Bab 75

3.8K 359 23
                                    


     - 15 Tahun yang lepas, Farish, 9 tahun -

        Kakinya bergerak ke depan dan kebelakang sambil matanya memandang ke bawah, seolah-olah sedang memikirkan sesuatu yang menyebabkan dia berasa sedih.

    Doktor Yana yang dari tadi hanya memerhati kini mengambil keputusan untuk menghampiri Farish yang hari ini genap berusia sembilan tahun. " What's wrong there, little guy?"

    Wajah wanita itu dipandang sekilas namun dia kembali memandnag kebawah sambil menggeleng dan tersenyum kecil. " Nothing."

    " Don't lie to me. Come, cakap dengan aunty. Farish fikirkan apa?"

    " You see..." Farish menggerakkan sedikit tubuhnya agar menghadap Doktor Yana. " Daddy promised that he will attend my birthday party... But as you can see now..."

    " Dia tak ada."

    " Exactly..." Farish menarik nafas dalam. " He said he will come. Tak kira busy macam mana pun, he will come tapi..."

    " Maybe dia ada urusan penting? Ataupun dia cuma terlambat?"

    " Ada benda lain ke yang lagi penting dari Farish?"

    Serentak, Doktor Yana tersentak kecil. Nampaknya dia sudah tersilap apabila menganggap Farish sama seperti budak-budak yang lain, senang dipujuk.

    Dia terlupa bahawa dia sedang bercakap dengan anak Liliana dan Fairuz. Anak dari dua orang genius yang disegani.

    " Asallah kau ni pandai sangat, budak?" Sedang dia berfikir sendirian, matanya terlihat sebuah kelibat yang melintas laju lalu hilang begitu sahaja. Berkali-kali juga dia menggosok matanya, namun kelibat itu benar-benar sudah tiada. " Khayalan aku je ke?"

    " Aunty, I gonna go find mummy. Dari tadi dia tak ada dekat sini. I'm worry. What if dia tiba-tiba pengsan, macam selalu?"

    Liliana, ibu kepada Farish sememangnya seseornag yang lemah tubuh dan kesihatan. Disebabkan oleh itu, Farish membesar menjadi seorang naka bertanggungjawab dan sentiasa menjaga prihal ibunya.

    " Ahh, baru perasan Liliana tak ada. Kalau macam tu..." Doktor Yana bangun dari duduknya lalu menghulurkan tangannya ke Farish. " Jom, kita sama-sama cari mummy Farish."

   " Lets!" Dengan senyuman yang lebar, Farish mencapai tangan Doktor Yana lalu memulakan pencarian mereka.

*****

    Liliana tersenyum kecil sambil mengusap perlahan sebuah bag violin yang berada di tangannya. Inilah sebabnya kenapa dia bergegas hendak ke biliknya. " I should go downstairs now-"

    " Hai sayang."

    Badan Liliana segera terpaku tatkala seorang lelaki tiba-tiba muncul di hadapannya. Dadanya berdegup kencang. Nafasnya bagaikan mahu terhenti.

    kenapa dia perlu muncul pada hari ini?!

    " What do you want?!" Suara Liliana lebih tegas berbanding selalu. Pemerhatiannya lebih tajam. Dia perlu berjaga-jaga memandangkan lelaki dihadapannya ini merupakan seseorang yang amat sukar dijangka.

    Lelaki tersenyum kecil. Nampaknya wanita ini sama seperti dulu. Masih lagi cantik, masih lagi merupakan wanita yang paling jelita yang pernah dia jumpai. Dan nampaknya Liliana masih juga lagi takut akan dirinya. " Kenapa diri jauh sangat? Sini lah, dekat sikit."

    " Don't joke around with me!"

    " No im not." Senyuman sinis di bibirnya semakin melebar. Semakin Liliana marah, semakin cantik wajah wanita ini. " You're so cute."

Once Upon A Time : Apabila Prince Charming Terencat EmosiWhere stories live. Discover now