Bab 28

14.4K 444 10
                                    

Iman termenung sendiri. Sudah seminggu dia duduk di rumah parents nya sendiri. Affan langsung tdk menjenguknya. Rasa sedih bertimpa-timpa.

Rindu. Rindu ingin menatap wajah itu.

Dia tahu Affan marahkan dia. Tapi..apa boleh buat nasi sudah menjadi bubur. Dia sendiri rasa menyesal tdk terhingga.

"Iman..mkn ye?"

"Iman tak de selera mummy.."

"Jgn mcm ni..kalau tak mkn mcm mne nak sembuh?" Wajah anaknya itu diusap. Wajah yg memaparkan rasa sedih yg tdk terungkap. Anaknya sudah tdk terurus. Wajah itu nampak letih. Nampak ade rasa yg terpendam dalam hati.

"Angah mmg tak berguna kan mummy?" Soalan itu buat Datin Soffiya terkaku. Wajah cengkung itu di tatap.

"Angah ckp ape ni?"

"Ank Angah tak sempat nk jenguk dunia. Sbb angah. Suami angah entah ke mana sbb angah. Angah ni mmg tak berguna ke mummy?"

"Astarghfirullahalazim..tak baik angah cakap macam tu.."

"Angah rasa..patutnya angah mati sekali haritu.."

"Iman Saffiya!"

"Kenapa angah mummy? Kenapa angah? Angah tak mampu mummy..angah tak nak benda sama berulang. Angah tak suka perasaan ni mummy.." Iman sudah menangis teresak-esak. Tubuhnya di dakap oleh mummynya. Dia rindukan dakapan hangat dari Affan. Dia Rindu kan Affan!

"Iman nak Affan mummy..Iman nak Affan.." mengongoi Iman menangis. Tanpa dia sedar Datin Soffiya turut menangis.

"Ye..nanti mummy call ye? Angah mkn dulu ye?" Mangkuk bibir tdi disuap pd Iman. Sempat air mata anaknya itu dilap.

"Tak nak.." Sudu itu ditolaknya setelah 3 suap menjengah perutnya.

"Sikitnya makan? Makan lah lagi.."

"Tak de selera..kalau angah nak angah minta lagi.." Iman senyum hambar.

"Kalau mcm tu mkn ubat lepas tu tidur ye?" Iman mengangguk. Ubat ditelan dan air diteguk. Terus dia berbaring. Tubuh Iman di selimut nya hingga ke bahu. Bahu itu ditepuknya lembut.

Sayu hatinya melihat keadaan anaknya tika ini. Keadaan yg sama berulang seperti setahun yg lalu.

"Angah..malam-malam nk pergi mane?"

"Jumpa kawan kejap.."

"Betul ke ni? Bukan ke club?"

"Angah jumpa kawan lah!" Iman mula membentak. Tak suka bila org mula byk bertanya.

"Mummy tak nak Angah mabuk balik nanti!"
Iman terus keluar tanpa pedulikan mummynya.

Hari-hari perkara sama berlaku. Iman ke club malam dan pulang dlm keadaan mabuk.

Sampailah satu hari dia sendiri terduduk mendapat berita ttg Iman.

"Waris Cik Iman Saffiya?"

"Ye sye..sye ibu nya.."

"Saya harap Puan bersabar..saya ingin memaklumkan ank Puan terlibat dalam kemalangan jalan raya..keadaan nya agak kritikal.."

Terduduk dia apabila panggilan itu daripada hospital. Ibu mana yg sanggup melihat anaknya sakit?

Keadaan Iman 50/50. Koma hampir sebulan. Namun sedar saja Iman..sujud syukur dia lakukan. Dia bersyukur ank gadis nya masih diberi peluang utk bernafas muka bumi ini.

Namun Iman tdk spt Iman yg dahulu. Tdk seceria dan mesra dahulu. Iman mula diam dan tdk mahu bergaul. Iman disahkan kemurungan. Utk mengubatinya Iman dia bawa ke kg halaman agar Iman lebih tenang dari segala masalah di Bandar.

IMANAFFAN💞 [COMPLETED]Where stories live. Discover now