"Mana kau ni? Cepat laaa.." Tengking Fareena dihujung telefon bimbitnya. Jam di telefon bimbit dikerlih sekali sekala. 'Mahu minta tolong dari orang, dia pula yang kena tunggu' dengusnya dalam hati.
Ini bukan kali pertama sepupunya, Mya membawa masalah kepada dia. Ikutkan hatinya dan hari yang panas ini mahu sahaja dia angkat punggung dan keluar dari kedai makan ini. Apatah lagi, waktu rehat tengaharinya hampir habis. Tidak berdaya Fareena menahan jelingan di ekor mata masing-masing. Sebagai rakan sejawat mereka, Fareena tiada istimewa langsung di depan teman-teman pejabatnya. Sebagai staff junior dia banyak berhempas pulas mengikut telunjuk mereka.
Selang beberapa minit, muncullah kelibat Mya mengibas-ngibas tangan tanda kepanasan. Kerusi makan plastik merah ditarik dan terus melabuh punggungnya.
"Hah?! Apa yang penting sangat kau nak jumpa ni!" Soal Fareena.
" Nak mintak tolong sikit ni.." ucap Mya sengih-sengih.
"Ek..Eleh.." Fareena sudah dapat mengagak tujuan pemilik rambut merah didepannya itu.
Bukan sehari dua dia dengan sepupunya itu. Malah dari bangku sekolah lagi, sememangnya dialah tempat segala aduan domba serta objek solusi bagi Mya.
"Macam ni.." Mya mengeluarkan kertas broucher dari tas tangan gred AAA separa kulitnya itu.
Fareena membaca sekilas intipati poin yang tertera font arial narrow.
"Hmm.." Telan air liur
"Nak suruh buat apa?" Matanya membulat. Kepingan iklan dirampas balik oleh Mya.
"Kau kena jadi penjamin aku..please..." Nada lembut bersahaja keluar dari mulut Mya.
"Nak buat apa lagi ni?tak habis-habis engkau ni dengan along..mmm..dengan lintah darat laa.." Marah betul Fareena kali ni.
"Kalau bukan kau siapa lagi aku boleh harapkan?"
"Berapa ribu pulak kali kau nak pinjam dengan diorang?"
"Tak banyak pun..10K jer." Jawap Mya sambil angkat jari sepuluh kepada Fareena. Dikerlingnya banyak kali ke arah Mya. Sakit betul hati dia. Setiap kali pertemuan mereka mesti ada sahaja onar dari Mya.Serabut jugak kepala dia. Tak tolong kan.. sepupu sendiri. Bukannya orang lain. Sampaikan diri dia sendiri tidak tahu pernah atau tidak dia meminta pertolongan dari Mya. Asyik-asyik dia yang jadi mangsa keadaan.
Sememangya Mya telah war-warkan padanya hasrat Mya untuk membuat pinjaman peribadi. Tidak disangka secepat ini Mya bertindak.
"Dah laa..aku dah lambat ni..kang kena potong gaji aku bulan ni..nah amik ni.." dihulurkan kad pengenalan miliknya kepada Mya untuk snapshot di telefon bimbitnya.
"Kali ni aje aku toleransi dengan kau" Telunjuk Fareena menonyoh ke ubun kepala Mya.
"Iya..Iyalah."Jawap Mya yang sedang menggosok kesan dikepalanya.
YOU ARE READING
𝐁𝐚𝐰𝐚𝐤𝐮 𝐉𝐚𝐮𝐡-𝐉𝐚𝐮𝐡
Romance[ONGOING] 🔞 𝗬𝗢𝗨 𝗖𝗔𝗡'𝗧 𝗥𝗘𝗦𝗜𝗦𝗧 𝗛𝗜𝗠, 𝗕𝗨𝗧 𝗬𝗢𝗨 𝗞𝗡𝗢𝗪 𝗛𝗘'𝗦 𝗧𝗥𝗢𝗨𝗕𝗟𝗘 "𝑊ℎ𝑎𝑡 𝐼 𝑐𝑎𝑛 𝑑𝑜 𝑦𝑜𝑢 𝑓𝑜𝑟, 𝐹𝑎𝑟𝑒𝑒𝑛𝑎?" "𝑇𝑎𝑘𝑒 𝑚𝑒 𝑓𝑎𝑟 𝑎𝑤𝑎𝑦" D𝑎𝑒 𝐻𝑦𝑢𝑛 𝑖𝑛𝑔𝑖𝑛 𝑚𝑒𝑛𝑎𝑛𝑔𝑘𝑖𝑠 𝑘𝑒�...