Bab 21

17.9K 502 6
                                    

Hari ini genap 3 bulan usia pernikahan mereka. Masing-masing cuba nak sesuaikan diri dengan suasana alam berumah tangga. Lebih-lebih lagi Iman.

Iman termenung. Hari cuti begini memang mereka melepak di rumah aje. Kalau rajin mereka keluar.

Iman merenung Affan yang sedang berlari di atas threadmill di balkoni. Bila lihat Affan mulalah dia teringat mummy.

Sebulan lepas mummynya datang ke rumah mereka. Buat spotcek! Rasa nak mati Iman bila mummynya mula mengesan sesuatu yang tdk kena pada mata tua itu.

"Angah..memang selalu ke bangun lambat? Sarapan buat tak?" Soalan itu buat Iman telan liurnya pahit.

Memang nak dikatakan..sejak bekerja Iman jarang masak. Boleh dikira guna jari saja Iman masak.

"Err..kadang-kadang.."

"Jangan bohong mummy Angah.."

Bila dia terus terang..pergh! Memang rasa nak tertanggal telinga dia! Taik telinga pun cair!

"Angah..kamu isteri..ingat tanggungjawab isteri..makan pakai suami kena jaga! Ingat! Jangan ambil sambil lewa saja perkara ni.. orang perempuan ni kadang-kadang dia tak perasan salah apa dia buat. Malam sebelum tidur..tanya ada salah apa yang kamu. Biasakan minta maaf sebelum tidur."

"Balik kerja! Jangan lambat! Selalu sangat balik lambat buat apa? Kerja tu ngah takkan pernah habis Kalau kamu nak habiskan.. makin bertambah ye.. Kalau rasa penting sangat..bawa balik rumah. Siapkan kat rumah..Bila dah berumahtangga ni ingat bukan kerja aje kita kena fokus..suami pun! Balik rumah layan suami baik-baik..masak sedap-sedap..pakai cantik-cantik.. Bila balik suami tu..sejuk hati dia..tenang hati dia. Kamu sebagai isteri berlipat kali ganda dapat pahala!"

"Kamu belum ada anak lagi Iman..takkan sampai terabai suami? Orang ada anak pun tak terabai suami dia..Jangan biasakan diri utk biarkan suami buat semua sendiri. Takut nanti ada orang lain yang tolong dia. Diri kamu yang merana nanti."

"Sayang.."

Iman tersentak. Dia memandang Affan yang sudah berada dihadapannya. Terkebil-kebil matanya melihat Affan.

Haih asal hensem sangat ni! Muka berpeluh pun nampak hot!

"Iman..kenapa pandang Affan macam tu?"

"Tak..tak de pape.." Tangannya mula mencapai tuala di leher Affan. Dilap wajah Affan lembut. Affan tadah muka. Suka lah tu!

"Affan ade nak pergi mana ke hari ni?"

"Tak de kot..kenapa sayang? Sayang ade nak pergi mana mana ke?" Wajah Iman ditatap apabila tuala tadi digantung semula ke lehernya.

"Hurm..Iman rasa nak macam nak pergi McD la.." Dada Affan dicuit-cuit. Bodek!

"Sayang nak makan tengah hari kat sana ke?"

"Tak nak..."

"Dah tu?"

"Iman nak makan aiskrim je.." Iman sengih tayang gigi. Affan sudah hairan.

"Kenapa nak McD? 7 eleven kat simpang sana tu kan ada aiskrim? Tak nak?" Iman sudah muncung. Tak paham ke orang nak aiskrim McD?

IMANAFFAN💞 [COMPLETED]Where stories live. Discover now