Jag stiger in biblioteket där några elever redan sitter och läser. Trött går jag fram till bibliotekarien. Oengagerat tittar hon upp på mig med sina rektangel-formade glasögon och putat med sina rynkiga rosamålade läppar."Namn?" ekar hon.
"Evelyn Komorowska. Klass 1A." Hon börjar bläddra i mappen med alla dokument och stämplar en röd prick i spalten på hur många gånger jag vistas i biblioteket.
"Kom hit igen när du har tagit alla böcker" berättar hon och återgår till att sticka på någon ful gul scarf. Jag gör en barnslig grimas åt henne innan jag stiger in längs bokhyllorna. Jag börjar leta efter böcker om healing när jag plötsligt hör upphetsade flickröster. Jag lirkar in några fingrar mellan några böcker och skjuter de åt sidan. Där står Jane och hennes bitchiga vänner Tina, Rosie och Grace, eller med andra ord de tre airheadsen. De diskuterar om någonting."Vi måste göra något åt honom. Han passar inte in här" fräser Jane äcklat och rättar till sitt behåband.
"Ett magitrick funkar alltid?" föreslår Tina och stryker en svart hårslinga bakom sitt öra. Jane fnyser bara nonchalant åt förslaget.
"Magitrick? Går vi i förskolan eller?" Hon ger Tina en blick fylld med avsky. Tjejerna står tysta en stund innan Grace den rödhåriga lyser upp. Hon spärrar upp sina grå dockögon och ler brett.
"Jag vet!"
"Vad?" Jane tuggar ointresserat på sitt tuggummi. Det stinker hallon och något annat sliskigt sött runt henne.
"Är inte hans huvudämne botanik och vård om övernaturliga ting?" börjar Grace och Jane nickar med Tina instämmandes. Tina stirrar länge på Grace innan hon också lyser upp som ett solsken.
"Grace, du är ett geni!"Jag rynkar på pannan åt Tina. Kan hon läsa tankar eller något?
"Vi förstör hans grejer. Hans experiment som han har jobbat på i flera månader. Det borde knäcka honom totalt" skrattar Grace och Jane nickar gillandes. Jag rynkar ögonbrynen. Vem pratar de om?
"Det låter bra. Kom nu, extramatten börjar om tre minuter och jag vill inte få sen ankomst av Mrs Bell. Den sura horan." Jane knäpper upp en knapp i sin skoluniform och jag rynkar äcklat på näsan åt henne."Åh. Featherstorm." Janes röst hörs och jag snor runt. Hon ler ett giftigt leende och den skarpa eyelinern får henne att se kattliknande ut. Ond. Och det är ju katter. Elaka.
"Jane" svarar jag och hon går fram till mig. Hon lägger armarna i kors och sväljer.
"Hur går det med Michael?"
"Excuse me?" svarar jag och mina ögon smalnar suspekt. Hon skrattar till falskt.
"Tina är tankeläsare. Inga hemligheter slinker henne undan." Tina möter min blick och jag stirrar in i hennes mörkbruna ögon. Hon är asiatisk. Antingen från Japan eller Sydkorea.
"Bra. James då?"
"Bra. Men du ska vara jävligt tacksam över att du inte är sönderslagen just nu." Jane tar ett hotfullt steg framåt och borrar in sina iskalla ögon in i mina. "Det kommer den dagen då du kommer straffas. Och det kommer göra ont." Hon kastar en nedvärderande blick på mig innan hon går iväg. Precis när hon ska svänga runt bokhyllan, sveper hon med handen över några böcker över mig och innan jag hinner reagera, träffar de tjocka tunga böckerna mig i huvudet. De hårda kanterna skär in sig i huden och jag kvider smärtsamt till. Böckerna faller ned med högljudda smällar i marmorgolvet och den griniga kärringen till bibliotekarie, dyker upp framför mig. Hon stirrar chockat på mig. Hennes animalium (som är en tjock gammal padda) kvackar argt till när han också upptäcker böckerna på golvet."What have you done?!" utbrister hon och jag suckar gråtfärdigt innan jag går ner på knä och samlar böckerna i famnen. Några av pärmarna på böckerna sitter lite löst och jag sväljer hårt medan klumpen växer i magen.
"Have you any idea how antique and valuable those books are? They are from the ancient Greeks time!" skriker kärringen och jag tårarna svider bakom ögonlocken.
"I apologize so much" mumlar jag och hon skakar på huvudet åt mig.
"What kind of messy witch are you? First you destroy the expensive light crown from the 1800's, then you enter the forbidden department and now...! You ruin books! Have you any idea how much this have cost the library?" gnäller hon.
"I said I am sorry!" utbrister jag upprört och möter hennes blick med blixtrande arga ögon. Hon rycker till och rättar till sina fula glasögon som har hamnat på sniskan.
"Don't you dare speak to me in that t-"
"Shut your mouth" snäser jag och hon spärrar upp ögonen. Jag reser mig upp och låter böckerna falla från mina händer. Hon drar dramatiskt efter andan när hon ser hur jag vårdslös är. Hon öppnar munnen för att utbrista något men det är då när det slår slint i huvudet. Det svartnar för ögonen och sträcker ut handen mot henne. Min hand är rakt riktat mot henne och jag vinklar den några grader. Hennes padda kvackar skrämt till och hoppar flera meter bort ifrån sin matte.Röken kommer från alla håll. Tjock svart rök. Rullar fram ur hyllorna mellan böckerna, bryter sig upp från golvet, nedifrån taket med stora ljuskronor och ur min hand. Den griper tag om bibliotekarien - lyfter henne uppåt och invaderar hennes inre organ. Hon kippar efter andan och hennes glasögon faller till golvet. De mosas under den svarta röken och jag hör det krasande ljudet av glas. Jag kan inte sluta. Min arm börjar skaka av ansträngning, men det dansar mörka prickar framför ögonen på mig och det känns som någon håller ett järngrepp om mig. Jag kan inte bryta mig fri. Det är då jag ser den ljusa starkt lysande slingan. Den klättrar uppför bibliotekariens hals och ut genom munnen.
Alla ljud i min omgivning försvinner och det blir dödstyst. Som om tystnaden har slukat sin egen existens. Den lysande slingan svävar genom luften och jag kan urskilja tunna trådar som sprakar och gnistrar. Bibliotekariens kropp är alldeles slapp medan röken håller henne uppe i luften. Jag kan se slingan komma svävandes emot mig och jag andas djupt och koncentrerat. Den motas mot mig med hjälp av rökens slingor och in i min hand. Jag sluter handen kring skenet medan röken omringar mig. Men inte kväver mig. Utan skyddar mig. Kompakt svart rök. Den glider upp längs min rygg - böljar runt mina axlar och ben. Jag öppnar försiktigt handen och ser fascinerad ned på den lysande slingan. Den kittlar lätt mot min hand. Röken runt mig sveper förbi mitt ansikte och jag tycks höra viskande röster.
Take it...now, before it's too late...
Hjärtar börjar bulta i bröstet på mig medan jag griper tag om slingan och styr den mot min mun. Ett enda andetag är det som krävs innan jag slukar skenet. Mitt inre exploderar i hundratals bitar flera gånger om och om igen, innan allt läker och dunstar bort. Jag ersätts med tusentals känslor och min hjärna börjar gå på högvarv. Knäna blir slappa som gelé och röken fångar mig när jag tappar fotfästet. Jag faller igenom himmel sju, himmel sex, himmel fem...jag sluter ögonen njutningsfullt medan jag känner hur händer smeker min hud och min hjärna skickar ut endorfiner i hela kroppen.
Jag har aldrig känt något sådant här.
Hejsan allihopa
Jag är i Stockholm just nu, hehe...
Ja, som sagt jag är i Stockholm. Eller just nu sitter jag i bilen och skriver, på väg till Stockholm. Jag är egentligen i Arboga så länge, men sak samma :p
Anledningen varför jag är här, är för att jag ske se Kent! ❤️ Jag ska på konsert i Friends Arena för att se Kent, det är deras sista turné och jag MÅSTE se dem :D Så det är varför jag är här, förstår ni. Jag kommer vara i Stockholm ända fram till söndag så jag kommer kanske släppa mindre kapitel, vi får helt enkelt se ;)
+
Citat: 'Rose as in red. But never in blue. Sharp as a thorn, fights like one too' - Adrian Ivashkov.
Hoppas ni alla får en fortsatt bra dag i alla fall och stay positive 💕💕
YOU ARE READING
Häxa
Paranormal"Magi existerar. Det finns på riktigt. Och det lever i oss." Detta är första delen i en trilogi. - Evelyn Komorowska är en vanlig tonåring som går i skolan, kanske inte en vanlig och kanske inte på vilken skola som helst, utan en skola för magiker...