Bab 15

290 44 16
                                    

Andi pandang siling. Mindanya kosong. Dia lihat sekeliling. Dia kini berada di dalam sebuah bilik. Segalanya serba serbi putih. Perabot di situ dibalut span dan tiada bucu tajam. Dan, dia kini duduk di atas katil.

"Lagi enam jam, ya..." Andi mengeluh perlahan. Dia lihat badannya. Pakaian restraint yang mengikat bahagian atas badannya terpasang. Bila masa entah dia pakai benda ini. Sedar-sedar sahaja, sudah jadi begini.

"Alahai. Seksanya nak tunggu enam jam," gumam Andi perlahan lalu merebahkan diri di atas katil.

(...)

*19 jam lepas*

Shahril baru sahaja kembali dari wad neonatal, menghantar rekod pesakit di sana. Sesekali dia urut tengkuknya yang terasa lenguh. Sambil berjalan, matanya melilau ke kawasan sekitar.

Tiba-tiba dahinya berkerut. Dari kejauhan, dia ternampak dua kelibat di tangki air hospital. Salah seorangnya duduk di atas palang besi tangki.

Rasa kurang enak terus menerpa hatinya. Lantas langkahnya dilajukan ke arah tangki air itu. Semakin lama, semakin laju.

(...)

"Bagaimana rasanya kematian itu? Hm... Saya mahu rasainya. Adakah ia pedih? Sakit? Atau..."

Di saat pegangannya pada palang besi itu terlepas, seorang lelaki merentap tangannya, menariknya jatuh ke atas lantai besi tangki air itu. Kepala remaja itu terhentak kuat di atas lantai, dan dia terus hilang kesedaran.

"Mujur sempat sampai," keluh lelaki beruniform jururawat hospital itu - Shahril. Peluh di dahi dikesat. Nafasnya termengah-mengah. Dia kemudian pandang wanita yang berdiri tidak jauh dari situ. Kaku.

"Puan buat apa di sini?"

Wanita itu membisu. Tidak tahu mahu kata apa-apa.

(...)

Andi terjaga dari lena. Matanya terkebil-kebil melihat siling.

"Alahai... Subuh gajah lagi nampaknya," katanya perlahan. Dia cuba meregangkan badannya. Entah mengapa dia tidak boleh gerakkan kedua-dua lengannya langsung.

Pada masa itu, barulah dia tersedar keadaan dirinya. Pakaian serupa pesakit mental yang dilihat dalam filem dikenakan, kedua lengannya terkunci dalam pakaian itu. Panik menerpa mindanya.

"Apahal ni? Rasanya aku tidur awal dekat wad malam tadi. Macam mana boleh sampai sini pula?"

Pintu bilik terkuak. Seorang doktor bersama dua orang jururawat - seorang lelaki dan seorang wanita, berjalan menghampiri Andi.

"Selamat pagi, adik," tegur doktor itu dengan ramah.

"Er... Selamat pagi," balas Andi, janggal.

"Adik sihat?"

"Er... Sihat, Alhamdulillah."

"Hm... Sekarang ini, adik rasa... Sedih? Marah?"

Andi pandang doktor itu, riak wajahnya terpamer reaksi bingung. Soalan apa begitu?

"Saya... rasa keliru," jawab Andi dengan nada mendatar.

"Er... Maafkan saya, adik..." Doktor itu melihat rekod perubatan di tangannya sebentar. "Andi Shariman Bin Syarifuddin, kan?" Doktor itu pandang Andi, bagaikan memastikan dia tidak salah sebut nama. Andi angguk sekali.

"Kami terpaksa pakaikan restraint pada badan adik, sebab kami khuatir kalau-kalau adik cederakan diri lagi."

Er... apa? Cederakan diri? Bila masa? Andi terus blur. Melihat reaksi Andi, doktor itu terus melihat semula rekod perubatan di tangannya.

TranceWhere stories live. Discover now