Jälkisanat ja mitä seuraavaksi

642 62 40
                                    

Heimoi! Ævintýrin viimeisestä luvusta (!) alkaa olla jotakuinkin viikko, joten ajattelin julkaista vielä erikseen pienet jälkisanat sekä avata vähän Ævintýrin tulevaisuutta. Ensinnäkin, kiitos kaikille, jotka ovat jo tähän mennessä ennättäneet lukea tarinan lopun, ja kiitos ihanista viesteistänne siihen niin täällä kuin muuallakin. ❤ Palautetta saa ehdottomasti antaa myös myöhemmin, tulen kommentteja jatkossakin seuraamaan ja niihin vastailemaan.

Ennen Ævintýrin aloittamista minulla oli ollut elämässä vähän huonompi kausi, enkä ollut kirjoittanut mitään yli vuoteen, mikä oli minulle silloin todella pitkä aika. Muistan miettineeni jossain kohtaa dramaattisesti, että ehkä en vain yksinkertaisesti pysty kertomaan enää tarinoita... Noh, sitten tuli tämä projekti ja vei mennessään. Ævintýrin kirjoittaminen on ollut oppikokemus ja löytöretki, ja olen kasvanut kirjoittajana todella paljon näiden vuosien aikana. 

Mitäs sitten seuraavaksi? Ævintýr on ollut minulle pitkään ihan vain netissä julkaistava tarina, mutta viime aikoina olen alkanut haaveilla, että editoisin ja kirjoittaisin siitä romaanikäsikirjoituksen. Nykyiselläänhän se on sellaiseksi aivan liian pitkä, mutta olemme ystäväni kanssa pohtineet, että tapahtumat olisi ehkä mahdollista jakaa kaksiosaiseksi duologiaksi. En osaa vielä sanoa, kuinka suuresti Ævintýr muuttuu nykyisestä seuraavassa versiossa, mutta etenkin alkupuolta tulen editoimaan  paljon.  Haluan tehdä kokonaisuudesta eheämmän, syventää hahmoja, tarkentaa ja monipuolistaa maailmanrakennusta, kaikkea tällaista... Myös esimerkiksi taikuuden kieli tulee olemaan täysin omakehittelemäni sen sijaan, että sen pohjaan suoraan olemassa oleviin kieliin kuten alkupuolella tein. 

Fakta on kuitenkin, ettei Ævintýrin tyylinen romanttinen fantasia juuri päädy Suomessa kustannettavaksi. Olenkin varovaisesti pohtinut tarinan omakustantamista, mikäli koen, että lopullisesta versiosta tulee tarpeeksi hyvä ja lukijoita saattaisi löytyä. Siitä tarkemmin sitten, jos/kun se on ajankohtaista. :)

Tämänhetkinen suunnitelmani on, että aloitan uudelleenkirjoituksen kesän tienoilla, ja toivon että minulla olisi ainakin jonkinlainen uusi versio kasassa vuoden loppuun mennessä. Tulen raportoimaan uudelleenkirjoitustaivalta Instagramissa (raadelmantarinat), joten sieltä pääsee kuulemaan tuoreimmat kuulumiset, ja olen siellä ylipäätään aktiivisempi.

Ævintýr tulee löytymään uudelleenkirjoituksen ajan edelleen Wattpadista, mutta todennäköisesti poistan sen näkyvistä, kun lähetän uuden version kustantamoille. Ilmoittelen siitä kyllä sitten täällä ja Instan puolella, ja voin lähettää ensimmäisen version esimerkiksi pdf-muodossa, jos joku sen tahtoo. Mikäli kustantamohaaveista ei tule mitään, Ævintýr löytyy todennäköisesti jatkossakin täältä, myös silloin, jos omakustanne tapahtuu. 

Sellaisia höpinöitä, kiitos jos luit kaiken. :D En ole vielä varma, julkaisenko Wattpadissa enää muuta; todennäköisesti en mitään pidempää tekstiä, mutta esimerkiksi Pääskysten naurun toinen osa on nyt viimein valmistumassa ja ilmestynee viikonloppuna. Sirpaleita-kokoelmaan saattaa myös ilmestyä vielä jotain Ævintýr-pätkiä. 

Mukavaa kevättä ja pian koittavaa kesää (itse söin tänään kesän ensimmäisen jäätelön 🍦).

Ævintýr | maagin morsianWhere stories live. Discover now