Chapter 1: Ep 4-Lights Power

36 7 0
                                    

"Lepastu, aku cuba beritahu Aiden pasal tu, tapi dia tetap tak nak dengar apa-apa tentang Feraz. Aku tak tahu macam mana, tapi cikgu kata Feraz dah pindah, tapi sebenarnya dia pergi masa depan."

"Aku rasa Nazriel ada buat sesuatu tentang tu." Adam menyampuk.

"Mungkin. Tak lama lepas tu, kitorang berdua pindah sekolah lain-lain, tapi masih berhubung. Aku bukan tak nak cerita dekat dia, tapi dia yang tak nak aku ungkit." Wawa menyudahkan ceritanya.

"Sekarang aku dah faham. Aku yakin, ni semua mesti Feraz yang suruh. Aiden nak kita selamat, jadi dia korbankan diri dia. Tapi aku takkan benarkan. Kita kena kalahkan Nazriel dan selamatkan Feraz!" Isya bersuara tegas.

"Tapi macam mana? Dia dah block kita dekat semua media sosial." Mia bingung.

Mereka terdiam seketika.

"Eh, Arin tak." suara Arin memberi sedikit harapan pada mereka.

"Baiklah, aku ada rancangan."

✎︎______________

Aiden menangis di atas katil. Dia sedar dia tidak patut menengking sebegitu. Tapi dia risau kalau terlepas kata.

Tiba-tiba, telefonnya berdering. Terdapat satu mesej dihantar kepadanya. Dari Arin.

Aiden segera membaca mesej tersebut.

"Aiden, ni mesej dari Isya. Aku tahu pasal Feraz. Aku tahu tentang dia yang kau masih tak tahu. Boleh kita bincang dalam call?"

Aiden terpempan. Isya tahu tentang Feraz? Apa yang Isya tahu tentang Feraz yang dia tak tahu?

Tanpa membuang masa, Aiden beranikan diri, masuk semula ke dalam call, dengan perasaan yang janggal.

"Aiden? Kau okey?" Isya terus bertanya.

"Emm, okay kot." Aiden bersuara, kekok. Dia menghembus nafas berat.

"Kenapa? Setelah apa yang aku cakap tadi, kenapa korang masih nak tolong aku?"

Mereka terdiam, tetapi Isya tersenyum walau tidak terlihat oleh mereka.

"Sebab aku percaya, Aiden. Kami percaya. Kau takkan tinggalkan kami. Aku tahu ini kerja Feraz. Kitorang tolong kau sebab kau kawan kitorang. Sampai bila-bila."

"Betul tu! Kami akan tolong apa yang termampu!"

"Kitorang sentiasa ada, Aiden. Jangan takut dengan Feraz tu. Kita boleh."

"Jangan risau pasal keselamatan kitorang. Selagi kita bersama, tak ada apa boleh halang kita. Itulah yang dia nak, kita semua berpecah belah. Jom kita tamatkan agenda mereka ni sama-sama."

Aiden terkelu. Sebak dan terharu terasa di jiwa. Indah tak terkata ucapan yang dilontarkan daripada rakan-rakannya.

"Terima kasih, korang. Setia bersama aku."

"Sama-sama."

"Wawa, sekarang kau ceritalah pasal Feraz yang Aiden tak tahu." Isya mengubah topik.

Aiden bingung. Wawa menghela nafas.

"Sebenarnya..."

✎︎______________

"Mereka berjaya." seorang lelaki tua, berjubah putih, berambut panjang sehingga paras bahu, sedang memerhatikan Aiden dan rakan-rakannya melalui sebuah glob berwana putih.

"Ha, kan aku dah kata, mereka boleh punya. Memang mereka yang kita nanti-nantikan,"

Seorang lelaki lingkungan 30-an, rambut panjang paras bahu diikat tinggi, berbaju sedikit tebal berwarna hijau gelap, dan tersisip dua bilah belati di sisi kiri dan kanan, bersuara ceria.

{BOOK 1}Dystopia: The Begins Of HeroesWhere stories live. Discover now