"Syafiq, awak ni sihat tak? Saya tengok lemah ja."
"Entahlah sayang. Saya rasa pening-pening la. Badan rasa tak larat je. Boleh tak awak tolong picitkan kepala saya?" Pinta Syafiq. Dalam sakitnya itu, sempat juga dia bermanja.
"Itu pembawakan budak la! Abang ni, mengada jer lebih.." Perli Syafiqah sambil mencebik melihat gelagat abangnya yang sedang bermanja itu.
"Eh, Syaf ni. Biarlah, nak memanja dengan isteri sendiri, takkan tak boleh kott.. Kan sayang?" Syafiq memeluk pinggang Arina manja.
Arina menggelengkan kepalanya sambil tergelak kecil melihat gelagat dua beradik itu. Lalu, dia mengusap lembut rambut suaminya itu penuh dengan kasih.
"Eii, tak malu!" Syafiqah menjelirkan lidahnya.
"Jealouss! Welkk!"
"Tak kuasa, orang pun ada suami lerr.. welkk!" Syaf membalas lagi sambil melemparkan pula bantal sofa ke arah abangnya sebelum berlari masuk ke biliknya.
'Ada-ada sahajalah dua beradik ni.' Getus Arina.
---
4 bulan kemudian..
"Awak, boleh tak saya nak makan bubur ayam special? Hmm.. saya ngidam la.." Rengek Arina manja.
'Dalam banyak-banyak benda pelik, dia boleh minta bubur ayam special je? Huhu.. beli la apa lagi.' Syafiq tersengih sendiri. "Senang jerr tu.." ucapnya perlahan namun, di dengari oleh Arina.
"Betul ni awak boleh masakkan untuk saya? Terima kasih sayangg.." spontan Arina memeluk suaminya.
"Apa? Mm-masak?!"
"Yelah, masakkan saya bubur ayam special." Kata Arina lagi bersungguh.
"Kenapa tak beli je? Kat McD ada, KFC ada? Haa! Mama atau ibu pun boleh buatkan, nanti saya suruh dia orang buatkan untuk awak okay, sayang?"
"Sampai hati awak, tadi cakap senang jer. Saya minta awak yang masakkan, bukan susah pun.." Arina sudah bernada sedih. Semenjak mengandung, hatinya mudah sensitif.
"Alaa.. sayang, janganlah merajuk." Arina hanya berdiam diri lagi. Merajuk. "Saya tak reti memasak la, sayang. Huhu.." Arina masih menarik mukanya dan tidak menghadap Syafiq.
"Sayangg, pleasee.. my cutie wifey paupau.." Syafiq menarik dagu Arina supaya memandangnya. "Okay, saya masakkan. Tapi kena janji dengan saya. Awak tolong saya masak, boleh?"
"Boleh!" Balas Arina teruja.
---
"Okay, first. Awak sediakan bahan-bahannya." Arina duduk di meja memberikan arahan. Sesekali dia tergelak kecil melihat gelagat lucu suaminya yang kelam-kabut itu.
"Okay, dah. Semua dah ada macam dalam resipi yang mr.google ajar. Huhu.." Syafiq memulakan aksinya dengan bergaya.
"Tapi, saya nak rasa yang special dari suami saya tahu?" Pesan Arina.
'Aduyy, rasa special macam mana ni aku nak letak? Mama, tolong Fiq..' Adu hatinya.
Pada awalnya, Syafiq tersenyum-senyum memotong bawang. Tidak sampai seminit, senyumannya hilang berganti dengan air mata.
"Hahaha.. tulah, tadi kemain dia 'eksyen'."
"Jangalah gelakkan saya. Sayang ni.."
"Syafiq, potong bawang memang la pedih, ni baru sikit tahu? Tahanlah sikit sayangku, ni untuk anak kita jugak.." sempat lagi Arina membebel sambil tergelak kecil.
"Yelah, sayangku.. Demi awak dan anak kita ya. Saya sanggup menangis air mata jantan kikiki.." Syafiq berdrama lagi.
"Air mata jantan sangat la tu, potong bawang je punn.." ejek Arina.
"Sayang, awak tak nak panggil saya special sikit ke? Kan kita nak ada anak dah, takkan la nanti depan anak kita, awak nak panggil saya, Syafiq je?" Tanya Syafiq tidak puas hati..
"Nak panggil apa?"
"Abang ke? Hubby ke? Baby ke?" Kali ini, Syafiq sudah memasukkan ke semua bahan untuk bubur ayam specialnya.
"Hahaha.. baby tu untuk anak kita nantilah, takkan nak baby jugak kot? Mengada-ngada la awak ni."
"Okay, okay. Terserah awak la nak panggil apa tapi, taknak lah nama saya."
"Hmm.. dulu impian saya masa sekolah menengah, saya berangan nak panggil suami sayaa.." Arina sengaja membuatkan suaminya ternanti-nanti.
Syafiq sibuk mengacau buburnya di atas api. Lalu, dia perlahankan sikit api ke sederhana kecil. Bagi mengelakkan buburnya hangit.
"Nak panggil apa sayang?" Syafiq berpaling sekejap melihat isterinya itu.
"Saya takkan panggil selalu la, sebab bagi saya nanti kita cepat lupa nama pasangan kita kalau duk asyik panggil sayang la, manja la dan sewaktu dengannya. Saya pernah terbaca jugak pasal ni."
"Jadi, awak tak suka la nak panggil manja-manja macam ni?"
"Opkos la saya suka sayangku, rasa berbunga je hati ni. Huhu.."
"Habistu?"
"Cuma tulah, saya akan tengok keadaan jugak. In Shaa Allah, saya takkan lupa nama suami kesayangan saya ni. Lainlah awak kan.. hahaha.."
"Eh, saya lagi takkan lupa my cutie wifey paupau ni. Hanya satu dalam dunia ni tahu?"
"Ambuii, manisnya awak. Dah, pergi sambung kacau bubur awak tu. Karang hangit pulak."
"Eh, eh.. hampir terlupa saya. Hehe.."
"Ha, tengok, baru sekejap dah terlupa."
"Mana adalah sayang, awak tetap dalam ingatan ni. Tengok, bila awak ada kat depan mata ni, lupa segalanya tahu?" Syafiq menutup api dapurnya. "Okay, siap bubur ayam special suami kesayangan Arina Shahira yang masak, yeayyy!!" Dia melompat keriangan.
"Haha.. comellah ayang ni."
"Apa?"
"Comellah awak ni."
"Eh, bukan yang tu. Yang lagi satu awak cakap tadi."
"Comel? Ayang?"
"Ayang.. huhuhu.."
"Mengada tahu awak ni." Arina menjeling manja.
"Ngada-ngada pun ayang awak jugak. Huhuhu.."
"Hahaa.. yelah, ayangkuu!"
Syafiq meletakkan bubur yang siap di masaknya ke dalam dua mangkuk sederhana kecil. "Jom, makan sayang!"
"Hmm.. bau macam sedap ni ayang. Berselera saya. Huhuu.."
"Makanlah banyak mana yang awak nak, okay sayang?"
"Okay, ayang. Terima kasih. Saya sayang awak!" Ucapnya sambil mencium pipi suaminya tanda terima kasih.
"Sama-sama sayangku. Saya pun sayang awak, my cutie wifey paupau.. huhu.." Mereka pun bersama-sama menikmati bubur ayam special Syafiq dengan penuh berselera sekali.
YOU ARE READING
Hati-hati Dengan Hati
RomanceKisah silam membuatkan Arina Shahira sentiasa hidup dalam dilema dan trauma. Dua tahun dia jauh dari dunia luar. Hatinya kosong. Kehadiran Syafiq Khair merubah segalanya. Apakah yang berlaku kepada Arina Shahira? Dapatkah Arina Shahira melupakan...