Kapitel 53 - Inombords

734 36 27
                                    


Nästa morgon - klockan 09.46

Solljuset sipprar igenom de fördragna gardinerna i fönstret och solstrålarna dansar mjukt på mitt ansikte, så jag motvilligt vaknar. Sömndrucket öppnar jag ögonen och sträcker på mig för att räta ut alla ihoptrasslade muskler och leder. Nere på golvet sover Ava på en alldeles för liten madrass med sin kavaj som kudde och i soffan ligger Yvaine med benen utöver kanten. Elizabeth ligger i sin säng och vaknade precis när jag också gjorde det.

"Godmorgon" smaskar jag och gnuggar mig yrvaket i ögonen men jag får inte någon respons från henne. När jag möter hennes blick förstår jag. En våg av oro blandad med stress sköljer över mig.

"Vad är klockan?" frågar jag långsamt och Lizzy sluter ögonen. "Skurwysyny" svär jag och kastar av mig täcket. Jag tar tag om min gamla väckarklocka och får nästan en hjärtattack.

09.48. Vi har börjat för över en timme sedan.

"Helvete!" skriker jag och knuffar till Ava så hon ska vakna. Jag drar stressat av mig min pyjamas och får på mig ett par svarta slitna jeans och mina vita skjorta med den rutiga slipsen, men min kavaj, kjolen och skorna är som spårlöst försvunna. Jag drar istället på mig ett par mörkbruna kängor och ser mig sedan omkring att mina kompisar har sina skoluniformer, men inte jag. Helvete.

"Vi kommer missa animalium-mötet! Vi kommer inte få några djur!" utbrister Yvaine panikslaget.
"Käften, Yvaine! Klä på dig!" ryter Ava och kastar hennes röda kavaj mot henne.

Vi alla fyra stapplar ut ur dörren och rusar nedför trapporna i skolan. Vårt hår flyger i luften och vi brakar in i massa folk men skiter i att säga ursäkta eller liknande till dem. Vi är alldeles för upptagna med att panikkuta till vår lektion som ligger flera meter ifrån skolgården vid skogen. Vi springer tvärs över skolgården och mitt i springandet, snubblar jag och faller ner i snön. Mina skjorta blir alldeles genomvåt och får en brunaktig fläck från jorden i snön. Ava rycker tag i min arm så någon led sträcks i den (aj) och vi fortsätter kuta. Slutligen kommer vi fram och rektorn aka Eric står framför vår klass - förklarar något. Hela klassen börjar fnittra och viska saker så de tappar fokuset helt.

"Pupils, focus!" utbrister han men vänder sig sedan om när han känner av vår stressade energi. Mr Black och Kate  står också på varsin sida om Eric och skamset slår jag ned min blick. Mina kinder hettar till av förödmjukelse och jag stålsätter mig inför alla tusen straff jag kommer få utgöra.

"Komorwska, Ferguson, Mataka och Fitzroy." Kate öppnar munnen för att säga något men Mr Black drar henne flinandes tillbaka. Han njuter av detta. Njuter av se oss misslyckas och begå misstag.

Eric uttalar våra efternamn långsamt och plötsligt befinner vi oss på i hans kontor. Vi sitter på några stolar och förnedrande ser jag utöver min klädsel. Jag kommer bli så relegerad nu.

"Detta blir första anmärkelsen för er, miss Nnamani och miss Fitzroy. Hoppas jag inte får se fler. Ni kan gå. Men bara för att ni har en anmärkelse, så gå och byt om till er uniform och ni kommer även få tjänstgöring i trädgården med sällskap av miss Komorowska och miss Ferguson." Eric skickar iväg Ava och Lizzy medan jag och Yvaine sitter skamset kvar.

"Nå, nu kan ni jättegärna berätta för mig varför ni är..." Han gör en professionell paus och ser ner på sin klocka. Han tittar upp igen på oss. "Två timmar och fem minuter sena."

"Vi försov oss, sir" svarar jag och mina kinder hettar till igen av skam.
"Inte bara har ni missat skoltid men även brutit mot regler. Ingen uniform, ni alla fyra sov i samma rum, var ute långt efter utegångsförbuden och missat viktig information om era djur. Inte bara tala om er klädsel" berättar Eric lågt med en ton av ilska i rösten. "Miss Ferguson. Ni kan gå. Men byt om direkten och efter dagens slut ska ni också jobba i trädgården med resten av era väninnor." Yvaine sitter först kvar i stolen men när Eric tvingar henne upp med hjälp av tankekraft, ställer hon sig upp och går motvilligt fram till dörren.

HäxaWhere stories live. Discover now