BAB 30

8K 345 14
                                    

"Aku anak Dato Mustapha"kata lelaki itu.tersenyum.cermin mata dibuka penuh gaya.Amara sudah ternganga.Amani yang turut mendengar terpegun.

"Yes,My name Amar Syahrizal bin Dato Mustapha."katanya lagi.

"Jadi,,kau adik Amara dan Amni?"tanya Tengku Aryan.Amar mengangguk

"Ma..macam mana kau boleh tahu tentang kami?"tanya Amara.

"Alah..kacang aje!Amar upah penyiasat untuk cari korang macam dalam gambar ni.Amar pernah terserempak dengan korang masa di Mega Holdings.cuma masa belum sesuai lagi"kata Amar.dia menunjukkan gambar kembar tiga.

Amara menutup mulutnya tidak percaya.macam mana boleh terbalik pulak.sepatutnya mereka yang mencari ibu bapa mereka tapi adiknya yang jumpa mereka.

"Mummy selalu nangis sebabtu Amar nekad nak cari korang"sambung Amara lagi.Amani tersenyum gembira banyak betul kejutan hari ini!!

"Mummy dengam Daddy dekat mana?dorang okay kan.nanti bawak kami jumpa dorang."kata Amara.dia memeluk Amar melepaskan rindu.tidak sangka dia mempunyai adik.

"Dorang okay..cuma Amar risau tengok keadaan Mummy always cry..jadi Amar nekad nak cari korang jugak.Amni mana?"jelas Amar.dia mendekati Amani yang masih terbaring lemah itu.

"Amni!dia di Istanbul.ada emergency dekat sana.nanti Ara suruh dia datang sini balik lepas Granny sedar dari koma"kaya Amani.terkejut dia mendengar cerita Amni tadi.tidak sangka Hakimi anak Orang yang menculiknya.

"What!!koma.Amar kena telefon Daddy!"kata Amar cemas.dia mengeluarkan telefon pintar miliknya dari dalam poket.

*****

Sudah seminggu,Amni dan Amsyar berulang-alik dari rumahnya ke hospital.kes ini telah disiasat dengan terperinci.motifnya hanya dendam.berita bahawa Amani sudah selamat melegakan hati mereka.Amni masih belum mengetahui tentang Amar.

Mereka sekarang berada di dalam bilik vvip yang dihuni oleh Dato Lydia.

"Awak rasa bila Granny akan sedar?".tanya Amni kepada Amsyar.Amsyar kelihatan serba salah.

"Aku pon tak tahu lah.sabarlah banyak-banyak berdoa agar Granny sedar balik."pujuk Amsyar.Amni mengeluh lemah.

"Dah seminggu dah kita jaga Granny.tak ada tanda-tanda yang dia akan bangun"kata Amni perlahan.

"Kau ni.sabarlah .tengok muka kau dah jadi macam nenek kebayan dah.dah tak cantik"kata Amsyar.dia tersenyum melihat muka Amni yang merah.sama ada marah atau malu.

"Awak ni,mulut tu tak ada insurans ke?banyak betul gelaran saya ni kan."marah Amni.sah,muka merah sebab marah.Amsyar ketawa.comel!!

Belum sempat Amsyar membalas.suara seseorang memberi salam mengejutkan mereka.Amni berpaling.dia terlopong melihat dua figura yang dirindui.Amni terpegun manakala Amsyar bersalam dengan lelaki yang sudah berumur.

"Sayang Mummy!"jerit wanita itu.dia mendepakan tangannya.terus sahaja Amni berlari.dia memelik erat tubuh wanita kesayangannya itu.Datin Rozlin.

"Mummy,Amni rindu sangat"tangis Amni.dia mengeratkan pelukannya.

"Dengan Mummy sahaja ke?"tanya Dato Mustapha.Terus sahaja Amni melepaskan pelukannya pada Mummynya kemudian memeluk Daddynya pula.Amsyar memberi ruang untuk keluarga yang baru bersatu itu melepaskan rindu.

"Macam mana,Mummy dan Daddy boleh tahu yang Granny ada di hospital?"tanya Amni tiba-tiba.Dato Mustapha tersenyum.

"Adik kami yang telefon semalam.dia kata Granny masuk hospital."kata Dato Mustapha.Amni membulatkan matanya.Amsyar sudah ternganga.

"Adik!!"jerit Amni.

"Opps,sebernarnya kamu ada adik namanya Amar sayang.nanti balik Malaysia kita jumpa ya sayang"jelas Datin Rozlin.Amni tidak sangka dia mempunyai adik

"Amara dan Amani dah tahu"sambung Datin Rozlin.Amni dah tunjuk mika cemberut.dia yang terakhir dapat tahu.tak patut betul!!.

Dato Mustapha berjalan ke arah Dato Lydia yang terbaring kaku.
"Mummy,Mustapha datang ni.Keluarga kita dah bersatu balik.bangunlah Mummy.Mummy tak nak tengok muka Anak Mummy ni ke??"Kata Dato Mustapha. Datin Rizlin di sebelah mula mengalirkan air mata.begitu juga Amni.Amsyar di sebelah Amni mencuit-cuit Amni Amni pula tayang mika ganster dia tu.tak habis-habis gaduh!

"Emm,rasanya mesti Dato dan Datin penat.rehatlah dulu.biar saya dan Amni yang jaga.kalau ada apa-apa saya akan bagitahu segera"kata Amsyar.sedih pula dia melihat wajah sugul kedua-dua orang tua Amni.Amni mengangguk setuju.

"Panggil Mummy dan Daddy Amsyar.lagipon nanti kena panggil jugak.betul tak Amni?"gurau Dato Mustapha.Amni menjeling Amsyar yang sudah tersengih macam kerang busuk itu.

Belum sempat Dato Mustapha dan Datin Rozlin melangkah.suara Amni memanggil

"Mummy,Daddy..Granny dah.."




Abaikan typo..sila vote dan komen
Lovbiu
Hafizah Syahirah

Triplets Mission ✔✔ #Wattys2017Where stories live. Discover now