☯ bab 13

430 114 34
                                    

Sedutan bab 12

"Korang kenal kat mana?" Hafiz bertanya. Matanya bersilih ganti memandang Nicha dan Elly.

"Kitorang duduk satu rumah." Nicha menjawab.

"Lah ye ke. Maknanya kita berjiranlah ek Nicha. Tak pernah pulak kita terserempak sebelum ni." Hafiz hanya tahu Elly duduk di sebelah apartmentnya. Tak pula dia tahu Nicha serumah dengan gadis tomboi itu.

"Iyeee. Mesti Qiden tak bagitahu kau, rumah sewa aku kat sebelah rumah kau en."

Hafiz hanya mengangguk dan tersenyum.

Bab 13

"Nicha dulu sekolah kat SMABT jugak ke?" Hafiz bertanya.

SMABT (Sekolah Menengah Agama Bandar Tenggara).

Nicha yang sedang menikmati ais krim McFlurry Oreo membalas; "Haah. Kau pun sekolah situ jugakkan? Tapi asal aku macam tak pernah nampak kau ek time tu? Tapi aku kenal member kau yang Khairil tu."

"Dah Khairil tu pernah jadi ketua pengawas time kitorang form 5, opkos ah kau kenal dia. Tapi kan Nicha, aku pun macam tak pernah nampak muka kau time sekolah dulu. Padahal kau sama batch dengan Qiden kot." Ujar Amirul Hafiz. Dia mulai selesa berbual dengan Nicha.

Keselesaan itu dapat dilihat dari segi penggunaan kata ganti diri 'saya' bertukar kepada 'aku'.

Elly hanya mendengar perbualan antara Nicha dan Hafiz sambil tangannya sibuk dengan smartphone. Dia tidak langsung berhajat untuk menyampuk.

"Memanglah aku sama batch dengan Qiden. Aku pun tahu dia ada sorang abang yang sekolah situ. Cuma aku taktau pulak kau lah orangnya. Then mungkin dulu kau tak hensem kot. Plus kau tak famous. Sebab tu aku tak kenal kau." Nicha berkata selamba sambil menyuap ais krim ke mulutnya.

Eh eh budak kecik ni, selamba badak je cakap aku tak hensem.

"Dulu tak hensem, habis tu sekarang aku hensem tak?" Hafiz menyoal sambil sengih segaris. Dia tak ambil hati pun dengan kata-kata Nicha sebentar tadi.

"Hmmm, bolehlah..." Nicha menjawab sambil buat muka tak ikhlas.

"Bolehlah je?" Hafiz tersengih. Best juga layan kepala otak bestfriend Qiden ni.

"Senanya kau hensem beb. Tapi aku cakap 'boleh lah' tu just tak nak mengaku yang kau ni memang hensem. Gituh." Jelas Nicha kemudiannya. Ais krimnya dah pun habis dibaham. Dia mengelap hujung bibirnya dengan tisu.

"Aku dah lama tahu aku ni hensem. Sebab tu Elly suka kat aku. Kan Elly?"

Nicha memandang Kak Elly. Gadis yang berperwatakan tomboi itu seolah tak mendengar apa yang diucap oleh Hafiz. Fokus Elly seratus peratus hanya pada phone di tangannya. Lantas Nicha memegang lengan Elly dan bertanya;

"Akak, serius ah akak suka kat Apis?"

Elly menoleh ke arah Nicha. Dia terpinga seketika. Dahinya berkerut tanda tak faham.

"Bila masa pulak akak suka kat dia ni?" Elly membalas sambil smartphone di tangannya dihala ke arah Hafiz. Kerutan di dahinya masih tak hilang.

"Tadi Apis yang cakap akak suka dia sebab dia hensem." Nicha seakan lurus memberitahu.

Elly dah buat muka wattafish dia bila Nicha kata macam tu. Hafiz pula tersengih saja.

"Erghhh, kau dah kenapa doh. Perasan betul. Kenal pun baru sebulan, nak suka mendenya." Ujar Elly kepada Hafiz.

"Chillax ah Elly. Gurau sikit pun tak boleh." Hafiz bersuara sambil tersenyum kecil.

"Eh jap. Korang baru kenal sebulan? Aku ingat korang dah lama kenal." Nicha menyampuk.

"Tak pun, Cha. Kitorang baru je kenal. Masa tu akak pergi shoot wedding someone kat Melaka. Kat sanalah akak jumpa si Apis ni. Dia ni kawan kepada pengantin lelaki tu. Plus Apis ni pun ada job kat sana time tu."

"Ooooooooo. Apis, kau kerja apa ek? Photographer jugak ke macam Kak Elly?" Nicha bertanya.

"Aku cikgu." Jawab Hafiz ringkas.

"Wow, Cikgu Hafiz. Habis tu job apa yang kau buat kat Melaka tu?"

Tak sangka pula Hafiz ni cikgu. Qiden pun tak pernah bagitahu Nicha ㅡabang-abangnya kerja apa. Qiden tu nama je kawan baik Nicha, tapi banyak lagi benda yang dia rahsiakan dari Nicha. Nicha teramat pasti, sebab Qiden seorang manusia yang begitu perahsia. Kadang Nicha rasa macam takde function jadi kawan baik Qiden. Sebab mamat tu suka sangat berahsia.

"Aku buat freelance sikit. Jadi videographer. So, time kat Melaka tu, aku dengan Elly kena bekerjasama untuk wedding Khairil. Elly shoot gambar, aku shoot video. Kat sanalah aku start kenal Elly."

"Laaaaaa, member kau yang kahwin tu Khairil ke? Ceh. Dia orang Melaka eh?" Nicha menyoal.

"Dia lah pengantinnya. Dia orang Johor macam kita gak. Kat Melaka tu wedding belah wife dia."








•••••

Hai guys. Salam.

Aku taktau lah story Kayu aku ni tak best atau membosankan, tapi sejak semalam semalam semalam dan hari ni aku perasan view bertambah, tapi hanya ada seketul dua je vote. Then comment langsunglah takde.

Kenapa ek? Aku teringin sangat nak bersembang dengan korang. Atleast takde ah aku rasa macam syok sendiri en buat citer ni. Nak jugak orang komen even takmo vote.

Ni korang baca senyap-senyap je, hakak nak tau gak komen korang about this Kayu. Tak best ke? Bosan ke? Cliche ke? Atau whatever lah kan.

Ke sebab story ni takde scene yang sweet like sugar? Atau story ni terlalu mendatar? Atau maybe terlampau kayu storyline nya? Ke cemana?

K, Sorry sebab termembebel pulak. Huhu. :))

Much love;
kyna gafar.

Kayu. [√]Where stories live. Discover now