Kapitel 28 - Något mörkt

717 30 37
                                    


Efter lunchrasten går vi till biblioteket då vi har håltimme och bestämmer oss för att läsa lite. Vi slår oss ner vid ett avskilt bord bakom några bokhyllor och jag gäspar stort. Yvaine plockar ner en bok om teleportering från hyllan medan alla andra sitter och läser om osynlighet eller magikernas historia. Jag blickar ut genom fönstret och kan se parken. Den är alldeles kal och tom. Det ser så sorgset ut.

"Skitbok. Bilder från stenåldern" klagar Yvaine och pekar på kvaliteten av bilden.
"Det är inte så att 90-talets kameror är mycket bättre" svarar jag och himlar med ögonen åt henne.

Yvaine muttrar bara något och fortsätter läsa. Jag tar ner en bok om telekinesis och börjar läsa, men snabbt blir jag ofokuserad och kan inte sitta still. Födelsemärket på min handled börjar pirra och jag kliar på det irriterat. Kan det sluta? Men det går inte över. Pirret går över till en svidande smärta och frustrerat reser jag mig upp.

De andra tittar upp på mig konstigt och sedan upptäcker att jag kliar på handleden som en galning. Huden blommar ut i ett rött utslag och Ava rynkar ögonbrynen.

"Vad är det där?"

Hon pekar på mitt märke.

"Födelsemärke" svarar jag lågt.
"Det ser speciellt ut. Inte riktigt som ett födelsemärke."
"Ja. Jag har dock ingen aning om vad betyder" suckar jag och rotar i min skolväska efter en kylande aloe vera kräm. Snabbt smörjer jag in i den ömma kliande huden och pustar ut när svedan tonar bort. Jag slår ner mig på stolen igen och börjar läsa i boken om bakgrundshistorierna för alla element.

Kapitel 4 - Är ens specialitet kopplad till en själv?

Vad är specialitet för något?

En kort sammanfattning:

Inom magikervärlden betecknas 'specialitet' som en enskild talang man besitter och presterar med framgång inom i. En magiker blir alltid tilldelad en speicalitet, vilket måste härstamma från de sexton godkända elementen (se; de magiska elementen s.177). När en magiker väl blivit tilldelad sin specialitet, denna process sker under en tid som kallas Selektionen (se; The Selection s.265) och efteråt kan magikern välja ett yrke inom sin enskilda specialitet.

Från en vetenskaplig eller kemisk aspekt, är specialiteten en mängd samlad energi (som för det mesta består av neutroner och protoner) som länge legat och producerat kraft sedan födseln.

Den själsliga uppbyggnaden av en magiker består av en kärna där all magi samlas från födseln och slocknar vid livets slut och en sträng där allt yttre samlas, det vill säga det sociala arvet. Strängen och kärnan har ett samspel med varandra. Är ens kärna stabil så kommer strängen hamna i balans och ens specialitet

De flesta konsekvenserna är positiva, andra mer negativa. Man kan uppleva komplikationer med sitt element och att man kan försämras drastiskt. Din mentala, fysiska och emotionella hälsa hör ihop med din sträng som i sin tur hör ihop med vår specialitet. Missvårdar du din kropp, missvårdar du din magi.

Wow. Det kan stämma. Angående att ens specialitet hänger ihop med sig själv. Jag har märkt att Yvaines grå ögon börjar nu mer anta en slags röd/orangeaktig stark nyans. Snart dröjer det väl inte länge förrän hon har en ögonfärg helt lik elden. Och Michaels gröna ögon med. Jag ser redan ljusblå nyanser i dem. Sakta tar över den så länge gröna dominerande färgen. 

Vi fortsätter läsa ända tills det ringer in för nästa lektion. Historia.

*

HäxaWhere stories live. Discover now