"Kak Elly... hmmm wanginya! Macam bau strawberry." Nicha yang baru keluar dari biliknya menyapa Elly yang sedang menghisap vape di depan tv kat ruang tamu apartment mereka.
Berkepul-kepul asap vape keluar dari mulut dan hidung Elly.
Elly hanya senyum senget ke arah Nicha yang kini sudah pun melabuhkan punggung di sebelahnya.
"Asal tak tido lagi ni? Ce kau tengok Nain tu. Bagus... tiap hari tidur awal. Ce kau contohi dia. Mengamalkan gaya hidup sihat. Kau tak reti eh jaga kesihatan?"
Nicha memutarkan anak matanya ke arah Elly.
"Sekarang ni siapa yang tak reti jaga kesihatan Kak? Akak ke kita?"
Akak tu lagi ah. Dah lah tidur lambat, hisap vape pulak tu.
"Aku takpe. Dah memang tak sihat, so kena ah teruskan gaya hidup camni."
"Yahahaha jawapan paling win kak! Akak, kita nak try sikit sedut vape tu boleh?" Pinta Nicha sambil bibirnya dimuncungkan ke arah vape yang ada pada tangan Elly.
"Ahhh kau jangan nak ngengada. Kau kalau dah try benda ni sekali, susah kang kau nak stop. Jangan jadi macam aku." Elly menjauhkan sedikit vape yang dipegangnya dari Nicha.
Nicha hanya buat mulut itik bila dibebel oleh Elly. Bukan dia nak hisap sangat pun vape tu, tapi dia sengaja nak manja-manja dengan Elly.
Nicha dah anggap Elly macam kakaknya sendiri. Dipandang Elly dari sisi tepi.
(Style rambut Kak Elly)
Cantik juga Kak Elly ni kalau tengok lama-lama. Nicha memandang rambut Elly yang mempunyai potongan paras tengkuk dan berwarna red wine.Dia memang dah lama perasan Elly selalu dye rambut. Sebelum ni rambut Elly warna coklat perang rasanya. Sekarang dah tukar jadi red wine pulak.
"Bila akak tukar color rambut akak?"
"Minggu lepas. Cantik tak?" Elly bertanya sambil menaikkan kening sebelah kirinya.
"Cantik. Tapi lagi cantik kalau akak biarkan color rambut akak yang asli. Dan lagi cantik kalau akak pakai tudung."
Nicha senyum ikhlas ke arah Elly.
"Kau tengah perli akak ke cemana?" Sentap juga Elly ni bila ditegur Nicha."Eh tak. Serius kita cakap benda betul. Akak lagi cantik kalau pakai tudung." Nicha senyum lagi.
Dia takut sebenarnya nak beri teguran pada Elly. Lagi pula Elly lebih tua dari dirinya. Terasa serba salah nak menegur.
Tapi kalau tak ditegur, lagi rasa berdosa menghimpit dada sebab biarkan Elly terus tenggelam dengan dunianya.
"Akak belum rasa nak pakai tudung lagi lah, Cha."
Jawapan apakah ini? Kadang Kak Elly bahasakan dirinya as aku dan kadang as akak. Dia memang macam tu.
YOU ARE READING
Kayu. [√]
General FictionAMARAN MAMA: Jangan baca cerita ini jika anda bencikan storyline yang mendatar. ㅡmama.kyna Kayu satu. Kayu dua. Kayu tiga. Kayu empat. Kayu lima. Eh banyaknya kayu? Nicha: "Mencintai seketul manusia kayu seperti Hadi, bukanlah sesuatu yang mudah." S...