39 | Disappointed

163 24 0
                                    

Ary's POV :

"Kenapa datang ni?" tenang aku menyoal wanita di hadapanku.

"Saja, nak jenguk anak mama."

"Ok." hanya itu yg mampu dibalas. Entah kenapa pagi tadi mama tiba-tiba muncul di villa. Tidak pula dia menelefonku untuk memaklumkan akan kedatangannya.

"How's school?"

"Good." ringkas aku menjawab namun mama masih dengan senyumannya.

"Sure, Uncle Malik told me that you have shown a very good attitude over this passed two months. Any reason for that?"

Wajahku terus berkerut tidak faham. "You're weird sometimes you know that right? Ary tak buat masalah pun kena ada sebab jugak ke? Bukan sepatutnya mama lagi suka ke?"

Wanita itu tergelak kecil. "Don't be mad caro. I was only asking."

"I'm not mad." nafas perlahan aku hela keluar. "Next week Ary dah nak exam. Final exam for this year."

Selama dua bulan yg dirasakan panjang ini kami semua telah diseksa agar bersedia untuk menghadapi ujian peperikaan akhir tahun. Disebabkan Royal Green Highschool adalah salah satu sekolah elit yg ternama, tekanannya sedikit melampau. It sucks.

"I know."

"That's why I'm not playing around." acuh tidak acuh sahaja bicaraku.

"I'm not sure caro. Knowing you as my daughter, of course there's a lot of good enough things that I can remember about you. The most thing is, you're not that type of a person who can change easily because of something like this."

Aku terdiam.

"Exam? No, that's not it. There must be another reason for this." wanita itu menyambung. "You seemed off too. When I say you're mad, I saw it. You looked angry. Something's bothering you?"

Well, a mother instinct never made a mistake.

"Ary?"

Kepalaku kini diangkat memandangnya. "Hm?"

"Ary taknak share dengan mama?"

Aku tidak terus menjawab sebaliknya rambut hadapanku diraup beberapa kali. Melihatkan tindakan tersebut ekspresi wajah mama berubah, kelihatan lebih yakin dari sebelumnya.

"What's wrong? Who are you angry with?"

Aku hanya membalas dengan gelengan kecil.

"Don't lie to me." mama memberi amaran meskipun nadanya masih kedengaran tenang.

Aku melepaskan keluhan berat. Rambut hadapanku diraup lagi. Dan mengeluh lagi.

"Who caro? What's bothering you?"

"Me."

Wanita itu tersentak, kekeliruan jelas terpamer pada wajah putih bersihnya.

"Yes, me, myself, my own freaking self. I hate me. I angry with me. I feel bad, ok. I don't know why is this happen. I'm so tired ma." mataku naik merenung mata kelabu mama. Riak wajah wanita itu dipenuhi dengan kesedihan dan simpati. Aku taknak simpati!

"Caro-"

"I'm exhausted. Physical and mental."

Mama hanya diam mendengar kali ini. Mungkin sebab ni pertama kali aku bukak perasaan aku dekat dia selepas terlalu lama.

"Ary perasan yg Ary mula rasa macam ni lepas sedar dari koma. Bukan satu tapi banyak sangat benda yg ganggu otak Ary sekarang. Ary cuba tolak selama ni, buat tak tahu, tapi benda tu tetap datang. Ary rasa penat. Badan Ary rasa berat sangat." wajahku ditundukkan. "Rasa dia sama macam dulu."

Young Blooded MafiaWhere stories live. Discover now