Bab 29

14.9K 475 12
                                    

"Iman.." Matanya ternampak susuk Tubuh Iman yg cantik berbaju putih sdg melambai ke arahnya. Iman tersenyum. Manis. Buat dia turut tersenyum.

"Affan.." Lambaiannya disambut senyuman mesra darinya. Iman mula berlari ke arahnya. Dia hanya tersenyum.

Namun senyuman nya pudar apabila ternampak sebuah kereta laju meluncur ke arah Iman.

"Sayang!" Baru saja die ingin melangkah ke arah Iman Matanya menyaksikan tubuh Iman melambung ke udara dan tersembam ke tanah.

"Iman!" Dia berlari ke arah Iman yg sudah terbaring kaku. Dia meriba Iman. Iman masih tersenyum walaupun payah.

"Affan..maafkan Iman. Anak kita pergi bukan kehendak Iman. Kalau kematian anak kita buat Affan marah. Iman sanggup pergi..kalau itu buat Affan lebih bahagia.." Tgn Iman yg membelai wajahnya mula jatuh ke tanah. Iman mula sesak nafas.

"Iman...syg..jgn mcm ni..Iman! Maafkan Affan!" Tubuh kaku itu didakapnya erat.

Dia tak nak! Dia tak sanggup!

"Imannnn!!!!"

Affan pantas tersedar dari lena. Tubuhnya tegak terduduk.Bdnnya bermandi peluh. Nafasnya termengah-mengah.

"Astrghfirullahalazim.." Wajahnya diraup Perlahan. Cuba menenangkan hatinya yg mula rasa rawan.

"Iman..." Telefon bimbitnya pantas dicapai. Nombor Iman dicari dan didail.

"Please..pickup your phone.." Affan sudah gementar. Tdk tentu hara. Hatinya mula rasa tdk sedap. Jgn! Jgn berlaku ape-ape pd Iman! Dia tak sanggup nak hilang Iman lagi sekali!

Berkali-kali dia menelefon Iman namun tdk berjawab.

"Please syg..ini last.." Telefon ditekap ke telinga dan talian bersambung.

"Iman...Iman ok? Syg..I'm sorry..Affan tak patut..." Kata-katanya terhenti apabila mendgr suara yg menjawab.

"Affan..hold on. Sabar.." Suara Ibu mertuanya mula kedengaran. Berdegup kencang jantung nya.

"Mummy Iman mane? Affan nak ckp dgn dia.." Kata-katanya disambut dgn keluhan dari mertuanya.

"Affan..maaf sgt. Bkn mummy tak bagi Affan ckp dgn Iman.."

"Kenapa Mummy?" Jantung nya makin laju berdegup.

"Mummy tak dpt bgi Affan ckp dgn Iman. Iman baru je tido. Dari tdi dia tak dapat tidur. Dia tak habis fikir kan Affan. Kalau Affan nak cakap dgn Iman..esok dtg ye?"

"Iman baru tido?" Matanya melihat jam didinding. 5 pagi.

"Ye..maafkan Mummy ye. Mummy tak sampai hati nak kejutkan Iman. Dia nampak letih sangat."

"Hurm..tak pe la Mummy. Esok Affan dtg. Terima kasih mummy jagakan Iman.."

"Dia ank mummy..mestilah mummy jaga.."

"Maaf mummy mengganggu.."

"Sokay Affan..tpi please..dtg ye esok? Iman nak sgt jumpa Affan.."

"Ye mummy.."

"Mummy off dulu ye? Dah subuh. Assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam.."

Hilang saja suara mertuanya Affan terus terduduk. Wajahnya diraup Perlahan. Iman baru tido? Dah nak masok subuh baru dia tido? Ape maksud mimpi tdi?

Baru dia teringat sebelum tido semlm dia buat solat sunat minta petunjuk dari Allah.

Itukah petanda yg Allah beri padnya?

IMANAFFAN💞 [COMPLETED]Where stories live. Discover now