulu bu."

"Hmm.. Ibu pun tak tahu nak cakap apa. Rina kena selalu doakan Mir, jangan pernah lupa. Tau?"

"Rina tahu." Balasnya lemah.

"Ada orang cakap, kadang-kadang roh datang nak jenguk kita. Tapi, ibu pun tak pasti la betul ke tidak."

"Ohh.. macam tu eh? Roh Mir jenguk Rina la kot." Rina merasa sungguh tenang di hatinya. 'Mirr.. moga awak tenang di sana juga sayangg..'

"Rina okay tak ni?"

"Hmmm.. okay." Dia tersenyum manis ke arah ibunya.

"Dahlah, Rina. Jangan kenangkan sangat orang yg dah tiada. Hal lalu tu biarkan berlalu okay sayang?"

"In shaa Allah, bu. Rina masih cuba. Tapi, sekarang dah lebih baik dari dulu. Kalau dulu tu Rina asyik terbayang jaa masa Mir cuba selamatkan Rina sampai dia terkorban tu. Sekarang ni dah okay dah sikit, Rina boleh terima dah."

"Alhamdulillah. Baguslah kalau macam tu. Jangan lupa selalu doakan hati tu tenang dan semua urusan dipermudahkan Allah. Jangan pernah lupa, Allah sentiasa ada untuk hambaNya." Nasihat ibunya.

"Baik, bu. In shaa Allah."

"Dahh.. jom tolong ibu masak harini!"

"Jom!" Dua beranak itu terus memulakan kerja harian mereka memandangkan hari itu adalah hari hujung minggu.

Hati-hati Dengan HatiWhere stories live. Discover now