~ CHAPTER 17 ~

1.4K 53 0
                                    

Media : XF R-SPORT

Setelah selesai meluangkan masa bersama keluarga, kini mereka telah pun berjalan masuk ke dalam kereta masing - masing. Hizzwan telah masuk ke dalam tempat pemandu. Di sebelahnya Hazzwan. Di tempat penumpang belakang terdapat Elyssa, Ayra dan Afrisya. Hizzwan menghidupkan injen kereta.

" Az, ambik spect aku dalam dashboard sekejap " arah Hizzwan lalu menarik seat belt. Hazzwan menghulurkan cermin mata kepada Hizzwan. Hizzwan mengambil kemudian disangkut pada pangkal hidung. Hizzwan seorang yang silau. Setiap kali memandu sewaktu malam, Hizzwan wajib memakai cermin mata untuk mengelakkan dari kemalangan.

" ehh, Izz " tegur Hazzwan tiba-tiba.

" kau nak ape? " tanya Hizzwan.

" bila kau masuk U ? " tanya Hazzwan ingin tahu.

" next week " balas Hizzwan sepatah.

" tak lama lagi kau jadi doktor kan ? " tanya Hazzwan lagi.

" lama jugak lah. Dalam tujuh ke lapan tahun " balas Hizzwan sepatah.

" Waw, bangganya I dapat adik ipar doktor !!" sampuk Elyssa di belakang. Entah kenapa dengan dia.

" nanti bini aku nak beranak boleh la aku hantar dekat kau " gumam Hazzwan perlahan lalu tersenyum nakal.

" Kau kenapa ?!! Aku bukan doktor bersalin, giler!! Aku ambil surgeon lah !! " bantah Hizzwan. Suka hati saja kata dia doktor betsalin.

" ouh, ye ke ? Hehehe " Hazzwan menggaru belakang lehernya.

" awal kau fikir pasal anak ehh? Gelojoh " kata Hizzwan. Hizzwan tergelak kecil. Hazzwan tersenyum nakal.

" kau tak kahwin lagi. Kau apa tahu.." balas Hazzwan. Hizzwan memandang wajah Hazzwan sekilas. Kemudia memandang kembali ke hadapan.

" ekeleh, dulu kau yang cakap 'aku tak nak kahwin lah, Izz. Takut'. Last kau yang miang. Sekarang mana pergi perasaan takut kau ? Aku tengok makin gelojoh ade lah " kata Hizzwan sinis. Cakap lain buat lain.

" amboi, sapu kite balik nampak. Itu dulu. Ala... Kau pon same kan ? Suami mane yang tak nak anak ? kau bawak datang sini. Biar aku tonyoh muka dia dekat tar " bantah Hazzwan.

" you, bila nak bagi I nafkah.... " ayat Hazzwan tergantung apabila Hizzwan mencelah.

" eeerrgghhh!! Tolong lah!! tercemar otak aku, siot " terlepas ketawa mereka apabila Hizzwan memcelah. Hizzwan menggaru keningnya.

" kau tahu tak, seronok oooo kahwin " kata Hazzwan serius.

" tak, ape masalah kau sekarang ni ? Kau bagi lah aku enjoy dulu. Kalau kahwin asyik melekat bawah ketiak bini nak buat apa ? Boring ahh kahwin. Baik aku duduk atas moto, lepas tu pergi travel dengan member "

" ape ? Kau ingat bila dah kahwin tak leh ride ? "

" kau tahu tak, ride dengan bini feel dia lain. Ride dengan member feel dia lain. Lagipun aku belajar pon tak habis lagi. Ini ke pulak nak sara hidup bini. Kena fikir semua tu, Az. Tak pe, nanti aku kahwin aku panggil kau " bantah Hizzwan.

Dia tak terfikir lagi untuk berumah tangga. Masih banyak lagi benda yang ingin dicapai. Doktor bedah impiannya dari kecik masih belum tercapai.

Suasana di dalam kereta kembali senyap. Kata-kata yang diberi oleh Hizzwan tidak dibalas. Hazzwan hanya mengangguk. Ada betulnya juga apa yang dikata oleh adiknya. Hizzwan memberhentikan keretanya secara tiba-tiba.

SSSRREEETTT!!!!!

" TENGKU MUHAMMAD HIZZWAN SYAFIQ!!!" jerkah Hazzwan kuat. Tiba-tiba break dengan memgejut. Nasib baik Hizzwan break kecemasan di jalan yamg tiada kereta.

" kalau kepala aku tergempap dekat dashboard ni macam mana?!! " tanya Hazzwan dengan nada yang marah. Hazzwan mengetap giginya hingga ternampak timbulnya rahang.

" aku lupa, dulu kan UPSR kau lima F sebab tu tak reti nak pakai seat belt " balas Hizzwan. Hizzwan memberi senyuman sinis kepada Hazzwan.

Hazzwan yang memandang Hizzwan hanya menahan marah. Memang salahnya kerana tidak memakai seat belt. Hizzwan menoleh ke belakang apabila terdengar satu bunyi.

SOB! SOB! SOB!

Hazzwan menoleh ke belakang. Terlihat Elysaa sedang memeluk Afrisya yang sedang menangis. Hazzwan menoleh ke depan kembali.

" kenapa tu ? " tanya Hazzwan kepada Hizzwan. Hizzwan menoleh memandang Hazzwan.

" entah, esok kan wedding kau. Tak dapat cuti la kot. Hahahaha " galak Hizzwan mengusik. Ayra memberi jelingan maut kepada Hizzwan. Semakin seronok Hizzwan dan Hazzwan ketawakan Afrisya.

" awak ni, tak baik lah. Kesian Afrisya " tegur Elyssa membela Afrisya.

" Sah! Ni mesti clash dengan boyfriend. Hahahaha!! " Hizzwan ketawa lagi.

" Tak pon cemburu nampak ex dengan perempuan lain mesra. Hahahaha!! " Hazzwan pula menambah. Seronok Hazzwan dan Hizzwan membuat andaian.

" entah-entah, jumpa crush layan perempuan lain. Hahahaha!! " kata Hazzwan dan Hizzwan serentak. Kemudian mereka ketawa lagi. Hazzwan dan Hizzwan berhenti ketawa setelah mendengar Afrisya menjerit geram.

" semua laki sama! Tak pernah hargai perempuan! " kata Afrisya dalam tangisan. Afrisya menumbuk kerusi hadapan dengan kuat. Sehingga terhangguk - hangguk kepala Hazzwan.

" aaaii, dia ni lebih... " ucap Hizzwan perlahan.

" kalau kau marah dekat seorang lelaki tak payah la nak babitkan semua lelaki dekat dunia ni!!! Semua lelaki tak sama lah!! "kata Hazzwan dan Hizzwan serentak.

Marah betul Hazzwan dan Hizzwan tatkala Afrisya menekan kan ayat 'SEMUA LELAKI SAMA!!'. Diorang pon laki. Lagi marah mereka dibuatnya apabila Afrisya samakan mereka dengan lelaki lain.

Afrisya bertinda di luar jangkaan dengan keluar dari kereta lalu berdiri di hadapan penghadang jalan. Hazzwan dan Hizzwan terkejut dengan tindakan Afrisya, terus keluar dari kereta. Hazzwan dan Hizzwan berjalan menghampiri Afrisya. Hazzwan berdiri di sebelah kanan manakala Hizzwan di sebelah kiri. Elyssa dan Ayra turut turun dari kereta. Ayra memeluk Afrisya dari belakang.

" takkan sebab seorang lelaki, kau nak bunuh diri ? " tanya Hizzwan dengan nada perlahan. Serius nada Hizzwan. 

" entah. Ehh, tak guna la kau bunuh diri pon. Problem tak boleh sattle pon..." kata Hazzwan. Juga dengan nada yang perlahan.

" iiieee!! Mana ada orang bunuh diri la " marah Afrisya lalu menumbuk perlahan dada Hizzwan. Afrisya tergelak kecil apabila Hizzwan buat muka menyampah.

" orang lain yang kau marah, orang lain yang kau tumbuk. Tak guna... " kata Hizzwan perlahan. Pacah ketawa mereka di situ. Hizzwan menggosok rambut Afrisya sehingga rambutnya tidak terurus. Afrisya memberikan jelingan maut kepada Hizzwan.

Elyssa menghulur cabry dairy milk kepada Afrisya suapaya dapat menyejukan hatinya. Afrisya mengambil dengan senyuman di bibir. Coklat bertukar tangan. Perlahan-lahan Afrisya membuka plastik lalu coklat di masukkan ke dalam mulut.

" meh sini phone kau. Aku nak buat reseach " Hizzwan meminta. Afrisya menggelengkan kepalanya laju. Hizzwan tidak membuang masa, dia terus merampas Honnor 9 lite milik Afrisya.

Afrisya terkejut dengan tindakkan abangnya. Afrisya cuba untuk mencapai telefonnya dari genggaman Hizzwan. Tetapi malangnya dia tidak cukup tinggi untuk merampas telefonnya dari Hizzwan.

I LOVE YOU SENGET [SU]Where stories live. Discover now