Nästa morgon är det fredag och även dagen då vi ska få dansundervisning från Mrs Finch. Jag och Michael sov i samma rum och jag ångrar djupt att jag gick till Kate och bad om byte av rumskompis. Men det spelar ingen roll egentligen. Lizzy skulle ha kommit tillbaka och då hade Michael blivit tvungen att flytta ut ändå. Men på något sätt är de här tre sista dagarna värdefulla för mig. Det är de sista dagarna jag kan vara ensam med honom. Det är lika bra att jag berättar för honom att han måste ut innan på söndag för då kommer Elizabeth tillbaka.Jag gnuggar mig sömndrucket i ögonen och sträcker på mig så alla ihoptrasslade leder rätas ut. Jag går fram till pigtittaren snett vänster om sängen. Jag sätter mig ner på den broderade stolen och börjar borsta igenom mitt tjocka hår. Sedan går jag iväg till badrummet för att ta en dusch. Jag står länge under det varma vattnet. Det är något avslappnade med att duscha. Det är som om vattnet rensar och sköljer bort alla tankar i ens huvud. Avkopplande och fridfullt för en gångs skull inte behöva tänka.
Jag tänker hela tiden. Jag tänker så mycket att det känns som mitt huvud ska explodera. Jag övertänker. Och det känns som tusen granater smäller av i min hjärna.
När jag stigit ut från duschen och luktar aloe vera och grönt te, fönar jag snabbt mitt blöta hår och sedan drar på mig skoluniformen. Jag borstar igenom mitt trassliga hår och flätar det tillslut till en tjock fiskbensfläta. Nu ser jag lite mer anständig ut. Jag trycker ned dörrhandtaget och brakar direkt in i Michael.
"Well, hello there, beautiful." Han trycker sina svala läppar mot min panna och gesten gör ont i mig. Detta kommer inte funka. Vi bråkade och hade sedan något slags försoningshångel. Snogging.
"Hi" svarar jag kort och drar mig ur hans omfamning. Han tar mjukt tag i min arm och snurrar mig graciöst runt.
"Evely-"
"No seriously, Michael. I must get to my class. History. Jag har Mr Surgubbe och vill helst inte komma försent."
"Mr Surgubbe?" Han stirrar på mig förvirrat och jag flinar bara smått innan jag tar tag om min skolväska.
"I see you later. What's your first class?" frågar jag nyfiket. Han drar en hand genom sitt rufsiga hår.
"Förvandling."
"Okay. Bye." Jag ger honom en sista blick innan jag försvinner ut ur vårt rum och går nedför trappan som leder ut till den stora korridoren. Den svämmar redan av hundratals elever. Med en djup suck dyker jag in bland folkmassan och börjar redan knuffas runt. Jag är otroligt kort och då ser uppenbarligen ingen mig. Tror att jag bara är någon av skolans varelser eller liknande.Kul.
Någon stöter till min axel (hårt och medvetet säkert) så jag faller handlöst ner på det smutsiga golvet. Jag kan höra ett iskallt skratt bakom mig. Jane. Jag flyger upp på fötter och stirrar mordiskt in i hennes isblå hjärtlösa ögon. För en sekund vill jag smälla till henne, men tvingar mig själv att komma ihåg...våld löser ingenting. Vissa grejer kan våld lösa, men de flesta inte. Våld löser tillexempel inte krig. Det förvärrar bara.
"You better get to class, Featherstorm. Wouldn't be fun missing it, right?" kacklar Jane och hennes fjollor till vänner instämmer. Jag möter Tinas blick och ser hur hon sväljer hårt. Ångerfullt. Som om hon ångrar det hon nyss gjorde. De tre airheadsen försvinner bort i strömmen av folk och jag springer iväg till min lektion som har börjat för fem minuter sedan. Detta är inte bra. Jag kommer bort till slutet av korridoren och trycker ner dörrhandtaget till klassrummet. Persiennerna är neddragna för fönstren och istället är en projektor igång. Den stora duken på krittavlan visar några bilder på olika avrättningar för magiker. Allas blickar riktas mot mig när dörren slås igen och Mr Blacks ögon mörknar. Hans Rottweiler vilar lugnt på golvet men morrar på direkten när han får syn på mig. Gud, vilken sur hund.
YOU ARE READING
Häxa
Paranormal"Magi existerar. Det finns på riktigt. Och det lever i oss." Detta är första delen i en trilogi. - Evelyn Komorowska är en vanlig tonåring som går i skolan, kanske inte en vanlig och kanske inte på vilken skola som helst, utan en skola för magiker...