"Mama nak cari apa lagi ni ya, hmm.."
"Eh, tanya Fiq pulak. Mama yg nak shopping tadikan."
"Hehehe.. eh, jom kita ke kedai emas tu. Macam cantik pulak mama tengok." Mereka pun berjalan ke kedai emas yang ditunjuk mama Syafiq itu. Mereka pun melihat-lihat rantai emas di situ.
"Mama suka la yang ni. Cuba Fiq tengok?" Mama Syafiq pun menunjukkan gelang yang dia suka itu serta mengacu-acukan ke lehernya yang dilitupi tudung itu.
"Mama kalau dah berkenan beli jelah yang tu. Cantik jugak Fiq tengok." Syafiq melihat-lihat di sekeliling kedai yang besar itu dan ternampak seseorang yang seperti dikenalinya. Dan apabila dia mengamati orang itu adalah Arina Shahira bersama seorang lelaki! 'Siapa dengan dia tu? Orang yg sama jugak ke macam dulu? Eh! Tapi, macam bukan.' Soal hati Syafiq. Perasaan ingin tahunya membuak-buak membuatkannya cuba mendekati Rina.
"Assalamualaikum, Arina Shahira kan?" Tegurnya lalu, dia menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan lelaki di sebelah Rina itu. 'Mesranya siap pegang-pegang tangan lagi. Suami dialah kot.' Getus hatinya.
"Waalaikumusalam. Ohh, Syafiq. Awak datang seorang ke? Anis mana?"
"Taklah, saya datang dengan mama saya. Tu!" dia menunjukkan jari telunjuknya ke arah mamanya yang sedang sibuk memilih rantai leher. "Ni siapa?" Tanyanya pula ingin tahu.
"Saya Faizul Ariff. Ab...." ujarnya lalu di halang oleh Rina.
"Haa.. abang sayang saya." celah Rina sambil memegang tangan abangnya itu dengan lebih erat.
"Ohh.. okaylah, saja nak menegur awak. Tak sangka jumpa kat sini." Ucapnya lemah. 'Kenapa aku ni?'
"Fiq, jom balik." Mamanya datang setelah habis membayar rantai emas itu. Dia tersenyum ke arah Arina Shahira. "Ehh.. ni yg tadikan Fiq? Apa namanya? Arni? Ehh, apa? Lupalah.." Mama Syafiq sudah menggaru kepalanya. Biasalah, orang yang sudah berumur ni cepat lupa.
"Saya Arina Shahira, auntie." Kenal Rina janggal. Dia tersenyum manis lalu menghulurkan tangan untuk bersalaman. 'Apa yg tadinya?' bisik hati Rina.
"Okay, jom kita minum-minum?" Mama Syafiq tidak perasan yang di sebelah Rina itu ada seorang lelaki yang menunggu. Dan apabila Syafiq membisikkan sesuatu barulah mamanya tersedar.
"Eh, takpelah auntie. Lain kalilah. Saya ada hal lain ni lagi. Kan, bang?"
"Aah, auntie. Maafkan kami. Saya dan Rina nak beli barang hantaran pulak lepas ni. Ada hal. Hmm, maaf auntie." Tolak Ariff sopan.
"Lain kalilah mama, dorang busy kot." Celah Syafiq. Suaranya menjadi perlahan.
"Haa okay, nanti majlis jangan lupa jemput auntie." ucapnya sambil tersenyum manis. Syafiq sudah terdiam disebelahnya.
"In shaa Allah, auntie."
"Okay, kami pergi dulu ya. Nanti kita jumpa lagi." Mama Syafiq sudah melambaikan tangannya tanda perpisahan. Syafiq pula tidak memandang ke arah Rina. Sedih.
'Again, dia masih milik orang lain. Hmm..'
YOU ARE READING
Hati-hati Dengan Hati
RomanceKisah silam membuatkan Arina Shahira sentiasa hidup dalam dilema dan trauma. Dua tahun dia jauh dari dunia luar. Hatinya kosong. Kehadiran Syafiq Khair merubah segalanya. Apakah yang berlaku kepada Arina Shahira? Dapatkah Arina Shahira melupakan...