Petang Ahad itu Hawa bermain dengan Ayyash di gazebo luar rumah. Lepas Zohor tadi Sofiyya mengingatkan Hawa tentang janjinya untuk metutup mulut pasal kerja dia. Terpaksa laa Hawa melayan anak saudaranya sepetang ini."Budak ucuk acam acu nii. Eiii comelnya." Hawa menggomol pipi Ayyash yang setahun lebih itu. Terkekeh-kekeh budak itu bila dikerjakan Hawa.
Tidak lama kemudian muncul kereta BMW X6 berwarna hitam masuk ke perkarangan rumah.
"Yeayy papa mama Ayyash balik dah. Finally. Lenguh tau tangan acu dukung Ayyash ni." Hawa terus mendukung Ayyash dan tersengih ke arah kakak iparnya. Tak sabar nak serah tugas.
"Hai anak mama. Main dengan acu yee." Agah Sofiyya kepada anaknya. Ayyash bertukar tangan.
Setelah Sofiyya mengambil Ayyash, Hawa mendekati abangnya.
"Along. Adik nak cakap sesuatu ni." Hawa menarik tangan alongnya.
"Cakap laa. Apa dia?"
"Adik kena outstation dua hari." Setelah berhari-hari Hawa terpaksa juga bagitahu abangnya. Sabtu kelmarin pun seharian dia mencuba cari masa untuk bercakap dengan alongnya tapi dia takut.
"Bila? Ke mana? Berapa orang?" Soal Ashraff bertalu-talu. Baru kerja dah kena outstation?
"Sabar laa along. Ish tak menyabar. Dekat Kuantan tu je. Nak tengok branch baru." Hawa dah boleh agak dengan soalan-soalan abangnya. Baik along ke angah ke sama je.
"Tengok branch baru apa kena mengena dengan adik? Adik admin je kan?"
"Aah betul tapi bos ajak adik."
"Berdua? Kalau berdua NO. Along tak benarkan." Tegas Ashraff. Takkan nak bagi pergi berdua. Dia tahu bos Hawa seorang lelaki.
"Eh tak. Dengan Dahlia sekali." Laju mulut Hawa menipu. Ya Allah ampunkanlah dosa aku menipu along.
"Esok?"
Hawa mengangguk dengan perasaan berdebar-debar.
"Kenapa harini baru bagitahu? Kenapa bukan semalam? Takkan harini baru tahu?" Soal Ashraff lagi.
"Err adik lupa nak bagitahu. Ni pun nasib baik Dahlia ingatkan adik." Sekali lagi Hawa menipu.
"Okay laa yang penting handphone kena setiasa ada battery. Angkat call bila along atau angah call. Jaga diri." Pesanan Ashraff memang sudah sedia terhafal oleh Hawa.
"Baik along. Thank you." Hawa memeluk pinggang abang sulungnya sambil masuk ke dalam rumah.
"Esok along hantar adik pergi office."
"Eh takpe. Adik pergi sendiri." Tolak Hawa lagi. Buatnya along dia nak berjumpa dengan Dahlia kantoi laa.
"Are you sure?"
"Yes." Balas Hawa yakin.
"Jangan lupa bagitahu angah. Kuantan dengan Pekan tu dekat je. Apa-apa bagitahu angah." Pesan Ashraff.
########
Malam itu Hawa memanggil kakak iparnya, Sofiyya ke dalam bilik.
"Kak long. Tolong adik." Hawa membuat muka sedih pada Sofiyya.
"Kenapa pulak ni? Tak cukup duit ke?"
"Eh takde lah. Kak long tahu kan adik nak ke Kuantan esok? Dua hari?" Hawa menunjukkan dua jarinya pada Sofiyya.
"Tahu. Tadi along ada bagitahu." Balas Sofiyya.
YOU ARE READING
ID untuk Hawa [C] ✅
RomanceIRFAN DANIAL, jejaka tampan yang mempunyai rupa paras yang kacak dan tampan, Irfan sentiasa menjadi perhatian para gadis. Seorang juruterbang yang bekerja diluar negara namun terpaksa melupakan kerjayanya demi memenuhi harapan kedua ibu bapanya. Irf...