Kapitel 13 - Drömmar

708 31 40
                                    

Evelyn på bilden!

Fredag. Äntligen.

Jag har precis slutat sista lektionen (jord), och vi fick en frö blomma upp till vår favoritblomma. Yvaine fick sin rosa ros, Michael sin blåklocka, Robin sin vita prästkrage och jag en vacker röd orkidé. Det var rätt kul. Nu sitter vi i gungorna på skolgården och pratar om allt mellan himmel och jord.

"Vi borde åka intill London och köpa klänningar till balen" föreslår Yvaine och jag ler åt hennes förslag.
"Ja, jag har bil."
"Vi kan åka dit. Köpa världens vackraste klänningar och känna oss fancy bara en gång liksom." Hon hoppar upp från sin gunga, men snavar i sanden och faller i armarna på Robin. De möter varandras blickar och Yvaine ler brett mot honom. Plötsligt sänker Robin mot Yvaine och kysser henne.

Jag vänder besvärat huvudet bort från dem och fäster blicken på mina svarta kardborrebandskor. Jag är ganska trött på kärlek. Jag kan känna Michaels kraft bredvid vibrera starkare än någonsin och jag suckar ängsligt. Detta är så obekvämt och...äckligt. Jag ställer mig upp och tvingas se på när Robin kramar om Yvaines ena bröst och jag grimaserar.

"Ehm" harklar jag mig och sparkar med skon i sanden. Yvaine sliter sig ifrån kyssen då och hennes läppglans är utsmetat över hela hennes ansikte, samma sak på Robin.
"Oj sorry" fnittrar hon och rätar till sina skrynkliga skolkläder. Jag biter mig besvärat i underläppen.
"Ska vi åka?"

Vi hoppar in i min fina Bubbla som nätt och jämnt, rymmer fyra personer. Jag drar i handbromsen och rullar ut från skolans parkering. Jag växlar till trean och kommer ut på vägen.

"Vilken färg passar jag bäst i?" frågar Yvaine och puffar till sina röda lockar.
"Lila" svarar Robin sensuellt och smeker hennes kind mjukt.

Jag nickar instämmandes.

"En lila snäv eller kort klänning. Inte någon lång eller mycket detaljer" tillägger jag.
"Du där emot...Du passar i värsta långa eleganta klänningen. I blodrött eller svart. Med spets och skimrande smycken" berättar Yvaine och jag känner mina kinder hetta till.
"Uppsatt lockigt hår, röda läppar, svart ögonsmink, svarta handskar och ett fint pärlhalsband" fortsätter Yvaine och jag kan nästan se mig själv i allt det där vackra. Michael bredvid synar mig med en svårtolkad blick, men jag fattar givetvis att han instämmer. Vi kommer ut på motorvägen och jag accelerar. Michael bredvid mig vevar ner fönstret så lite luft strömmar in i bilen. Yvaine och Robin i baksätet gosar och är så gulliga att man nästan vill spy. Minuterna går och snart kan vi se London, vi kommer ut på den vanliga vägen medan vi letar efter en parkeringsplats i närheten av shoppinggallerian vi ska in på.

Harrod's.

När jag slutligen parkerar och går ut, slår den kvävande hettan emot mig. Det är betydligt varmare i London centrum än ute på landet. Jag drar av mig skolkavajen, så jag bara har den vita skjortan på mig. Men sedan kommer jag på att gallerian har en klädkod, så jag drar på mig kavajen igen. Vi ser inte direkt stenrika ut, men skoluniformer är alltid lämpliga och ger bra ett intryck. Jag fixar till mitt hår och smetar på lite läppglans på läpparna. Yvaine knäpper sin kavaj och drar upp strumporna litegrann. Jag rätar till min kjol över knäna och stoppar sedan ett tuggummi in i munnen. Vi går in i gallerian och påbörjar vår shopping.

*

Efter att gått omkring (vad som känns i flera år) i gallerian, splittrar vi på oss. Killarna går för att kolla på kostymer till balen medan jag och Yvaine letar efter de perfekta klänningarna. Vi går in på någon märkesaffär och tågar direkt till klänningarna. Alla möjliga modeller i alla möjliga färger. Jag tar tag om en prislapp på en gul volangklänning och får nästan en hjärtattack av priset.

HäxaWhere stories live. Discover now