▣ bab 62

246 60 23
                                    

Nicha mengunyah penuh nikmat roti gula rangup yang dibuat olehnya sebentar tadi. Kebiasaannya Nicha tidak akan memasak. Tapi kalau sekadar nak buat roti gula rangup ni, takde hal lah.

Bahan nak buatnya pun hanya roti, gula dan butter/ marjerin. Nicha guna butter. Lepas tu goreng dalam nonstick pan dengan api yang dibuka sederhana kecil.

"Kau ada nak pergi mana-mana ke Cha hari ni?" Kak Elly bertanya sambil mengambil sekeping lagi roti gula rangup hasil tangan Nicha.

"Pukul 10 nanti nak keluar dengan Hadi. Akak pulak?" Jawab Nicha lalu mencapai mug berisi kopi min kaffe di depannya lantas dihirup sedikit demi sedikit air itu.

"Aku ikut kau boleh? Bosan laaa duduk rumah. Eh, kau dengan Hadi rajin ek keluar berdua lately ni. Ada apa-apa yang aku taktau ke antara korang?" Terjungkit kening Kak Elly menyoal.

"Kitorang just kawan je."

"Kawan je? Kau dah tak crush kat dia ke?"

"Crush lagi. Tapi crush sikit-sikit je. Dah tak macam dulu. Maybe sebab sekarang ni dia dah jadi kawan kita, so kita takmo mintak lebih. Dia jadi kawan pun dah besar rahmat dah."

Senyum.

"Habis tu kau memang tak nak confess langsung lah eh kau suka kat dia? Rela jadi kawan je la? Gitu?"

"Haha. Tak plan lagi lah kak nak confess ke tak. Sebab macam ok je so far kitorang just berkawan."

***

Destinasi Hadi dan Nicha melepak pada setiap hujung minggu adalah mall. Tapi diorang pergi mall berbeza lah. Mereka berdua banyak menghabiskan masa keliling mall sambil berbual dan bertukar cerita.

Hari ni Elly menjadi third wheel antara Hadi dan Nicha. Mereka bertiga jalan beriringan. Hadi di tengah dan Nicha di sebelah kanannya, manakala Elly di sebelah kirinya.

Tiba di satu level yang menempatkan game store, Elly dan Hadi berhenti berjalan serentak sambil melihat nama kedai tersebut.

Future Land Fun Zone.

Nicha turut menghentikan langkah kakinya. Kemudian dia bersilih ganti melihat ke arah Hadi, Kak Elly dan kedai game di depan mereka.

"Nicha, jom masuk." Ajak Kak Elly sambil menyengetkan sedikit tubuhnya untuk melihat Nicha yang agak terlindung di sisi Hadi yang tinggi lampai.

Hadi ke belakang sedikit. Elly berdiri tegak semula sambil tersenyum.

"Takmo lah Kak. Akak masuklah dengan Hadi. Kita nak pergi bawah lepak kat bookstore. Nanti kalau korang dah siap main game, call or WhatsApp kita." Tolak Nicha sambil senyum segaris.

Dia tidak meminati permainan game dan seumpamanya. Bagi dirinya, dia lebih rela menghabiskan masanya di dalam kedai buku atau perpustakaan.

"Betul ni tak nak join?" Tanya Elly sekali lagi mahukan kepastian.

Angguk.

"Nanti I call you." Itu saja yang diucapkan Hadi kepada Nicha sebelum dia dan Elly melangkah masuk ke game store tersebut.

***

Nicha berdiri di depan satu rak buku di dalam bookstore yang terdapat di dalam mall itu. Dia begitu khusyuk membelek buku-buku yang bersusun di rak sambil mengambil satu persatu dan disua ke hidungnya lalu menghirup bauan aroma dari helaian kertas pada buku-buku itu. Sedap sungguh bau buku!

Nicha mempunyai satu ketagihan di mana dia gemar mencium/ menghidu bau buku terutama sekali bau buku-buku lama.

"Nicha?"

Satu suara menyeru namanya membuatkan Nicha membuka matanya lalu menoleh ke kanannya.

"Hei, buat apa kat sini?" Soal lelaki itu sambil melilaukan matanya ke sekitar Nicha bagai sedang mencari seseorang.

"Kau cari siapa?" Soal Nicha sambil meletakkan semula buku yang baru dihidunya sebentar tadi ke rak.

"Kau sorang je ke?" Soalan berbalas soalan.

Nicha memandang lelaki itu kemudian dia mengangguk.



Kayu. [√]Where stories live. Discover now