Hizzwan memandang lelaki itu tidak berkelip. Seolah-olah bumi ini tidak berpusing. Betulkah ini 'rakan sekerja' yang dikatakan oleh Hazzwan sewaktu mereka bersarapan tadi?
Faiq
Sir Faiq (refer chap 6)
Pensyarahnya sewaktu di Universiti Utara Malaysia. Pensyarahnya yang terserempak dengannya sewaktu dia dan Heliza ke Aman Mall.
"Erk, sir? S..sir..bu..bu..buat ap..apa dekat..sini?" dia punya gagap tak boleh buat bincang. Tanya Hizzwan kepada Faiq yang sedang bercakap dengan telefo itu.
"Ouh. Okey, dear. Ni saya dah jumpa. Betul erk kereta ni? Confirem?.... Okey, saya dengan adik awak ni. Nanti saya call balik" kata Faiq dengan orang dihujung talian. Ni lah kot, orang yang diorang tunggu.
"buruk dowh, kau gagap. Hahaha!" bisik Hazzwan. Tak guna. Hizzwan terus menjeling Hazzwan di sebelah yang sudah terkekek-kekek ketawakannya.
Hizzwan terus melangkah keluar dari kereta. Telefon tidak lepas dari genggaman. Ketaq lah jugak jumpak bekas lecturer. Bisik Hizzwan di dalam hatinya.
Hizzwan berdiri berhadapan dengan Faiq.
Ni ke bakal abang ipar aku? Aduhh, susahnyer aku nak terima kenyataan. Lecturer yang paling kerek, paling tak sporthing, paling aku mamyampah, jadi abang ipar aku? Agak-agak sempat tak aku sebar pasal ex dia dekat angah? Cakap dia dah getback dengan ex dia ke? Cakap dia ni tak setia ke? Ish, jahilnyer aku! Bahagia ke kakak aku dengan dia? Ya Allah, angah! Risaunyer aku nak lepaskan kau dengan dia! Dah lah kau seorang jer perempuan! Positif! Yeah, positif!
"adik? Dengar tak abang cakap apa?" tanya Faiq kepada Hizzwan apabila melihat Hizzwan seolah sedang memgelamun.
"Jom lah. Saya bawak sir dengan family sir pergi villa walid. Sir follow saya" kata Hizzwan dan berura-ura untuk pergi dari situ kerana dia perasan bahawa ada empat orang perempuan sedang mengushanya.
Belum apa-apa dah beradik abang dengan aku! Akad nikah esok pagi! Sekarang baru pukul 4 petang. Lambat lagi! Kau tunggu esok aku buat apa dekat kau! Kau ingat aku nak ikut jer cakap kau? Hah, emang tok lerr! Dulu yer kau boleh buli aku, but sekarang. Jangan mimpi! Kata Hizzwan di dalam hati.
"Jauh tak?"
"Tak jauh pun, adalah dalam sejam dua" bohong Hizzwan. Padahal villa itu hanya mengambil masa selama 20 minit sahaja dari rumah Tengku Hizzman.
Hizzwan terus berjalan masuk ke dalam perut keretanya. Seatbelt ditarik. Wajahnya tegang. Langsung tiada secebis senyuman.
"Kau dah kenapa, gila?" tanya Hazzwan.
"Kau tahu tak, belum apa-apa dah beradik abang dengan aku! Ish, geli lah!" jawab Hizzwan mengadu. Hizzwan terus menekan pedal minyak menuju villa walidnya.
"Kau kenal ke?" tanya Hazzwan lagi.
"Gila tak kenal! Bekas lecturer aku kut!" jawab Hizzwan sambil menekan perkataan bekas itu. Suara nya naik dua oktaf. Hazzwan memandang Hizzwan.
"Kot yer pun begang, tak payah lah jerit! Macam aku ni duduk berbatu sampai nak jerit-jerit. Sekangkang kau jer pun!" marah Hazzwan.
Suka hati dia jer nak tukar 'sekangkang kera' ke 'sekangkang aku'. Aku dengan kera lain tau. Lain lah dia. Dia dengan kera mana ada beza. Sama jer dua-dua ekor. Kata Hizzwan mengata Hazzwan di dalam hati.
***********Setiba di depan villa, Hizzwan terus memarkir keretanya di dalam garaj itu tanpa mempedulikan kereta ahli keluarga Faiq.
Peduli pulak aku? Siapa cepat dia dapat! Alah, sekejap jer pun. Bukanya lama mana! Berkira lah korang ni! Kata Hizzwan di dalam hati sambil tersenyum sinis.
" Apasal tak bagi Faiq tu parkir kereta dia dalam ni?" tanya Hazzwan. Inilah perbezaan antara dua beradik ini. Hazzwan lebih matang dari Hizzwan.
Kalau ikutkan umur betul, Hazzwan tua setahun dari Hizzwan. Sebab? Sebab Hazzwan keluar dari perut Tengku Hanis pada pukul 11:58 pagi manakala Hizzwan keluar pada pukul 12:5 pagi. Hazzwan lahir pada 31 Disember manakala Hizzwan pada 1 Januari.
"Lantak dia lah. Peduli pulak aku" balas Hizzwan selamba. Hazzwan memndang Hizzwan pelik. Lepas jumpa Faiq terus bad mood?
"kau asal dowh?" tanya Hazzwan. Selama ini tiada rahsia antara mereka. Sebenarnya Hazzwan sayang akan adiknya itu. Tidak boleh dibayangkan jika suatu hari dia kehilangan kembarnya itu.
"dah lah, kau pergi lah keluar tolong bukak pintu" suruh Hizzwan.
"habis tu? Kau?" tanya Hazzwan kembali.
"Tadi kau nak sangat suruh Faiq tu park kereta dia dalam ni kan? Dah, shuh! Keluar" kata Hizzwan lalu menolak badan Hazzwan. Hazzwan terus membuka pintu dan keluar dari perut kereta dan terus
Hazzwan meramahkan diri untuk menjemput ahli keluarga Faiq untuk masuk ke dalam. Hazzwan terus mencapai gugusan kunci yang berada di dalam koceknya. Pintu rumah dibuka.
"Assalamualaikum" salam diberi walaupun villa dua tingkat itu tidak berpenghuni tetapi malaikat ada di dalam.
"Ehh, tercegat apa dekat luar tu? Meh, masuk masuk. Buat macam rumah sendiri yer" jemput Hazzwan ramah.
"Assalamualaikum" Hizzwan memberi salam sebelum berdiri di sebelah abangnya.Hizzwan memberikan sekuntum senyuman kepada orang yang berada di dalam villa itu.
"dekat sini ada empat bilik dan dua bilik air. Dapur dekat sana. Dekat atas pula ada empat bilik lagi dan tiga bilik air. Dekat atas juga ada hall. Kalau bilik tak cukup, saya bagi pihak keluarga perempuan minta maaf lah" terang Hazzwan lalu mengerling Hizzwan yang sudah berjalan ke dapur. Check apa-apa kut.
"ehh, tak payah minta maaf. Villa ni dah lebih dari cukup. Dah cukup bersyukur sangat dapat tempat nak bermalam" kata Puan Fatiha ibu Faiq. Hazzwan hanya tersenyum.
"Yer, betul tu. Terima kasih banyak-banyak" kata Encik Razali pula. Hazzwan tersenyum dan mengangguk sekali. Hizzwan turun kembali dengan kepala shower dan hairdryer. Kesemua barang itu sudah rosak.
"Erm, semua dah okey. Air, elektrik semua okey. Lampu, kipas dengan aircornd pun okey. Cuma benda ni jer masalah sikit. Kejap lagi saya pasang" kata Hizzwan. Keluarga Faiq mengajak Hizzwan dan Hazzwan untuk minum bersama mereka. Tetapi laju ditolak oleh Hazzwan. Hizzwan sudah rasmi Coway di di dapur.
Mereka meminta diri untuk pulang. Mereka tidak lupa juga untuk menjemput ahli keluarga Faiq untuk ke majlis Tahlil dan Bacaan Yassin pada malam nanti. Hazzwan sempat sampaikan pesanan Tengku Hanis kepada Faiq.
"Tadi bonda pesan, Faiq tak boleh jumpa angah lagi. Esok baru boleh jumpa" Kata Hazzwan kepada Faiq.
"Alaa.. Ermm, boleh laa" jawapan Faiq membuatkan semua di situ ketawa kecuali Hizzwan kerana Hizzwan sudah berada di dalam kereta.
YOU ARE READING
I LOVE YOU SENGET [SU]
RandomCerita ini tentang seorang Tengku Muhammad Hizzwan Syafiq yang digilai ramai perempuan. Lelaki ini juga adalah anak kepada seorang pelakon terkenal pada tahun 90-an. Lelaki ini berasal daripada Kanada. Di berkacukan dengan British. Setelah beberapa...