Wattys 2019 "Gizem & Gerilim" Kazananı | Düşmüş Melekler Senfonisi
1) Bize kendinizi birkaç cümle ile anlatır mısınız?
İsmim kısaca Nilü. Elektrik Elektronik Mühendisliği öğrencisiyim. Kitap okumayı ve yeni şeyler öğrenmeyi kendimi bildim bileli çok sevmişimdir. Bilime ve bilhassa da teorik fiziğe büyük bir ilgim; kendimi birkaç cümleyle anlatmaya yönelik de büyük bir yeteneksizliğim var.
2) Hikaye yazmaya nasıl başladınız? İlk hikayenizi hatırlıyor musunuz?
Çocukluğumdan beri zihnimde durmadan bir şeyler yazıyordum zaten. Ancak yazıya döktüğüm ilk hikayem, bir okul ödevi içindi. Pilot kalemle çizgisiz kağıda bir hikaye yazmanın ne kadar zor olduğunu fark edince bu işi zihnimde devam ettirmeye karar vermiştim. Ta ki, bilgisayarda da yazabileceğimi akıl edene kadar. Benim için küçük, insanlık içinse elektron mikroskobuyla görülebilecek kadar büyük bir gelişmeydi.
3) Yazarken size ilham veren şey nedir veya nelerdir?
Okurların hikayedeki bir sahne karşısında mindfuck yaşaması ilham vermiyorsa da çok pis zevk veriyor valla. Yorumlarını okurken mutluluktan halının üzerinde yuvarlanıyorum. Evet.
4) Wattpad'de severek okuduğunuz bir gizem/gerilim, paranormal veya korku yazarı ve takipçilerimize önerebileceğiniz bir hikayesi var mı?
Dürüst olmak gerekirse, DMS'yi yayınlayana kadar hiç Wattpad kullanmamıştım. Hikayeyi yazarken de yanlışlıkla esinlenmekten korktuğum için başka hikayeleri okuyamıyorum. Ancak methini duyduğum ve DMS bitince okumayı planladığım hikayeler var elbette. Kaos, Parazit, Kırmızı Anahtar, Kimseye Söyleme, Kare ve Nörotopya gibi...
5) Kendi çalışmalarınızdan bizimle paylaşmak isteyeceğiniz bir alıntı var mı?
"Normal insanların, eline anormal olma fırsatı geçmemiş kişilerden oluştuğunu görecek ilk kişi sen değilsin. Tarih, bu gerçeğin farkına varmış krallarla, filozoflarla ve din adamlarıyla dolu. Çürümek ve çürütmek için fırsat kollayan bu yığına, onlar engel oldu. Medeniyeti; toplumun gözünü yasalar, günahlar ve yalanlarla korkutan adamlar kurdu.
Çünkü koyduğu kanunları kendisine tanrının yazdırdığını söyleyen Hammurabi, bunun yalan olduğunu biliyordu. Çift boynuzlu miğfer taktığı için halk arasında Zülkarneyn olduğuna inanılan Büyük İskender, bu yalana göz yumdu. Tıpkı topraklarını işgal ettiği Mısır halkının karşısına sarıkla çıkarak Müslüman olduğunu söyleyen Napolyon Bonapart gibi. Napolyon, Mısırlıların başını yalanlarla meşgul etmezse, çıkacak isyanda o başları gerçeklerle almak zorunda kalacağını biliyordu.
Vahşetin bir açıklaması olmadığını görecek kadar yükseleceksin. Tıpkı senden öncekiler gibi. Yukarı tırmandıkça ışığın azaldığını fark edecek ve nihayet, karanlığın sadece karanlık olduğunu öğreneceksin. En sonunda ise, sokağa çıkıp yaklaşan kötülüğe karşı uyarmak istediğin insanların, fırsat bulduğunda seve seve o karanlığa dahil olacağı gerçeğiyle yüzleşecek;
Ve sonra düşeceksin."
Düşmüş Melekler Senfonisi - Bölüm 28
6) Neden bu türde (gizem/gerilim, paranormal veya korku) yazmayı seçtiniz?
Foreshadowing yapmayı, yani yazarken bölümlere geleceğe dair ipuçları yerleştirmeyi çok seviyorum. Bunu yaparken de sembolizm kullanmaktan hoşlandığım için hikaye mecburen gizem kategorisine dahil oluyor.
7) Hikayelerinize gelen yorumlar arasından unutamadığınız bir yorum var mı? Sizi eğlendiren, duygulandıran herhangi bir şey olabilir.
13. bölümdeki malum sahneye gelen her yorumu çok seviyorum sanırım. O bölümde tüm kurguyu değiştiren bir plot twist var çünkü. Okurlar o ana dek okudukları şeyin çarpıtılmış bir gerçeklik olduğunu görünce epey heyecanlanıyorlar, onların yorumlarını okurken ben de heyecanlanıyorum.
8) Yazdığınız türde (gizem/gerilim, paranormal veya korku) yazarken zorlandığınız anlar oluyor mu? Oluyorsa nerelerde zorlanıyorsunuz?
En çok tarihlerde zorlanıyorum. Çocukluğumdan bu yana dikkat dağınıklığı ve hiperaktivite bozukluğuyla boğuştuğum için gündelik hayatta bile aşırı unutkan bir insanım. Bu yüzden bazen kurgudaki tarihleri birbirine karıştırıyorum. Tüm olaylar birbirine bağlı olduğu için de okurlar tarihi yanlış yazdığımı fark ediyor ve dönüp düzeltmem gerekiyor. Mesela Madımak Katliamının geçtiği bölümde kendi yazdığım karakterin doğum yılını unuttuğum için 1993 yılında gerçekleşen katliamı kurguda 1992 yılı olarak anlatmak zorunda kalmıştım.
9) İyi bir gizem/gerilim, paranormal veya korku hikayesi için en önemli üç unsur nedir?
Finali baştan belirlemek, okurların etkisiyle kurguda değişiklik yapmamak ve çatışma yaratmak.
Finali baştan belirlemek, her kurgu için vazgeçilmez bir unsur bence. Kurgunun -temel taşları hariç- aradaki yollar değişebilir ancak bir başlangıç ve bitiş noktası olmak zorunda. Gazetelerin bulmaca ekindeki Kelime Merdiveni oyunu gibi. Eğer final baştan belli olmazsa ne yöne gideceğinizi bilemezsiniz. Gizem&Gerilim kurgusuna kervan yolda düzülür mantığıyla başlarsanız finalde gökten bir deus ex machina indirmeniz gerekir.
İkinci unsura, yani okurların etkisiyle kurguda değişiklik yapmama meselesine gelince... Her yazar kurguda hazırladığı sürprizin vaktinden önce tahmin edilmemesini ister. Ancak ortada bir çözüm olduğu müddetçe bulmaca ne kadar zor olursa olsun, birileri çözüme ulaşacaktır. Bu noktada en önemli şey, baştaki çözüme sadık kalmak olmalı. Birileri tahmin etti diye kurguyu değiştirmek, hikayeye ihanet etmek gibi geliyor bana. Hatta bu konuda George R. R. Martin'in şöyle bir sözü var:
"Eğer kitabınızda katil uşak ise ve internette katilin uşak olduğunu çözmüşler ise, siz de birden katili hizmetçi yapmaya kalkarsınız. Kitabı mahvedersiniz, hazırladığınız ipuçları ve hazırlıklar hepsi anlamsız olur, yeni ipuçları eklemek zorunda kalırsınız ve o iş mahvolur."
Ve son unsur, çatışma. Bu noktada insanın kendi yarattığı karakterlere karşı acımasız olması gerekiyor. Karakterlerin hem içsel anlamda, hem de dış erkenlerle çatışma yaşamaları; doğruyla yanlış arasında değil, doğruyla bir başka doğru arasında kalıp seçemedikleri diğer doğrunun da bedelini ödemeleri lazım. En büyük korkuları nedir? Yaşamalılar. Ne uğruna mücadele ediyorlar? Onu kaybetmeliler. Karakter gelişimi için fazla sadist bir yol gibi görünüyor ancak bunlar benim şahsi fikirlerim.
10) Bu türlerin yazarlarına ne önerirsiniz?
Bir üstteki soruda gaza gelip galaktik uzunlukta bir öneri bombardımanı yazdığım için bence bu soruyu es geçebilirim.
11) Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Varsa nedir?
Söylediklerimi ciddiye almayın.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Röportajlar
RandomGizem/Gerilim, paranormal, korku, aksiyon ve macera türündeki yazarlarla röportajları kaçırmayın!