Bab 1

10.9K 729 41
                                    


     Sudah beberapa ketika dia masih lagi tercegat dihadapan pintu masuk tanpa matanya berkedip sekali pun. Keluasan dan reka bentuk kolej elit ini benar-benar suatu seni yang berbaloi digelarkan sebagai masterpiece.

     Ryna yang sudah seminggu bergelar pelajar di ' istana kota ' ini pun masih lagi tidak dapat membuang rasa kagumnya terhadap seni bina kolej ini.

     Sedar dari kekagumannya, Ryna sempat mengerling jam yang kemas membaluti pergelangan tangannya. Sudah hampir 10 minit dia berteleku di hadapan keretanya sambil menikmati keindahan di hadapan matanya.

     Baru saja kakinya hendak melangkah, matanya terpandang lagi sebuah keindahan duniawi yang terbentang di hadapan mata.

     Bagi sesiapa saja yang minatnya terhadap kenderaan bermotor sama tahap seperti ayahnya yang tidak boleh jika sehari tidak dapat sambal belacan, maka dipersilakan dengan segala hormatnya untuk mengosongkan jadual anda dan luangkan masa menatapi keindahan jenis ini.

     Ferarri 488GTB.

     Dengan lambang kuda yang gah terpampang dihadapan kereta, warna merahnya yang berkilauan dan bentuknya yang elegen benar-benar mampu mengiurkan sesiapa saja. Mengalah perempuan.

    Dalam banyak-banyak kereta yang berada di kawasan tempat letak kereta di kolej ini, itulah satu-satunya kereta Ferrari yang terdapat di situ.

     Mungkin yang lain berasa kagum, teruja dan sebagainya namun tidak bagi Ryna. Dalam fikirannya kini hanya prasangka buruk yang berlegar-legar. Pemilik kereta ini dipandang buruk olehnya.

     Baginya, pasti pemilik kereta ini hanya hendak menunjuk-nunjuk akan kekayaan dan harta mak ayahnya yang melimpah ruah.

     Dan ya, Ryna tidak mempunya sebarang masalah untuk mengutuk individu yang langsung dia tidak kenal.

     Sekali lagi, dia tersedar akan kesuntukan mata yang dia hadapi. Habislah jika dia terlewat untuk ke kelas pertamanya pada pagi ini.

     Dengan kelajuan maksima, dia terus berjalan memasuki perkarangan kolej. Namun kelajuan dan fokusnya tidak kekal lama apabila dia sekali lagi terleka melihat kecantikan tumbuh-tumbuhan yang menghiasi sekitar bangunan ini.

     Ryna kagum. Siapa saja pemilik yang membangunkan kolej ini pasti mempunyai cita rasa yang tinggi terhadap seni. Dan yang pasti, cita rasanya sama seperti cita rasa dirinya.

     Sedang elok dia menikmati permandangan sekeliling, tiba-tiba Ryna terpaksa menghetikan langkahnya. Dia berfikir sejenak, lalu memandang persekitaran di tempat yang dia berada kini. Sungguh lama, dia mendiamkan diri.

     " Aku dekat mana ni?"

     ' Krik krik' Tiba-tiba saja bunyi cengkerik kedengaran. 'Pandai pula dia buat sound effect masa-masa macam ni.'

      Ryna hanya mampu mengurut dahi. Perasannya kini sepertinya nasib malang menyelubungi dirinya. "Apalah nasib aku ni? Dah lambat, sesat pula lagi. Kalau sesat-sesat ni terserempak dengan prince charming baik punya tak apalah juga."

     Tanpa berlengah, Ryna mengambil keputusan untuk terus berjalan. Tak kan jadi apa pun kalau terus tercegat saja disitu. Walaupun dia tahu yang dia akan menjadi lebih sesat, tapi apa salahnya? Manalah tahu ada laluan rahsia nak pergi mana-mana ke?

     Sekali lagi Ryna dikaburi dengan khyalanya yang merapu. Dan sekali lagi...

     Dia tersesat.

    Tiada bangunan. Tiada lagi Jalan-jalan yang kecil. Dan yang paling paling penting, tiada seorang manusia pun yang kelihatan.

     Kini, dia bagaikan cacing kepanasan.. dia masih ada 30 minit lagi sebelum kelasnya bermula. Apa yang dia hendak jawab jika pensyarahnya menyoalnya?

Once Upon A Time : Apabila Prince Charming Terencat EmosiWhere stories live. Discover now