BAB 16

8.2K 414 5
                                    


Keesokkan harinya,Amni dan Amani berpakat untuk  menaiki sebuah motor sahaja untuk memudahkan misi pencarian mereka.mereka ingin ke Kuala Nerus.

"Pak cik boleh tanya tak,pakcik kenal tak orang yang dalam gambar ni.ada iras-iras dengan orang Pak Cik kenal tak?."Amani memutuskan untuk bertanya salah seorang warga emas.

"Ada irasnya.iras kamulah"pak cik itu cuba membuat lawak.malangnya Amani dan Amni tengah serius sekarang ni.loyar buruk pulak!

"Bukan kami Pak cik,orang lain"Amni pula mencuba nasib.nasib baik sudah berumur kalau tidak dah kena campak dalam longkang besar dia hadapan mereka sekarang.

"Pak cik macam kenal lelaki ni.tak salah pak cik laa.dia ni Dato.dia usahawan berjaya yang selalu masuk TV ni." ujar pak cik itu dengan muka serius.Amani dan Amni terkejut bercampur gembira.

"Kalau boleh saya tahu.dia tinggal dekat mana?."

"Pakcik tak tahu.dia orang kenamaan mesti dirahsiakan tempat tinggalnya."pak cik itu menyerahkan kembali gambar itu kepada Amani.

"Ouh,terima kasih Pakcik."pak cik itu hanya mengangguk.Amani dan Amni terus berjalan ke arah motosikal yang terpakir di sebarang jalan.

"Kenapa kita tak tanya kat mana our Daddy punya ofis?"Amni bertanya kepada Amani.Amani membulatkan matanya.terlupa.serentak mereka berpaling.pak cikk!!!
Malangnya pakcik tadi sudahpon tiada. kemana dia menghilang.Amani dan Amni mengeluh sambil menepuk dahi masing-masing.

***

Amara mengemas bajunya dan peralatan yang lain.urusannya di Abu Dhabi sudah selesai.dia harus pulang dengan kadar segera.

"Hai,"syahmi menyapa Amara yang sedang mengangkat barangnya ke kereta.

"Hai,awak nak balik jugak ke?."dengan lemah lembut Amara bertanya.

"Yup,lepas saya akan terus ke Airport.hope we can meet again."Syahmi betul-betul berharap agar dapat berjumpa dengan perempuan yang sudah mencuri harinya.

"In shaa Allah,awak balik Malaysia terus lah ni.have a save journey.saya kena pergi.bye".Amara melambaikan tangannya kepada Syahmi.

"Ya,saya harap dapat jumpa awak lagi."desis Syahmi.dia kemudian berlalu pergi.

**

Amani dan Amni berada di lobi hotel pada waktu petang.mereka berwajah serius sambil berbalas pandangan antara satu sama lain.tak puas hati!

"Huh,apa nak buat sekarang?nak duduk macam ni sepanjang hari?."Amni mula bersuara setelah bosan melakukan perkata itu.kelakuan mereka menarik perhatian pengunjung di situ.

"Huh,buat apa lagi.buat bodoh sudahlah".Amani pula mengeluh.
Amni menjeling kakaknya itu geram.

"Okay,Amni masuk bilik dulu.penat."Amni segera meninggalkan kakaknya terkebil-kebil di sofa.Amani pula merengus sebelum sebelum menyandarkan kepalanya di atas bahu wanitu yang sudah berumur di tepinya.

Wanita itu terkejut tetapi tersenyum kemudiannnya."anak ni dari mana?,".tanyanya.

Amani tidak sedar perilakunya itu.begitulah sikapnya apabila stress."Istanbul,datang sini cari mak dan ayah saya.tapi tak jumpa.saya dah buntu."keluh Amani.

Wanita itu tersenyum.Amani memejamkan matanya.

Amni berdiri menunggu pintu lif terbuka.beberapa minit kemudian,seorang pemuda keluar dari perut lif tersebut.Amni pula dengan malas melangkah tetapi dia tidak sengaja merempuh badan jejaka tersebut.

"Sorry Encik saya tak sengaja."Amni terus meminta maaf.lelaki itu terkejut apabila melihat wajahnya.kemudian tersenyum.senyuman itu penuh dengan dendam.

"Kau perempuan tak guna,glad to see you again.kenapa buat muka macam tu.terkejut tengok aku.akulah orang yang kau basahkan depan pintu bilik kau sendiri."jelas jejaka itu.Amni pula pening bila masa pulak aku basahkan dia ni.rupa-rupanya jejaka itu ialah Tengku Aryan.

"Maaf Encik salah orang."balas Amni selamba.dia mula melangkah tetapi dihalang oleh Tengku Aryan

"Kau jangan buat-buat tak ingat ehh.muka kau ni aku dah setkan dalam kepala aku.kau ingat kita akan jumpa lagi."herdik Tengku Aryan.Amni buat tidak peduli dengan mamat di depannya itu.harap je handsome tapi sewel.

"Whatever"Amni membalas selamba.dia cepat-cepat masuk ke dalam perut lif yang hampir tertutup itu tanpa sempat Tengku Aryan menghalangnya.

Tengku Aryan kegeraman dia berjalan ke arah sofa di lobi.Mamanya sedang menunggu di situ.dia berhenti melangkah apabila seorang perempuan melentokkan kepalanya pada bahu Mamanya.dia kepelikkan.segera dia melajukan langkahnya.

"Mama,siapa ni"tanya Tengku Aryan.Datin Aisyah terkejut.begitu juga Amani.dia melarikan kepalanya di bahu Datin Aisyah.

"Apa yang berlaku?macam mana kau boleh terlentok atas bahu perempuan ni.nampak macam kaya adoii.mati aku".bisik Amani perlahan tetapi masih boleh didengari oleh Datin Aisyah.

"Dah okey?."Datin Aisyah.Amani berpaling dan mengangguk.Tengku Aryan pula sudah pucat.tadi dalam lif itu siapa.hantu ke??

"Iyan,kenapa ni?dah siap semuanya.Mama tak sabar nak jumpa Datin Rozlin."Datin Aisyah bersuara.dia pelik apabila melihat anaknya yang pucat itu.

Amani pula berpaling melihat Tengku Aryan.dia terkejut.lelaki yang dia basahkan dulu dan yang paling terkejut bahu mama lelaki itu dia pinjam tadi.mukanya juga pucat.

Hahaha,Tengku Aryan dah pening jumpa dua orang perempuan yang sama.
To be continue,

Jangan lupa vote dan komen

Lovbiu
Hafizah Syahirah


Triplets Mission ✔✔ #Wattys2017Where stories live. Discover now