SPECIAL EDITION(6)

4.5K 195 5
                                    

"Jangan bergerak kami polis,Ramona binti Hashim.Anda ditahan.sila ikut kami ke balai"kata salah seorang inspektor polis.

Mona tersedar.dia menggeleng laju.pintu rumah cuba ditutup semula.tapi perbuatannya sia-sia.anggota polis lebih cekap memegang tangannya dan mengilas tangannya ke belakang.

Nina menangis.dia ditenangkan oleh seorang anggota polis wanita.matanya tidak lepas melihat kelakuan Mona yang terjerit-jerit seperti orang gila.dia mengeluh berat.

***

"Aliya,main elok-elok dengan Zayyan.jangan berebut mainan tu"tegur Amara.sedari tadi dia memerhati kelakuan si cilik itu bermain.

Amni dan Amsyar sedari tadi tidak pulang-pulang.mereka berdua disuruh ke balai polis.katanya Kak Mona sudah diberkas.lega sikit hati ini!

"Hai sayang,jauh termenung.fikirkan masa depan ke?"sergah Syahmi.Amara tersentak.lantas memukul bahu suaminya kuat.suka buat orang terkejut.

"Nah!rasakan!suka betul buat orang terkejut.tengok Aliya dengan Zay pon terkejut."marah Amara.Syahmi tersengih.

"Hehe,,tak sengajalah.Ni abang ada belikan murtabak cendawan untuk sayang."balas Syahmi.mendengarkan kata-kata suaminya tadi terus dia tersenyum.ingat makan aja!

"Terima kasih!!ni yang sayang lebih ni"kata Amara.Syahmi tersengih nakal.

"Kalau sayang mana upahnya?"balas Syahmi.dia menyuakan pipinya pada Amara.

"Ehh,puasalah!!"jerit Amara.dia menolak muka suaminya.
tergelak dia melihat muka Syahmi yang cemberut itu.

Dia bangun mengambil kuih yang dibeli oleh Syahmi tadi.Syahmi buat tidak tahu sahaja.merajuklah tu!!

"Mak Mah,ni ada kuih sikit.boleh buat berbuka nanti"sapa Amara pada Mak mah.satu-satunya orang gaji yang paling lama berkhidmat di dalam rumah ini.

"Baik Ara.nanti Mak mah hidangkan."balas Mak Mah.Amara hanya mengangguk.dia mengacau perlahan kuah kari yang dimasak Mak Mah.

"Amara!!"panggil Amni yang baru pulang dari balai Polis  dari ruang tamu.Amara segera meninggalkan kerjanya.

"Kenapa muka kau macam baru telan gula sekilo?"tanya Amara pada adiknya yang bukan main tersengih.

"Biasalah!aku kan suka senyum.sebenarnya aku ada dua berita gembira"kata Amni girang.sengih memanjang.suka benar dia.

"Apa berita baiknya?"tanya Amara dan Syahmi serentak.

"Pertama,dengan ini raya puasa telah diasahkan esok dan..."belum sempat dia habiskan dia mengaduh.Amara ni suka betul cubit orang!

"Main-mainlah kau ni.kalau kau bagi ucapan raya.aku rasa raya tahun ni tak jadi"balas Amara selamba.Amni mencebik

"Sebenarnya,Kak Mona dah kena tangkap.dia sebenarnya ada penyakit kat otak.jadi kurengg sikit"cerita Amni.Amara dan Syahmi tersenyum lega.Amsyar mengangguk.

"Yang keduanya.Granny.....dah sedar!!"jerit Amni teruja.Amara turut menjerit tidak percaya.dia sangat bersyukur Dato Lydia sudah tidak lagi di tahap kritikal.


Si cilik lima orang itu terkebil-kebil melihat si Mak-mak melompat kesukaan.Si Pak-pak pula tersengih memanjang.tak faham betul!






Sebenarnya,jujur author dalam dilema sekarang nak happy ending ke sad ending..huhuhu.

Apa-apapon vote dan komen jangan lupa..
Lovbiu
Hafizah Syahirah

Triplets Mission ✔✔ #Wattys2017Where stories live. Discover now