part 18

20.6K 673 5
                                    

Kelas 4 Arif turun ke padang untuk matapelajaran pendidikan jasmani.

Ketika itu,5 Arif juga berada di situ.

"Okay,pelajar perempuan boleh ke gelanggang untuk main bola jaring.4 Arif lawan dengan 5 Arif ye.." ujar Puan Idah.

Mereka beredar ke gelanggang.

"Ehh,ada Ayla lah kat sini.." kata Ryana.

Ayla Ayuni memandang ke arah Ryana.

"Ada pape masalah ke?" ujarnya.

"Memang ada!Kau rampas Azrif aku!"

Ayla Ayuni ketawa.Terasa kelakar dengan kata-kata Ryana.

"Apa yang korang pandang sangat dekat Azrif tu hah?Untuk pengetahuan kau,aku langsung tak suka dia.So,tak payah nak cakap aku rampas dia!Kau nak sangat dia kan?Ambil lah.Aku tak kisah lah!"

"Baguslah kalau kau sedar diri kau!Kau memang tak layak,Ayla Ayuni!"

"Dah lah tu.Kita datang sini nak main.Bukan nak bergaduh.." kata Dhia.

"Kita lawan!Kalau 4 Arif menang kau dapat Azrif.Kalau 5 Arif menang,Azrif aku punya!" ujar Ryana.

"Dasar pompuan tak sedar diri!Tak de maruah ke hah?Main sebab lelaki?Huh.."

"Kuang ajar!"

Ryana menampar pipi Ayla Ayuni.

Semua yang ada di situ hanya memerhati.Mereka mula kecoh.

"Kau siapa nak tampar aku?" marah Ayla Ayuni.

"Memang patut pon aku tampar kau!Dasar biadap!"

"Kau nak sangat Azrif kan?Ambik!Aku tak kisah lah!"

Ayla Ayuni beredar dari situ.Gengnya juga turut mengikut langkah Ayla Ayuni.

Mereka naik ke dalam kelas.Ayla Ayuni duduk di mejanya.

"Ayla.." ujar Nasya Eleena.

"Kenapa dorang semua tu tak faham hah?Aku tak suka Azrif!" kata Ayla Ayuni sambil menangis.

"Ayla.."

Hanees Hafeera memeluk sahabatnya.

"Korang ingat aku nak sangat ke kahwin dengan dia?Tak!Aku tak nak pon!Aku tak minta pon dia kahwin dengan aku!Korang ingat aku bahagia ke dengan semua ni?Aku tak bahagia,wehh!"

"Ayla,kitaorang faham.Tapi Azrif tu suami kau.Kau tak patut cakap macam tu kat Ryana.." nasihat Putri Amyra.

"Dah dorang tu tak faham bahasa!Aku nak cakap macam mana lagi?"

Ayla Ayuni mengesat air matanya.

***

Malam itu,mereka berdua duduk di ruang tamu.

"Aku dengar tadi Ryana tampar kau.Betul ke?" soal Azrif Ayril.

"Perlu ke kau tahu?"

"Ayla.."

"Aku sebenarnya tak faham.Kenapa kau kahwin dengan aku?Kau tahu tak?Sejak kita kahwin,hidup aku tak pernah aman!Ada je yang suruh aku minta cerai.Aku minta cerai,tapi kau yang tak nak lepaskan aku.."

"Ayla!"

"Listen!Biar aku habis cakap dulu.Kenapa kau nak seksa diri kau?Aku tak pernah suka kau.Kau pon tak pernah suka aku.Kalau pasal papa,kau boleh je jaga aku dari jarak jauh.Kenapa kau buat semua ni?Aku tak minta lebih,Azrif.Tolong lepaskan aku.Aku terseksa.."

Ayla Ayuni menangis.

"Aku buat semua ni sebab tanggungjawab Ayla.Arwah papa berharap sangat aku dapat jaga kau.Tolonglah,Ayla.Jangan paksa aku lepaskan kau.."

"Rif,kita dua ni langsung tak de pape perasaan kan?So?"

"Okay.Macam ni,kita jadi kawan?"

Tangan Azrif Ayril menyeka air mata Ayla Ayuni.

"Kawan?"

"Ye.Kita buat macam biasa.Macam tak de pape yang berlaku.Dah lah,tak payah nangis.Tak sangka aku,kau ni cengeng jugak ehh?"

Azrif Ayril ketawa.

"Okay.Aku setuju.."

"Aku nak kau jangan sebut dah pasal hal ni.Aku tak suka.."

"Rif.Kenapa kau ambil keputusan kahwin dengan aku?Kau tahukan satu sekolah tu gilakan kau?"

"Sebab kau tak gilakan aku.Tu sebablah aku kahwin dengan kau.." balas Azrif Ayril sambil tersengih.

"Rif!Aku serius lah!"

"Tah lah.Mungkin aku nak elak maksiat kot.."

"Banyak lah kau.."

"Aku sorang je,Ayla.."

Azrif Ayril ketawa.Ayla Ayuni memandang suaminya tidak puas hati.

Suamiku Abang TirikuWhere stories live. Discover now