☯ bab 26

303 65 8
                                    

"Bye Cha. Jumpa esok." Delaila melambai tangannya ke arah Nicha yang masih duduk bersandar pada kerusi pusingnya.

"Bye." Pendek saja Nicha membalas. Delaila memang hari-hari balik awal. Pukul 6 je lesap.

Nicha membelek telefon pintarnya. Hari ni dah 28 hari bulan. Sepatutnya gaji dah masuk. Sebab setiap bulan, gajinya akan masuk pada hari yang ke-28.

Laju je Nicha memeriksa baki duit simpanan di dalam account banknya.

Cun ah. Gaji dah masuk! Oyeah! Boleh beli buku! Desis hatinya penuh keseronokan. Terbit segaris senyuman di bibirnya.

Tapi keseronokannya hanya sebentar cuma. Wajahnya yang cerah sebentar tadi kini bertukar mendung. Dia mulai mencongak perbelanjaannya untuk bulan hadapan.

Duit untuk mak dan abah. Duit untuk bayar hutang PTPTN. Duit untuk bil internet. Duit untuk sewa rumah. Duit untuk makan minum dan bla bla bla.

Sewa rumah cuma RM200 sebulan. Nicha bayar sewa rumah kat Kak Elly. Sebab apartment yang dia duduk sekarang ni, merupakan apartment Kak Elly. Senang cerita, dia dan Nain menyewa rumah tu dengan Kak Elly.

Mulanya Kak Elly suruh bayar RM150 je satu kepala. Tapi tak sedap pulak sebab RM150 tu termasuk bil api dan air. Macam sikit sangat sewanya. So Nicha dan Nain tambah lagi RM50 setiap seorang. Jadilah RM200 satu kepala.

Tapi bulan depan Nain dah nak keluar dari rumah tu. Dia akan pindah masuk ke rumah abang Nicha si Luthfil Hadi. Lagipun rumah Luthfil Hadi dekat sikit dengan sekolah tempat Nain mengajar.

The problem is nanti aku seorang je yang menyewa kat rumah tu. So, aku nak kena tambah duit sewa ke tak ek nanti? Takpe takpe. Nanti aku tanya Kak Elly. Monolog Nicha sendirian.

Sambil tu tangannya lincah memindahkan duit dari akaunnya ke account bank emaknya, abahnya dan ke satu akaun sebuah madrasah tahfiz melalui apps CIMB Clicks.

Abah pesan, setiap kali gaji, jangan lupa untuk bersedekah. Maka Nicha memilih sebuah tahfiz anak-anak yatim dan disalurkan sedikit sumbangannya ke madrasah tersebut.

 Maka Nicha memilih sebuah tahfiz anak-anak yatim dan disalurkan sedikit sumbangannya ke madrasah tersebut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Lagi satu, Abah pesan; hulurlah duit gaji kita kat Emak kita walaupun sedikit. Abah cakap, tak bagi kat Abah takpe, tapi jangan lupa bagi kat Emak. Ingatlah, sebanyak mana pun gaji duit harta yang kita beri kat emak, tak akan pernah terbalas akan segala jasa dan pengorbanan yang seorang ibu curahkan terhadap kita.

Lagipun, itu adalah salah satu kunci untuk hidup diberkati Illahi.

Kemudian, Nicha membayar bil internet dan juga PTPTNnya pula. Juga hanya melalui apps CIMB Clicks.

Setelah itu, dia kembali menyambung kerjanya yang terhenti sebentar tadi.



***


Elly dan Nain menari bersama mengikut rentak lagu yang terpasang di skrin TV LED di ruang tamu. Gerak tari mereka berdua tidak selari.

Nicha yang baru pulang dari pejabat ternganga melihat dua makhluk yang sedang sakan berjoget di tengah-tengah ruang tamu.

Sekilas Nicha menjeling jam tangannya di pergelangan tangan kirinya.

Pukul 9.49 malam.

"Dah kenapa korang berdua ni?" Nicha menyoal Elly dan Nain yang masih rancak berjoget. Suaranya cuba ditinggikan agar dapat melawan bunyi muzik yang sungguh membingitkan telinganya.

"Weh lewatnya kau balik Cha. Kau dah makan?" Nain bertanya dan serentak itu dia berhenti menari. Kakinya diatur menuju ke arah Nicha yang tercegat tidak jauh dari ruang tamu.

Manakala Elly masih lagi terus menari sambil sesekali mulutnya mengikut bait lirik lagu korea tersebut.

"Belum. Tadi lepas solat isyak aku terus balik. Malas nak singgah kedai makan." Nicha membalas sambil berjalan menuju ke arah Elly yang khusyuk menari. Nain membuntuti langkah si Nicha.

Tiba di sisi Kak Elly, Nicha memandang gadis tomboy itu. Tangannya mencapai android milik Elly yang terdampar di atas meja kopi di hadapan tv.

Kayu. [√]Where stories live. Discover now