BAB 27

7.7K 358 2
                                    

Amni memasuki rumah agam itu.Mak cik Sarah yang menyedari kepulangannya terus menerpa ke arah Amni dan Amsyar.

"Cik Muda Amni,saya betul-betul minta maaf sebab tak jaga Dato dengan baik"tangis Mak cik Sarsh.Amni terus memeluk tubuh tu itu penuh kasih sayang.Amsyar yang melihat turut tersentuh.

"Sekarang ni mayat pengawal sudah dibedah siasat dan sudah dituntut.polis sekarang akan sentiasa mengawasi rumah ini dan pejabat."sambung Mak cik Sarah lagi.Amni dan Amsyar mengangguk faham.

"Mak cik kenal ke penculik tu?"tanya Amsyar.

"Dia ada tatu di lengan sebelah kiri.badannya tinggi.kulitnya putih seperti orang turki "kata Mak Cik Sarah.Amni teringatkan sesuatu terus dia menarik tangan Amsyar.enjin kereta dihidupkan.segera dia memandu menghala ke rumah satu-satunya orang kepercayaan Dato Lydia,Hakimi.Amsyar di sebelah terkebil-kebil terkejut dengan tindakan Amni.

Setelah sampai,dia menarik tangan Amsyar sekali lagi.langkahnya dilajukan.Hakimi tinggal di sebuah penthouse.dia tidak mahu menggunakan lif.masa itu dimanfaatkan secukupnya.Amsyar hanya mengikut langkah Amni.

Pintu rumah diketuk kuat.tiada sahutan.sekali diketuk.

"Sabarlah"kata Amsyar.ganas sangat perempuan ni.

"Awak diam.tolong saya pecahkan pintu ni"bisik Amni perlahan.mata Amsyar bulat mendengar arahan Amni.

"Kau biar betul.rumah orang ni"kata Amsyar.Amni mendengus geram.

"Memanglah rumah orang.kalau rumah hantu saya tak suruh awak.saya sendiri yang pecahkan"kata Amni selamba.

"Okay-okay,kau berdiri jauh sikit"arah Amsyar pula.dia mengundur beberapa langkah.kemudian berlari memecahkan pintu itu.berjaya!!

Amni dan Amsyar melangkah perlahan masuk ke dalam rumah itu.mereka berjaga-jaga.

Mereka memeriksa semua ruang kecuali bilik utama.baru sahaja ingin melangkah.

"Nak apa datang sini?"suara Hakimi mengejutkan Amni dan Amsyar.di tangan Hakimi terdapat satu pucuk pistol.mukanya bengis sangat berbeza.

Mata Amni menangkap lukisan berwarna hitam di lengan kiri Hakimi.tatoo.Hakimi orang yang menculik Grannynya

Dia kemudian memandang Amsyar yang juga memandang perkara yang sama.Amni mengisyaratkan Amsyar supaya ke tingkat atas

"Err,Amni cari kimi lah..lama tak jumpa kan"kata Amni ceria.dia mendekati Hakimi.

"Kau jangan pura-pura.aku tahu kau datang sini cari nenek kau kan?"kata Hakimi sinis.

"Mesti kimi tahu kan dekat mana Granny?"kata Amni terus terang.Hakimi ketawa sinis.

"Kau dengan kakak kau bodoh.ya aku yang culik nenek kau sebab ayah dan aku berdendam dengan keluarga kau.ibu bapa kau dah bunuh Mummy aku.orang yang paling aku sayang.aku tak akan duduk diam"kata Hakimi sinis.raut wajahnya berkerut menahan marah yang teramat sangat.Amni terpempan.

"Sampai hati awak.kami dah bantu awak dalam segala hal.sampai hati awak balas perbuatan kami pada awak dengan buat macam ni.Grannya tak sihat tau tak.kenapa kejam sangat"jerit Amni.Hakimi yang mendengar terus menerpa ke arah Amni lalu mencekik leher Amni.Amni cuba melepaskan diri.

"Aku tak mintak semua tu.aku dah cukup kaya.aku anak jutawan Tan Sri Abraham.itu hanya sebahagian dari rancangan aku.aku tak akan duduk diam tahu tak"jerit Hakimi.Amni sudah sesak nafas.dia cuba menendang Hakimi tapi tidak berjaya.

Tiba-tiba bukk!Hakimi rebah tidak sedarkan diri.kepalanya berdarah.Amsyar datang tepat pada waktunya.dia memegang serpihan pasu kaca yang dibaling ke arah Hakimi.Amni memegang lehernya yang biru.

"Kau okey tak ni?"tanya Amsyar risau.dia memegang tangan Amni.

"Okey,jumpa Granny?"tersekat-sekat Amni bertanya.

"Granny kau ada dekat tingkat atas.tak sedarkan diri.aku dah telefon ambulans."kata Amsyar lega.

Hampir setengah jam,barulah Ambulans tiba.Doktor dan Jururawat segera memberi rawatan kepada Dato Lydia.polis juga sudah tiba.

Setelah selesai.Dato Lydia akan dibawa ke hospital untuk rawatan selanjutnya.belum tubuh Dato Lydia dikeluarkan dari rumah Hakimi..bang..bang
Dua das tembakan terkena tubuh Dato Lydia yang terbaring kaku serta para petugas.Amni dan Amsyar terkejut.

"Granny!!!!!"jerit Amni melihat tubuh Dato Lydia yang dilemuri darah.polis segera bertindak menembak Hakimi yang masih berada di tingkat atas.bila Hakimi sedar Amni dan Amsyar pon tidak pasti.





Adakah Dato Lydia dapat diselamatkan?Hakimi mati atau tidak?
Nantikan sambungannya..

Sila vote dan komen
Lovbiu
Hafizah Syahirah

Triplets Mission ✔✔ #Wattys2017Where stories live. Discover now