Selesai berbuka puasa,mereka sekeluarga solat maghrib berjemaah.mereka hanya terawih di rumah sahaja memandangkan Dato Lydia tidak larat untuk ke masjid.
Amani,Amara dan Amni duduk di ruang tamu seusai selesai solat terawih berjemaah.
zayyan,Rayyan dan Dayyan berguling di atas karpet.seronok benar mereka."Bilalah anak sedara aku ni nak membesar.tak sabar nak main mercun"kata Amar.sophia membulatkan matanya.
"Amboi-amboi sedap nya nak ajak aku main mercun!dorang ni aku kuarantin tak boleh main mercun sampailah dorang besar"kata Amni.Amsyar ketawa.
"Kau ni over betullah.kalau puasa tak main mercun tak merasa nikmat puasa tu tau tak!"balas Amar.Amni mencebik.
"Betul jugak tu.aku dulu tiap-tiap hari main mercun baru ada feel"kata Syahmi pula.Amsyar dan Tengku Aryan mengangguk.
Mereka bertiga ni memang sekepala.dulu orang lain tengah solat terawih dorang pergi main mercun.masuk tahiyat akhir berlari masuk saf pura-pura solat pak iman tanya siapa main mercun tadi?dorang buat-buat tak tahu.siap geleng kepala lagi.zaman kanak-kanak yang mencuit hati.
Amsyar tersengih.tapi sekarang dah besar nak main mercun pon buat malu aje.hilang macho!!
****
Amni tersedar dari lenanya.dia melihat jam baru pukul 2 pagi.Amsyar di sebelahnya dipandang.tiba-tiba pintu bilik mereka diketuk kuat.Amni segera menyarungkan tudungnya pantas membuka pintu.
Amsyar terpisat-pisat bangun.Amni melihat Amar dan Sophia berdiri di hadapan pintu biliknya.
"Kenapa ni??kau dah nak bersalin ke phia?"tanya Amni.pelik pula melihat muka Amar dan Sophia ni.
"Kenapa sayang??"tegur Amsyar.Amni mengjongketkan bahunya.
"Granny!!Granny jatuh tangga!"kata Amar.Amni dan Asyar terkejut.
"Daddy dah bawak granny ke hospital.sekarang bersiap kita pergi hospital"kata Amar.pintu sebelah terbuka muncul syahmi dan Amara.kemudian pintu dihadapannya juga terbuka.
"Pergi bersiap sekarang.pergi hospital!aku tengah serius ni"jerit Amar.muka kau tak pernah nak serius Amar oii!!
Mereka tiba di hospital.anak-anak dijaga oleh pembantu rumah.mereka berlari menuju ke arah Datin Rozlin dan Dato Mustapha.
"Daddy,macam mana granny boleh jatuh"tanya Amani.
"Daddy pon tak tahu.Daddy bangun aja tengok Granny dah ada dekat bawah.darah dah banyak keluar."cerita Dato Mustapha.
"Mana kak Mona masa tu bukankah dia tidur sekali dengan Granny?"tanya Amara.semuanya terdiam mereka terlupa akan keberadaan Kak Mona pembantu Dato Lydia.
"Amar telefon polis segera!!"tegas Dato Mustapha.
"Amni dan Amsyar pulang kerumah semula.tengok anak-anak"kata Datin Rozlin pula.
Amni dan Amsyar berpandangan.Anak!mereka segera berlari menuju ke parkir kereta semula.
Mereka sudah membuat satu spekulasi.bagaimana Dato Lydia boleh jatuh tangga sedangkan dia berkerusi roda.Kak Mona pula hilang entah ke mana.
Kereta dipandu laju menuju rumah agam semula.sampai sahaja Amni terus berlari ke tingkat atas.mulutnya menjerit memanggil pembantu rumah.
Tapi satu pon tidak menyahut.Amsyar berlari mengikuti isterinya.pintu bilik mereka dibuka.Amni terkedu.
Bilik mereka bersepah.dia berjalan mendekati katil bayi.kosong!!
Amni menjerit.Amsyar juga terkedu.dia memegang Amni yang sudah terjelopok jatuh itu.
Kedengaran bunyi tangisan di bilik Amara.Amsyar segera berlari ke bilik sebelah.terkunci.dia terus memecahkan pintu bilik itu.terbuka sahaja matanya menangkap kelibat seseorang di balkoni.
"Woi!!"jerit Amsyar.tapi malangnya kelibat itu sudah tidak ada.matanya beralih pada Aliyah Saerah yang masih menangis itu.dia mendukung anak kecil itu membawanya keluar.
Amni pula menguatkan dirinya menuju ke bilik Amani.matanya menangkap susuk tubuk anak kecil yang sudah terjaga.Amanda diambil Amni dan dia keluar dari bilik itu.
Tiba di ruang tamu,Amni meletakkan Amanda di sebelah Aliya.Amsyar menarik Amni ke dalam pelukannya.pecah jua tangisannya.
Anak mereka sudah tidak tahu kemana.Amni menyembamkan wajahnya pada dada suaminnya.bunyi azan subuh menyedarkan mereka.puasa tetap diteruskan walaupun dugaan yang berat menimpanya.
Kemanakah triplets kecik mereka?apa motif kak Mona??
Nantikan sambungannya,
Sila vote dan komen
Lovbiu
Hafizah Syahirah
YOU ARE READING
Triplets Mission ✔✔ #Wattys2017
ActionStart:20 Nov 2016 End:1 Mei 2017 Kembar tiga sangat jarang didengari..gelagat kembar yang menjalankan penyiasatan tentang ibu bapa mereka Amani sofiyya berpewatakan kasar dan berani..dia merupakan seorang pegawai polis unit khas..dia nekad utk...