part 66

15.7K 416 37
                                    

Ayla Ayuni yang duduk di meja hanya memegang sebatang pen dan kemudian termenung.

Dia masih terngiang-ngiang dengan kejadian semalam.

Flashback

"Abang.."

Azrif Ayril hanya diam.Dia berlalu ke pintu bilik.

"Abang,abang nak pergi mana ni?Dah lewat kan?"

"Aku nak tidur dekat bawah.."

"Ni kan bilik kita.Kenapa nak tidur dekat bawah?"

"Suka hati akulah.."

"Abang,kalau ada masalah kita bincang.Bukan macam ni.Apa salah,Ayla?" ujar Ayla Ayuni sambil mengejar suaminya yang menuruni tangga.

"Abang.."

Ayla Ayuni memegang tangan suaminya apabila mereka sampai di bawah.

"Kau ni kenapa?!"

"Abang tu kenapa?Kenapa abang layan Ayla macam ni?"

"Jangan buat-buat tak tahu lah!Apa yang kau buat belakang aku 5 tahun lepas?"

Ayla Ayuni terdiam.

"Ab..abang.Okay,Ayla boleh.."

"Boleh apa?Boleh cerita semula apa yang jadi?Macam tu?Aku tak sangka kau sanggup mainkan perasaan aku,Ayla.Kau pergi bagi harapan kat Zhaf pastu kau cakap kau cintakan aku?Kau ni memang playgirl ke?"

Ayla Ayuni mengetap bibirnya.

"Abang salah faham.."

"Kau dari dulu salah faham.Aku ni tak de hak ke nak tahu?Aku ni siapa?Aku ni siapa pada kau,Ayla?Aku dah cakap kan.Kau kena terus terang dengan Zhaf secepat mungkin.Tapi kau degil.Disebabkan kedegilan kau tu,dia lamar kau!Dan kau nak aku buat apa?Happy?Happy bila dapat tahu lelaki lain lamar kau?Macam tu ke Ayla Ayuni?" kata Azrif Ayril kecewa.

"Ayla nak bagitau dia tapi tak sempat.Fon dia berbunyi waktu tu.Dan kebetulan dia rushing nak ke airport.."

"Kau boleh je text dia.."

"Ayla tak de nombor dia!Abang,percayalah.Ayla cintakan abang sorang je.."

"Tapi kau dicintai dua orang lelaki bahkan lebih.."

Air mata Ayla Ayuni sudah membasahi pipinya.

"Abang,please percayakan Ayla.Ayla akan betulkan semuanya semula.."

"Kau nak betulkan apa?"

"Abang,maafkan Ayla.Ayla tak expect pon benda ni boleh jadi.Ye,Ayla mengaku semua ni salah Ayla.Semua ni berpunca dari Ayla sendiri.Tapi Ayla dah jumpa mummy daddy Zhaf.Ayla dah pulangkan cincin tu.Abang,tolonglah.Ayla merayu.."

"Mummy daddy?Zhaf pernah bawak kau jumpa family dia ke?"

Azrif Ayril meraup wajahnya.

"Abang.."

"Asal aku tak pernah tahu semua ni?Kenapa kau rahsiakan dari aku?Aku ni suami kau.Aku ada hak,Ayla.."

"Ayla tak nak libatkan abang.Ayla ingat Ayla boleh handle semua ni tapi tak.."

"Kau betul-betul buat aku kecewa,Ayla.Dah lah.Aku nak tidur.Mulai hari ni aku tidur bilik bawah.Kau tidur bilik atas.."

Azrif Ayril beredar dari situ.Dia masuk ke dalam bilik itu dan menghempas pintu bilik.

End flashback

Bunyi ketukan meja menghentikan lamunannya.

"Ayla,kenapa ni?Pak Long tengok termenung je.Apa yang Ayla fikirkan?" ujar Pak Long.

"Erm..tak de pape lah,Pak Long.Biasalah kerja banyakkan.Penat sikit.."

"Kerja-kerja juga.Kesihatan tu penting juga Ayla.Dah,kalau kamu nak rehat,Pak Long boleh bagi kamu half day hari ni.Muka kamu tu pon pucat je.Kamu balik,rehat ye?"

"Tak pe,Pak Long.Ayla okay.."

"Jangan degil cakap Pak Long.Lepas lunch balik terus.Nanti Pak Long bagitau Rif.."

Ayla Ayuni hanya mengangguk.

***

Setelah selesai waktu lunch,Ayla Ayuni menuju ke keretanya.

"Ayuni.."

Ayla Ayuni berpaling.

"Zhaf.."

"Jom ikut saya.Saya perlukan penjelasan.."

Zhafran Amirul menarik tangan Ayla Ayuni.

"Zhaf,lepas!Apa awak ni?"

Mereka berdua masuk ke dalam kereta Zhafran Amirul.

Zhafran Amirul membawa Ayla Ayuni ke sebuah tasik.

"Zhaf,saya nak balik.Awak tolonglah jangan buat kerja gila!"

"Awak yang buat kerja gila!Kenapa awak tak bagitau saya yang awak dah kahwin?"

"Okay,saya minta maaf.Saya.."

"Ayuni,saya cintakan awak.." pintas Zhafran Amirul.

"Tapi saya tak cintakan awak.Saya dah ada suami.Boleh tak awak faham kenyataan tu?"

"Awak saja nak kenakan saya kan?Azrif tu abang awak je kan?"

"Dia suami saya.Ye,dulu dia abang saya.Tapi lepas arwah mama papa kitaorang meninggal,saya dengan dia sah suami isteri.Zhaf,saya minta maaf.Saya tak boleh terima awak.."

"Tapi aku cintakan kau,Ayuni!Aku takkan lepaskan kau pada dia!Kau milik aku!"

"Zhaf!Apa awak merepek ni?Saya isteri orang,Zhaf.."

"Isteri?Erm..aku rasa title isteri yang kau pegang sekarang bila-bila masa je boleh hilang kan?Azrif mesti dah tahu pasal kita kan?"

"Zhaf,dekat luar sana tu ramai lagi wanita yang awak boleh jadikan isteri awak.Bukan saya.."

"Tapi aku nak kau!Aku akan buat sampai korang berdua bercerai!"

Ayla Ayuni mengeluh.Kepalanya mula berdenyut-denyut.

Dia terasa hilang imbangan.Dia rebah di sisi Zhafran Amirul.

"Ayuni!"


Suamiku Abang TirikuWhere stories live. Discover now