Kapitel 1 - Prolog

2.3K 87 36
                                    


År 1990 - Sacramente Academy, Greenwich (17 kilometer utanför Liverpool på landsbygden).

Häxor. Magiker. Vad är dem för något, kanske du frågar?

Är de människor? Är de odödliga? Vad är de kapabla till och vart kommer de ifrån?

Häxor, magiker har funnits sedan urminnes tider men alltid dykt upp i olika former och versioner.
Som elaka häxor med grön hy flygandes på en kvast genom natten med en spetsig hatt och en vårta på näsan.
Som kvinnor med förmågor att hela de skadade och sårade.
Som kvinnor med kraften att se in i framtiden eller spå en.

Eller som oskyldiga flickor brännandes på bål.

Uppkomsten av häxor blommade på medeltiden. De hade givetvis varit med sedan längre tillbaka som spågummor eller helare, men det var på medeltiden som häxorna uppmärksammades. Deras förmågor ansågs inte längre som naturliga, de ansågs som förmågor endast Djävulen själv kunde besitta. Det resulterade i en massutrotning av oskyldiga flickor och kvinnor som dog en långsam och smärtsam död vid bålen.

Länge har vi magiker varit utsatta för hat och kyla från andra, men det har förändrats. Under 1800-talet blomstrade vi, utvecklingen för oss magiker gick framåt och växte sig utöver hela världen - sträckte ut till andra och bildade en värld tillsammans. Institutioner och skolor bildades för barnen att lära sig om sina förmågor och sitt ursprung, den magiska världen har aldrig någonsin besuttit så mycket som då och nu.

Men vi ligger på kanten till ett krig. Det är en kraft bland oss, en mäktig en. En som ännu inte har vaknat och gjort sig hörd, men som sover och är snart till att väckas. En sådan kraft kan inte få existera, en sådan kraft som är så stark och oerhörd, kan inte existera tillsammans med de andra krafterna. Det är den kraften som orsakar oron i vår värld, den är alldeles för annorlunda och speciell för denna tid.

Den som bär på denna kraft måste lära sig att tämja sig själv, för den som besitter denna kraft kan vara både vår död, men även vår räddning. För där det finns balans, finns det alltid instabilitet.

Vi magiker har segregerat och blivit separerade ifrån varandra, vi har blivit så olika att vi nu är två helt olika sorter - ljusa magiker och mörka, kallas dem. Och de är födda med ett sådant hat så starkt att det aldrig kan släckas.

Vem kan stoppa dem? Vem kan bli vår räddare? Vem är vår hjälte?

*

Det finns två typer av personer här i världen. Dem som passar in och dem som inte gör det.

De som kan skapa flera avancerade brygder vid sjuårsåldern, stoppa eld vid bränder eller tala med djuren. Min bästa vän Lizzy är det perfekta exemplet av någon som passar in, någon som kunde skapa brygder vid sjuårsåldern och stoppa bränder vid åtta.

Sedan finns det dem som kämpar med att få en vindsnurra att röra på sig. Dit tillhör jag.

"Oy, Evelyn! Vakna!"

Oförberett rycker jag till och tankspritt ser jag upp i luften framför mig. Förvirrat ser jag mig omkring i klassrummet med alla studerande elever, innan jag vänder mig om till Lizzy bredvid.

HäxaWhere stories live. Discover now