Kapitel 27 - Nu är det dags

635 27 45
                                    


"Ett anfall? Gift? På honom?"

Yvaine låter chockad och jag nickar trött.

"Skulle inte förvåna mig om rektorn skulle ha något samtal med oss elever i salen idag." Yvaine knycker på nacken och drar ett djupt andetag. Vi står bron igen och stirrar utöver landskapet. Vi är tysta en stund och jag hör hur vinden viner genom luften. Det är betydligt kallare, slutet i september och snart kommer snön. Och även The Selection. När den första snön faller så påbörjas vår provtagning. Så låt oss be att snön kommer sent.

"Vi har inga dejter" konstaterar Yvaine plötsligt och jag möter hennes blick. En kylig vind drar förbi och jag drar upp dragkedjan på min militärgröna jacka. Yvaine trycker ner mössan ännu lägre på huvudet så hennes röda lockar spretar omkring.
"Jorden går under?" hånar jag och hon ger mig ett varnande ögonkast.
"Det är bal, Evelyn. Det är vår första bal. Vi har köpt klänningar och allt."
"Du har väl en dejt? En kavaljer? Robin?"

Jag ser på henne med höjda ögonbryn och hon nickar.

"Men inte du."
"Jag behöver ingen" svarar jag nonchalant och hon lägger huvudet på sned.
"Evelyn. Det är vår bal. Vi måste göra den minnesvärd."
"Ingen kommer fråga mig" konstaterar jag och ser på henne. Hon flinar brett.
"Vi får väl se."

Första lektionen: Idrott (spökboll)

"Evelyn, spring!" ropar Lizzy och griper tag i min arm. Vi halvt springer, halvt joggar över gympasalens golv medan blå och röda bollar flyger genom luften. 
"Detta suger" suckar jag och Lizzy himlar med ögonen åt mig.
"Skärp dig. Det är bara femton minuter kvar." Lizzy drar oss hastigt åt sidan när någon kastar en boll mot oss.  
"Skolsystern sade tydligt att du inte fick delta i fysiska aktiviter" börjar jag men Lizzy viftar bort min kommentar.
"Jag mår bra. See? Har inte fallit ihop eller blivit yr."
"Än" invänder jag och hon skakar bara missnöjt på huvudet.
"Featherstorm och Fitzroy! Rör på påkarna!" skriker vår idrottslärare och jag ger honom en mördande blick. Framför oss står Jane vid väggen och håller på sitt hår. Hon ser äcklad ut medan hennes ögon vandrar över gruppen av magiker. Då kommer jag på en lysande briljant idé. Tina är den som håller på och kasta bollar omkring sig och hon står perfekt i avstånd till Jane. Tina vänder sig om för att skjuta Robin men då spänner jag blicken på bollen och hon vänds automatiskt mot Jane och kastar en hård skruvboll. Bollen träffar Jane rakt i ansiktet och lämnar säkert ett helt fläckigt ansiktsavtryck mot bollen för att hon har så mycket smink på sig. Jane skriker högt till och sparkar aggressivt bort den.

"Featherstorm! Tjugo armhävningar! Nu!" beordrar vår lärare och jag blänger på honom med orättvisa i blicken.

Tjugo?!  That's not fair.

"NU!" ryter han igen och skrämt flyger jag ner till golvet. Motvilligt lyckas jag göra sju medelmåttiga armhävningar innan jag ger upp och lägger mig andfådd på golvet. Sedan kommer jag på att folk springer barfota på det här golvet och reser mig utan tvekan upp. Snabbt borstar jag av damm från mina träningskläder och fortsätter jogga omkring.


När lektionen äntligen är slut och jag har bytt om till skoluniform, drar jag fram mitt schema för att se hur min dag ser ut.

1st period (08:45 - 09:20)  PE/Physical Education (obligatorisk class)
2nd period (09:40 - 10:15) Destruction (obligatorisk class)
3rd period (10:20 - 11:05) Music (extraklass)

                              -LUNCH-

4th period (12:15 - 12:45) Spare time (studera)
5th period (12:50 - 13:40) History (obligatorisk klass)
6th period (13:55 - 14:15) European art (obligatorisk klass)
7th period (14:25 - 14:50) Polish language 3 (extraklass)
8th period (15:00 - 15:45) Animal behaviour/psykologi (extra class)

HäxaWhere stories live. Discover now