Waarheid of leugens?

1.5K 142 8
                                    

Weer knik ik, mijn ademhaling is onregelmatig en vol spanning wacht ik af wat Zavier te zeggen heeft. Wat voor een deal wil hij met me sluiten? ''Als jij wint ga je vier jaar in dienst bij het koninklijke paleis, dat weet je als het goed is. De speciale raad van de koning wéét dat er rebellen zijn in het land,'' begint Zavier. In mijn hoofd begint een belletje te rinkelen. Zavier hoort toch ook bij de speciale raad van de koning? Had Aiden het in zijn brief niet over een spion onder de leden van de speciale raad van de koning? Daardoor is de finale vandaag al. Dus Zavier is die spion... ''Maar ze hebben geen flauw idee waar we ons schuilhouden. Grote kans dat jij erop uit wordt gestuurd om dat te achterhalen. Nu komt het: Als jij eropuit gestuurd wordt kom je regelrecht naar een locatie die ik je dan voor je vertrekt heb doorgegeven, zonder mij te verlinken. En daar kan een goede vriend van mij je een lift geven naar het buurrijk, waar je kunt leven als een vrije burger.'' Zavier kijkt me aan alsof hij verwacht dat ik erg enthousiast ben over zijn idee. ''Waarom zou ik dat doen?'' Vraag ik uiteindelijk. Aan zijn gezicht te zien voorspelde hij deze vraag en heeft hij al een antwoord klaar liggen. ''Als je het niet doet ga ik verhalen verspreiden over jou,'' begint Zavier. Ik krijg elke minuut een grotere hekel aan hem. ''En als ik die verhalen dan gewoon ontken?'' Hij speelt met mij, waarom zou ik niet precies hetzelfde doen? Maar Zavier lijkt niet van zijn stuk gebracht, zijn grijns wordt alleen maar groter. ''O, en op de locatie heb ik nog iets voor je. Een flink bedrag, helemaal voor jou alleen.'' ''Hoeveel?'' Zijn grijze ogen beginnen te glimmen, en zijn stem klinkt als die van een peuter die een mooie kleurplaat aan zijn moeder laat zien. Trots op zijn goede plan, zeker. 

''Anderhalf miljoen,'' zegt Zavier half lachend. Wow, dat is meer dan ik verwachtte. Dat hij er zoveel voorover heeft. Waar haalt hij al dat geld eigenlijk vandaan? En trouwens, ik weet haast zeker dat als ik eenmaal naar die locatie ben gekomen dat ik dan niks krijg. Waarom zou hij? Grote kans dat er soldaten, rebellen, in een hinderlaag staan. Klaar om me te overmeesteren. ''Wat vind je ervan?'' Ik begrijp iets niet, waarom is Zavier zo trots op dit idee? Hij snapt toch wel dat ik absoluut niet kom opdagen, dat geld me niks interesseert... 

Dan weet ik het. Hij heeft een verdraaid beeld in zijn hoofd van een assassin, denkt vast en zeker dat assassins alles doen voor geld, zonder zelf na te denken. Dat denken veel mensen over ons. We worden gezien als sluipmoordenaars, vijanden. Maar niets is minder waar. Alles wat ik doe komt door mijn rechtvaardigheidsgevoel. Ik wil dingen verbeteren, en probeer mijn doel te bereiken. Maar Zavier begrijpt dat niet, en daar kan ik maar beter gebruik van maken. Hij heeft gezegd dat ik een waardeloos leugenaar ben. Ik ga hem het tegendeel bewijzen.

''Deal.''


Assassinated (Voltooid✔)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu