Amani,Amara dan Amni berjalam beriringan ke satu cafe untuk berjumpa dengan tiga Mamat yang sudah lama menanti
mereka.mereka terlopong rupa-rupanya Tengku Aryan,Syahmi dan Amsyar.ingatkan siapa rupanya mamat ni."Nak apa jumpa ni kapten Sewel?"tanya Amni selamba duduk di kerusi bertentangan dengan Amsyar.
"Nak jumpa perempuan sewel ni lah.siapa lagi"kata Amsyar manja.Amni menyembunyikan senyumannya.Amara dan Amani hanya memerhati.Tengku Aryan dan Syahmi mencebik melihat telatah sahabatnya yang gatal itu.
"Awak nak minum apa?"tanya Tengku Aryan.Amani memandangnya.mukanya selamba seperti selalu.
"Ikut suka awak la"kata Amani ringkas.Tengku Aryan sudah tersenyum penuh makna.
"Okay,saya order air i love you laa"kata Tengku Aryan gatal.Amani membuat riak hendak muntah.lupa ke dua orang yang masih ada 4 pasang telinga lagi yang mendengar.
"Cia,cia,cia"bisik Syahmi kepada Tengku Aryan.Tengku Aryan mengetap bibirnya geram.
"Ala,tak best lah dating macam ni kan Amni.lain kali kita dating kat lain ehh!best sikit.dekat sini kaku lah"kata Amsyar.kemudian dia mengaduh apabila Amni menendang kakinya dari bawah meja.
"Padan muka"kata Syahmi pula.yang lain sudah ketawa.
Selesai makan,mereka ke taman untuk menikmati pemandangan waktu petang yang mendamaikan. Amni sengaja mengambil tempat jauh sedikit dari kakak-kakaknya dan juga bakal abang iparnya.
"Awak sebenarnya saya nak bagi benda ni dekat awak sebab awakkan dah banyak tolong saya masa dekat istanbul dulu.ni adalah tanda terima kasih saya pada awak"kata Amni dia mengeluarkan satu kotak sebenarnya semasa di lapangan terbang.dia menarik Amar untuk membeli hadiahlah kepada Amsyar.ayat pon berterabur
"Wauu,saya tolong awak ikhlas tau.saya bantu awak sebab awak lebih memerlukan.atas apa yang jadi dulu tak ada sebab untuk saya tolak."kata Amsyar.dia tersenyum riang.Amni tersengih malu.
"Alah saya dah bagi..cakap terima kasih sudahlah"kata Amni geram.Amsyar tersengih pula.
"Okay..sebelum si Amni ni bertukar jadi singa.saya nak berterima kasih kepada cik Amni Suraya a.k.a perempuan sewel"kata Amsyar selamba.Amni menahan geram.terus dia menghempuk Amsyar dengan beg galasnya.lari Amsyar dibuatnya.nampaknya dia sudah membangunkan singa yang sedang tidur.
****
Amara dan Syahmi mengambil tempat di atas kerusi yang disediakan sambil memakan aiskrim yang dibeli mereka tadi.
"Bestnya saya dapat makan dengan tenang sekarang"kata Amara.Syahmi memandang Amara lama.segan Amara dibuatnya.
"benda dah lepaslah Amara jangan diungkit lagi.nanti awak sendiri yang sakit"kata Syahmi.
"Betul tu..jadi kita sama-sama kena bukak buku baru..okey.lupakan kisah yang lalu"kata Amara teruja.
"Tak nak"kata Syahmi selamba.hilang senyuman manis Amara.
"Kenapa pulak??"tanya Amara.
"Sebab saya tak nak lupakan pertemuan kita dulu.saya nak peristiwa selalu bermain di ingatan saya sampai hujung nyawa."kata Syahmi tenang.Amara terpegun.
Amara tersenyum malu.
*****
Amani dan Tengku Aryan berdiri di pagar memagari tasik.mereka melihat tasik yang indah itu.
"Apa motif awak bawak kami datang sini?"tanya Amani selamba.Tengku Aryan menoleh kepada Amni.
"Awak sebenarnya tak tahu dorang tu bakal adik ipar awak.jadi please ready my dear".kata Tengku Aryan.Amani membulatkan matanya.terkejut okay juga dia pon sudah kenal perangai Syahmi dan Amsyar tu macam mana.yamg susah nak kenal Tengku Aryan lahh
"Dah tak payahlah fikir pasal dorang sekarang kita fikir pasal kita pulak"kata Tengku Aryan.Amani mencebik.
"Sebelum awak cite lebih-lebih baik awak pilih dulu.nak kapak ke parang.saya nak ready siap-siap ni."kata Amani.Tengku Aryan menangkat tangan menyerah.
"Kalau saya pilih awak camne.tolong jadi suri hati saya ni.bestnya"kata Tengku Aryan.Amani sudah menyising lengan bajunya.
"Awak ni suka sangat buat lawak."kata Amani cuba untuk menghilangkan debaran di hatinya.
"Perlu ke saya buat lawak tentang perasaan saya sendiri.kan Amara dan Amni dah cakap yang dorang tak nak langkah bendul"kata Tengku Aryan.Amani sudah merah mukanya.
Amani ketawa malu.masing-masing menyembunyikan perasaan yang sama.kalau ye pon cakaplah dekat tempat romantik sikit baru cair si Amani ni!
Sila vote dan komen.nantikan sambunganya..abaikan typo
Lovbiu
Hafizah Syahirah
YOU ARE READING
Triplets Mission ✔✔ #Wattys2017
AzioneStart:20 Nov 2016 End:1 Mei 2017 Kembar tiga sangat jarang didengari..gelagat kembar yang menjalankan penyiasatan tentang ibu bapa mereka Amani sofiyya berpewatakan kasar dan berani..dia merupakan seorang pegawai polis unit khas..dia nekad utk...