~ CHAPTER 9 ~

1.7K 63 0
                                    

2 BULAN KEMUDIAN

" Ehh, flight kau pukul berapa, dik ? " tanya Hizdfan, anak sulung Tengku Hizzman. Hari Jumaat, pada pukul 6:00 petang, Hizzwan akan beramgkat pergi United State untuk menyambung belajar.

" Petang kejap lagi. Chill lah awal lagi. Adik, tahu family ni memang nak adik keluar dari rumah ni pon kan ? Tak pe tak lama dah. Tunggu lagi 11 jam, 45 minit, 20 saat. Sabar lah sikit " balas Hizzwan. Sengaja dia berkata begitu. Semua di situ hanya diam membisu mendengar balasan Hizzwan.

Sejak Hizzwan menjejakkan kaki ke Malaysia, Hizzwan berasa seperti orang luar walaupun orang yang menjaganya adalah ibu kandungnya sendiri. Hizzwan berasa kekok apabila bersama keluarga kandungnya. Hizzwan lebih sukakan keluarga susuannya yang sekarang tinggal di Kanada. Hizzwan sangat bersyukur kerana dia akan pergi menemui keluarga susuannya.

Pada Hizzwan berumur 13 tahun, dia terpaksa mengikut Tengku Hanis dan Tengku Hizzman pulang ke Malaysia manakala Hazzwan perlu tinggal di Kanada bersama - sama keluarga susuan. Setelah lima bulan Hizzwan berada bersama keluarga kandungnya, Hizzwan diejek oleh rakan sekolah dengan perkataan ' anak angkat ', 'anak luar nikah' dan sebagainya. Mungkin kerana Hizzwan baru menjejakkan ke Malaysia dan rupanya pula hanya sedikit menginkut rupa walidnya. Kemudian selepas mendapat keputusan uijian menengah rendah, Tengku Hanis membawa Hizzwan bersekolah di Mathodys Higshcool untuk bersamanya di situ.

" Adik, kenapa cakap macam tu ? Sapa kata kitorang nak adik keluar dari rumah ni ? Bonda sayang adik tau. Adik nyawa bonda " balas Tengku Hanis lalu memberi satu kucupan di dahi anaknya. Hizzwan memberi senyuman sinis. Iphone milik Hizzwan berdering menandakan ada orang membuat panggilan.

" Hello, waalaikumsalan. Yes, Kenapa Fiqha ? " tanya Hizzwan.

" awak punya flight pukul berapa ? " tanya Syafiqha.

" 6:00 petang " jawab Hizzwan sepatah.

" ouh. Awak, saya nak jumpa awak dekat sunway pyramid. Awak tolong ambil saya eehh ? Hehehe. Nanti saya share location " jelas Syafiqha. Dia betul - betul ingin berjumpa dengan Hizzwan. Ada benda yang ingin dibincangkan. Keluarga Hizzwan terpaksa tinggal di rumah Hizzwan yang terletak di Cheras kerana flight Hizzwan bertempat di Kuala Lumpur International Airport

" Okey " Jawab Hizzwan. Hizzwan terus mematika telefon. Malas layan.

Ini lah diri Hizzwan. Kalau lelaki yamg buat pamggilan, mungkin dia akan berbual lama. Tetapi jika perempuan buat panggilan, dia akan manjawab sepatah. Baginya makin dilayan makin menjadi - jadi.

" sapa call, Fiqha eehh ? " tanya Heliza.

" kau sebok kenapa ? Minah tu lah, sapa lagi ? " tanya Hizzwan.

" Bonda, adik keluar sekejap " sambung Hizzwan lalu dia bangun dari kerusi kemudian menyusun langkah menujub ke runag tamu.

Hizzwan mencapai kunci kereta Audi milik Hizdfan yang tersangkut dalam kotak simpanan kunci. Katanya, dia ingin menghabiskan minyal kereta alongnya buat kali terakhir. Hizzwan berjalan ke garaj dan masuk ke dalam perut kereta. Injen di hidupkan lalu Hizzwan menekan pedal minyak dan memandu ke lebuh raya. Hizzwan akan terus pergi ke Sunway Pyramid kerana Syafiqha sudah berada di sana. Hizzwan tidak banyak tanya dia hanya mengikut.

" Yyaahhuuu !!! Jammp !!! Terima kasih, terima kaaih. Jasamu kan ku kenang " gumam Hizzwan seorang diri di dalam kereta. Nasib kereta tak banyak sangat seperti salalu. Hizzwan meneruskan permanduan. Setiba di Sunway Pyramid, Hizzwan melangkah masuk.

******

" Izz !! " panggil Syafiqha apabila terlihat kelibat Hizzwan. Hizzwan tidak menoleh ke empunya suara malah meneruskan perjalanan.

" Izz !! " panggil Syafiqha lagi. Kali ini dia kuatkan sedikit suaranya. Hizzwan terus menoleh. Terlihat Syafiqha sedang melambai - lambaikan tangan ke arahnya. Syafiqha tersenyum seperti kerang busuk tatkala Hizzwan menyusun langkah lengkah menuju ke arahnya. Mereka berjalan beriringan masuk ke dalam restoran Sturbuck. Mereka duduk berhadapan di meja yang teletak di hujung.

" Benda apa yang nak dibincangkan tu ? Cepat sikit. Aku banyak kerja ni " bohong Hizzwan. Dia tidak mahu berlama dengan Syafiqha. Lagipun banyak mata yang memandang ke arah mereka. Hizzwan tidak senang duduk.

" Izz, sebelum awak pergi ke US. Saya nak luahkan perasaan saya dekat awak. Saya harap awak boleh dengar luahan saya " tutur Syafiqha. Sudah lama dia menyimpan perasaan ini. Syafiqha simpan perasaan ini hampir sembilan tahun. Syafiqha tekad, walau apa pun terjadi dia tetap ingin meluahkan perasaanya kepada Hizzwan. Syafiqha takut dia tidak kuat untuk simpan perasaan ini lama - lama.

" Luahkan perasaan ? Haa, cepatlah. Luah je tau jangan ludah pulak " pesan Hizzwan.

" Saya cintakan awak, sayangkan awak dan sukakan awak " kata Syafiqha lancar. Hizzwan sedikit terkejut. Adakah betul apa yang dia dengar ? Hizzwan terdiam buat seketika.

" What ? Kau biar betul ? Hahahahaha. Kau buat lawak antarabangsa apa nih ? Fiqha, wake up ! " balas Hizzwan dengan sisa tawanya. Dia sendiri tidak percaya dengan pernyataan Syafiqha. Syafiqha meneyangkan wajah serius. Hizzwan masih dengan tawanya. Syafiqha berasa terkilan dengan Hizzwan.

" Awak, saya tengah serius ni. Lama saya simpan perasaan ni. Please, dengar " pujuk Syafiqha. Fiqha memegang tangan Hizzwan.

" siapa suruh kau simpan ? Kenapa kau ni straigh sangat ? " tanya Hizzwan. Hizzwan menarik kembali tangannya lalu bangun dari kerusi. Baru Hizzwan ingin melangkah pergi, Syafiqha labih cepat bertindak dengan mencapai lengan Hizzwan.

" Please Hizzwan. Dengar luahan saya " pujuk Syafiqha lagi. Hizzwan memusingkan badannya menghadap Syfiqha yang berdiri di paras bahunya itu. Syafiqha menayangkan wajah sayu. Tanpa banyak kata, Hizzwan duduk kembali di atas kerusi. Fiqha pula duduk berhadapan dengan Hizzwan.

" Sekejap. Aku pergi beli air. Kau tunggu sini " pesan Hizzwan. Matanya masih memandang wajah sayu Syafiqha. Ehh, Fiqha. Kau tak malu ke cerita dekat aku ? Tanya Hizzwan di dalam hati. Hizzwan berjalan menuju ke kauter untuk membeli air. Tidak sampaj 10 minit Hizzwa pergi, telefon milik Hizzwan berdering menandakan ada orang membuat panggilan. ' UNKNOWN ' yang terpapar di skrin.

" Hello sanyang. You dekat mana ni ? Hello " tanya seorang perempuan yang membuat panggilan. Syafiqha memberanikan diri untuk menjawab. Tanpa sedar air matanya membasahi pipi.

" Hello Sayang. Are you okey ? " tanya seorang perempuan itu lagi.

" Hel...hello. Hizzwan okey. Boleh saya tanya, awak ni siapa eehh ? " tanya Syafiqha. Makin lama dia semakin sebak.

" You tu siapa ? Mana Hizzwan ? " tanya wanita itu. Belum sempat Syafiqha menjawab,  Hizzwan sudah datang dengan dua gelas air. Hizzwan melihat wajah Syafiqha yang penuh dengan air mata itu. Syafiqha cepat - cepat mengesat air matanya dengan tangan. Syfiqha menghulurkan telefon kepada Hizzwan. Tanpa sedar, Hizzwab mematikan panggilan tanpa mempedulikan orang di hujung talian.

" Hizzwan, kenapa matikan panggilan ? Kesian dia. Dia cari awak tadi " terang Syafiqha dengan sisa tangisan. Dia menumpukan perhatiannya kepada Syafiqha. Hizzwan tidak menjawab pertanyaan Syafiqha.

I LOVE YOU SENGET [SU]Where stories live. Discover now