▣ bab 48

252 62 26
                                    

"Are You okay?" Soal Hadi tetiba je caring.

Entahlah, lately ni Hadi tak sedar yang dia semakin berminat untuk mengenali Nicha dengan lebih dekat. Dia tahu Nicha sukakannya. Hafiz yang bagitahu tentang itu. Masa tu adiknya, Hafiz ajak dia pergi Aeon Mall. Tapi dia malas gila nak ikut.

Lepas tu, Hafiz cakap macam ni; "Crush kau nak jumpa kau. Jom la weh."

Hadi pelik sikit, siapa je yang suka dia selain Afiqah? Tapi Hafiz tak kenal Afiqah.

"Nicha. Nicha dah lama crush kat kau." Hafiz berterus terang kepada abangnya, Hadi.

Seriously Hadi happy sangat bila tahu yang Nicha crush kat dia and dia terus setuju untuk ikut Hafiz ke Aeon Mall masa tu.

Then, masa makan kat Boat Noodle berdua dengan Nicha waktu tu, Hadi perasan gadis bertudung bawal itu asyik merenung dirinya.

Sejujurnya dia rasa jantung dia macam nak terkeluar bila kena renung macam tu. Bagi Hadi, mata Nicha macam ada satu aura. Aura membunuh. Renungan mata gadis itu mampu membuat Hadi resah sampai ke malam.

Sebab dah taktau nak kawal rasa resah dan berdebar, Hadi terpaksa mengawal riak wajahnya agar tak nampak sangat yang dia tengah berdebar. Dan caranya adalah berdiam diri, sehinggakan waktu dalam perjalanan menghantar Nicha pulang ke rumah pun dia tetap membisu.

Kini mereka berdua sedang berjalan menuju ke premis Subway yang berhampiran pejabat mereka.

"Not really." Jawab Nicha. Mukanya kembali mendung.

"Takyah fikir sangat. Nanti Del ok la tu." Balas Hadi.

Nicha menoleh ke arah Hadi. "You tahu something, right?"

Hadi hanya diam tak membalas pertanyaan Nicha. Sesungguhnya dia tahu punca mengapa Delaila melayan Nicha sebegitu dingin. Dia tahu sebab dia dengar dengan jelas perbualan di antara Delaila dengan Afiqah pagi tadi sewaktu mereka breakfast semeja.

"Hadi, kenalkan ni Delaila. Del, ini..." Ayat Afiqah tergantung apabila Del memotong percakapannya.

"Aku dah lama kenal Hadi ni Afi. Nicha crush kat dia ni." Ujar Delaila sambil duduk hampir serentak dengan Afiqah di depan Hadi yang baru ingin bersarapan.

"Oh wow. Really? Tak sangka pulak ada orang lain yang suka awak juga ek Hadi." Afiqah membalas sambil pura-pura ketawa.

Hadi hanya diam. Dia memang dah tahu Nicha sukakan dia. Dia pun da start sukakan Nicha. Just diorang berdua belum berterus terang antara satu sama lain je. So apa masalahnya?

Sambil menikmati sarapan, Afiqah dan Delaila bersembang tentang macam-macam hal. Memula diorang sembang pasal make-up, lepastu sembang pasal fashion. Hadi tak berminat nak ikut campur perbualan dua gadis itu.

Tapi bila tiba-tiba perbualan mereka berdua bertukar ke topik relationship, Hadi jadi tertarik. Tertarik sebab nama Nicha meniti di bibir Delaila.

"Lepas break off, memang ex kau tak contact kau langsung ke Del?" Afiqah bertanya sambil menghirup sedikit milo suamnya.

"Langsung tak. Yang tak boleh blah nya, aku tak faham kenapa dia boleh suka kat Nicha. Nicha bestfriend dia kot. Entah-entah Nicha pun suka kat dia."

Tersentak Hadi mendengar ayat yang ditutur Delaila itu. Qiden suka Nicha?

"Tapi Del, kau cakap Nicha crush kat Hadi ni haaa." Afiqah menongkat dagu sambil mengerling sekilas ke arah Hadi.

"Crush je pun. Lagipun da lama la dia crush kat Hadi. Tapi dia tak pernah pun confess kat Hadi. Kan Hadi? So tak mustahil dia da move on dari Hadi." Selamba badak je Delaila cakap macam tu.

Hadi jadi keliru. Betul ke Nicha da tak suka dia. Dan kenapa Qiden suka Nicha? Kenapa?

Persoalannya sekarang, hati dia dah mula tertarik akan Nicha. Perlu ke dia stop sukakan Nicha?

"Hey, I tanya you tahu something ke tak. Yang you tenung I macam nak telan I dah kenapa? Haha." Malu Nicha bila tetiba je Hadi renung dia. Dah la renung sambil berjalan lak tu, kang terlanggar tiang ke or orang ke masa berjalan tak ke bahaya.

"I tahu. Tapi better you tanya sendiri kat Del kenapa dia layan you macam tu." Balas Hadi sambil mengusap tengkuknya. Dia pun tak sedar berapa lama dia renung Nicha tadi.

Kayu. [√]Where stories live. Discover now