"Lama ke kau kat KL?" Nicha bertanya.
"Lusa aku balik JB. So esok kau bolehlah temankan aku lagi, right?" Balas Faliq sambil tersenyum ke arah Nicha.
"Hmmm esok eh? Esok tak boleh ah beb. Aku ada hal esok. Alaaa, kau macam tak biasa buat kerja-kerja ni sensorang. Selama ni pun memang kau buat sorang je kan." Ujar Nicha sambil menghulur dua buah tin cat kepada Faliq.
Sejak setahun lepas, Nicha mulai rapat dengan Faliq. Pada mulanya, mereka berdua hanya berhubung melalu direct message di Instagram saja.
Memandangkan Faliq sejenis malu-malu meow, maka Nicha lah yang selalu memulakan perbualan di ruangan chatting Insta.
Waima masa mula-mula jumpa pun, Nicha yang tegur Faliq duluan. And then dengan muka selamba cicak, Nicha jugak lah yang minta username Instagram Faliq masa tu.
Lama kelamaan, mereka berdua semakin akrab. Sehingga kadang kala bila Faliq mendapat job melakar mural di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor, dia pasti akan meminta Nicha menemaninya ke lokasi berkenaan.
Nicha pula dengan senang hati menerima pelawaan dari Faliq. Kebiasaannya Nicha hanya akan menemani Faliq pada hari Sabtu atau Ahad saja.
Hari ini merupakan hari Sabtu dan kebetulan juga Nicha tiada agenda yang ingin dilakukan, maka dia follow lah Faliq.
Lokasi hari ni adalah sebuah cafe hipster di Kuala Lumpur.
Tugas Nicha hanya membantu mengangkat tin-tin cat, berus lukisan dan segala jenis peralatan melukis untuk Faliq men-design mural pada dinding yang diminta oleh client.
"Nicha." Seru Faliq.
"Apa?" Nicha memandang Faliq.
"Crush kau tak sedar lagi ke kau suka dia?"
Akibat terlalu akrab, maka Nicha pernah bercerita tentang Hadi kayu pada Faliq.
"Haha. Entahlah. Aku pun taktau dia sedar ke tak yang aku suka dia. Tapi kan beb, hari tu tiga hari berturut-turut aku breakfast dengan dia." Balas Nicha sambil menunjukkan reaksi teruja.
"Amboi sukalah tu." Respon Faliq sambil tersenyum hambar saat melihat keterujaan Nicha bercerita tentang Hadi kayu.
"Gila kau tak suka? Crush sudi makan dengan kita, of course ah suka." Senyuman di bibir Nicha semakin melebar.
"So bila kau nak confess kat dia?" Soal Faliq.
"Aku tak rasa aku ada keberanian untuk confess kat dia weh. Kalau dia reject aku, cemana?" Sedikit berkerut dahi Nicha bila menuturkan ayat itu tadi.
Senyumannya juga sedikit pudar.
"Kau try lah confess. Tak cuba tak tahu. Mana lah tahu dia pun suka kau jugak."
"Tapi Faliq, aku tak rasa ah dia suka aku. Sebab dia macam takde perasaan weh. Even aku breakfast dengan dia hari tu, well memang ah kitorang bersembang. Tapi dia bercakap dengan muka tak berperasaan weh. Kau faham tak apa yang aku rasa? Dia senyum pun macam teragak-agak. Senyum tapi macam terpaksa." Panjang lebar Nicha membebel.
Faliq tergelak kecil mendengar luahan Nicha. Kemudian dia membalas; "Kalau kau kena reject dengan dia, don't worry. Ada je orang lain yang suka kat kau."
YOU ARE READING
Kayu. [√]
General FictionAMARAN MAMA: Jangan baca cerita ini jika anda bencikan storyline yang mendatar. ㅡmama.kyna Kayu satu. Kayu dua. Kayu tiga. Kayu empat. Kayu lima. Eh banyaknya kayu? Nicha: "Mencintai seketul manusia kayu seperti Hadi, bukanlah sesuatu yang mudah." S...