𝐓𝐑𝐀𝐍𝐒𝐌𝐈𝐆𝐑𝐀𝐓𝐈𝐎𝐍 𝐎𝐅 𝐓𝐇𝐄 𝐒𝐎𝐔𝐋: 𝐘𝐔𝐄 𝐘𝐔𝐄
Melihat kondisi Cui Ling yang semakin penat itu membuatkan Mei Ru semakin risau. Walaubagaimanapun dia tetap tidak boleh menggunakan kuasanya kerana dia tahu Cui Ling bukan orang biasa yang ia boleh bodohi.
"Cui Ling?"
"Tsk! Alirannya semakin tidak stabil. Mei Ru, kau tahu menggunakan kuasa? Berapa tahap kau?"
"Err.. M-maaf, Tahap kuasa Mei Ru cuma tahap 2 saja. Untuk buat seperti yang Cui Ling lakukan, Mei Ru tidak akan dapat." Ujar Mei Ru dengan nada perlahan, walaupun sebenarnya dia boleh saja lakukannya.
"Tidak apa.. cep-"
Belum sempat ia menghabiskan kata-katanya, Badannya secara tiba-tiba tidak dapat bergerak. Bahkan kuasanya juga terhenti, begitu juga Mei Ru, dia juga tidak dapat menggerakkan tubuhnya.
"S-siapa??"
Dengan langkah yang perlahan, ia berjalan menghampiri Yue Yue yang sedang terbaring tidak menyedarkan dirinya itu.
Mei Ru melihatnya, dia kenal orang itu. Rambutnya yang berwarna putih dengan mata yang tertutup dengan kain berwarna putih, itu adalah identitinya.
Tak lain tak bukan ialah Wang Long Yan, Adik bongsu kepada Maharaja Wang dahulu. Ia diceritakan matanya memiliki Mata Naga.
(Credits to his owner)
Oleh kerana itu dia menutup matanya dan menyembunyikan dirinya kerana dia tidak mahu Takhta yang dicintai oleh Abangnya diambil olehnya.
Kerana Pendiri Kerajaan Laut Dahulu adalah seekor Naga Suci yang dulunya tinggal di langit teratas. Dia dikatakan jatuh cinta dengan seorang manusia dan akhirnya dia mengubah kehidupannya lalu dia mendirikan sebuah kerajaan di dasar laut bersama gadis yang ia cintai itu.
Yang memiliki Anak Mata Naga amat jarang berlaku. Oleh kerana itu, jika ada yang memiliki anak mata naga, mereka akan automatik menjadi Raja kepada Kerajaan Laut.
Namun sayangnya tiada siapa yang memiliki anak mata itu jadi Keluarga Wang yang menjadi penerus Raja kerana mereka memiliki darah naga yang mengalir dalam tubuh mereka.
Tertua mereka tidak pernah tahu yang orang yang lahir dengan anak mata naga itu telah lahir dan dia adalah Wang Long Yan, Adik Bongsu Maharaja Wang.
Ini adalah kali pertama Mei Ru melihat Wang Long Yan secara dekat. Setahunya juga, Long Yan menjadikan dirinya sebagai Abang kepada Yang Mulia Long kerana dirinya yang tidak pernah menua jadi dia memilih untuk menjadi abang kepada Yang Mulia Long untuk menyembunyikan identitasnya itu.
"Aku akan menjaga anak muridku." Hanya itu yang dikatakan olehnya sebelum ia menghilang bersama Yue Yue di situ.
Setelah ia pergi, Badan mereka pun boleh digerakkan. Cui Ling yang sudah lemah itu terus menjatuhkan dirinya ke atas katil Cik Mudanya itu dan Mei Ru membantunya.
Mei Ru agak terkejut dengan apa yang dikatakan oleh Long Yan tadi, dia tidak pernah menyangka yang Long Yan akan mengambil Yue Yue dengan begitu saja malah mengelarkannya sebagai anak muridnya juga mengejutkannya.
•
Yue Yue membuka matanya dengan perlahan lalu dia melihat sekelilingnya, tanpa perlu berfikir panjang ia tahu dimana dia berada sekarang.
"Lin Xi?"
"Ahh!! Kau sudah sedar? Nampaknya kau tidak menyedarkan diri lagi" ujar Lin Xi sambil menghulurkan tangannya untuk membantu Yue Yue berdiri.
"Aa kepala ku.. apa yang sudah terjadi?"
"Oh, mungkin kau teringat sesuatu yang penting sebab itu kau pengsan"
Mendengar jawapannya itu, Yue Yue pun menggeleng kepalanya dengan perlahan. Dia sudah tahu apa yang perlu ia lakukan setelah ia bangun nanti.
"Ohyaa Lin Xi, nama adik kau ialah Mei Ru? Xuan Mei ru betul?"
Lin Xi mendiamkan dirinya sejenak lalu dia mengangguk perlahan.
"Oh, sudah tiba masanya.. kita jumpa lagi Mo Yue Yue" ujarnya sambil tersenyum manis.
•
Dia memberhentikan tangannya lalu dia memandang wajah Yue Yue dengan tatapan serius.
"Err... Apakah guru aku memang seorang yang gatal?" Ujar Yue Yue dengan nada yang serius.
Apa yang terjadi sebenarnya adalah.. Long Yan tengah cuba membantu Yue Yue untuk meminum ubat yang ia sediakan itu namun timing Yue Yue tersedar dari pengsannya tadi salah dan menyebabkan kesalahfahaman lagi... 😌
"Berhenti berfikir seperti itu. Mm, minum ubat ini sendiri" ujarnya dengan dingin lalu dia berdiri semula.
.
.. CONTINUEEEE.
YOU ARE READING
Transmigration of the soul: Yue Yue
Historical Fiction[ 𝐒𝐏𝐄𝐂𝐈𝐀𝐋 𝐒𝐓𝐎𝐑𝐘 #1 ] [ DALAM PROSES PEMBAIKAN ] Dalam prosesnya untuk menyelesaikan misi, Mo Yue Yue malah diserang oleh musuhnya. Disaat ia tahu ia sudah menjumpai jalan mati, tanpa tersengaja, ia tersentuh buku terkutuk yang akan memb...