BAB 44:#IPB

30.2K 837 34
                                    

"Allahuakhbar,Allahuakhbar.............."
Aiman mula qamat pada telinga bayi itu sambil mendukungnya di tepi jendela.Ya,bayi perempuan. Suaranya penuh merdu dan ketenangan

Perlahan-lahan air mataku jatuh mendengar qamat daripada Aiman. Sungguh,wanita mananya yang tidak sedih...sepatutnya qamat itu bukan dilaungkan oleh Aiman, tetapi ayah kandungnya sendiri..
Sebak didada rasanya seperti ditikam bertalu-talu..
Aku cuba untuk selindungkan semua perasaan aku sekarang daripada Aiman

"comel anak ayah ni eh??macam ibu die ye?.."Dia mengusap-usap kepala bayi itu. Berkali-kali dia mengagahnya,

Aku hanya diam dan pantas menyeka air mata.Melihat telatahnya,aku mula tersenyum sendiri

"Awak kenapa? okay tak?"Soal Aiman sambil tangannya sibuk mendodoi akan bayiku.Caranya melayan bayi,seakan-akan sudah biasa.

"ah?okay apa??im okay!"

"Awak tak payahlah tipu saya, saya nampak air mata awak jatuh tadi.."Bayi diletaknya disampingku.
Dahinya kukucup pantas.Nyenyak sungguh dia tidur sambil tersenyum pula tu,ibarat dunia ini amat indah baginya

"kenapa?"soalnya semula.

"Takde apa..saya cuma kesian dekat anak saya..sepatutnya ayah kandung dia yang datang qamatkan dia..tapi tulah,susahkan awak pulak..thats it"

"Macam yang saya pernah cakap,im her father..saya dah niat dalam hati yang sebaik sahaja anak ni keluar,saya akan anggap dia macam anak saya sendiri."

Aku diam.

"so,apa nama yang awak nak bagi dekat anak awak ni?"Aiman sengih menampakkan lesung pipitnya

Aku masih lagi diam. Sedang berfikir.

"Kesian anak ayah ni eh, belum ada nama lagi..yelah,ibu asyik sedih je.kan,kan?"Aiman mencuit hidung bayi itu.

"Puteri Al-Zahra" jawabku spontan.Entah mengapa,nama itu sahaja yang muncul pada fikiranku. Nama yang agak sedap dan mempunyai maksud yang baik juga.

"Puteri Al-Zahra? hurmm..sedap!pandai awak pilih.." komen yang ringkas olehnya.

"Puteri..."Aiman menyapa Putri

Rasa penat melahirkan,meneran,menahan sakit masih belum reda. Aku hanya mampu baring dan bernafas sahaja, bergerak sedikit pun terasa sakit dan penat inikan pula berjalan?.memang masih  terasa letih dan sakitnya..

   "Alhamdulillah...terima kasih ya allah,kau izinkan aku untuk aku bantu pesakit aku melahirkan anak dengan selamat...alhamdulillah,ya allah.." Dr Sumayyah menghembus nafas leganya seusai sahaja menanda tangan beberapa borang. Wajahnya yang sebelum ini agak muram berubah ceria sehingga ditegur beberapa jururawat disitu.

"Congrats! you did it..dah tak payah sedih-sedih lagi,patient selamatkan?"Sapa salah seorang jururawat itu.

Sumayyah tersenyum"Amboi..erm,tulah..saya bersyukur sangat-sangat, kalau saya gagal selamatkan patient saya tu, saya mungkin akan resign sebagai doktor"

"sampai macam tu sekali?ish.."

"saya ni doktor, tugas doktor selamatkan orang yang sakit right? but if im failed, I will feel useless..apa guna dapat tittle doktor tapi gagal selamatkan patient?"

Isteri Pakai Buang✔️Where stories live. Discover now