~ CHAPTER 34 ~

1.1K 47 0
                                    

"Ril, kenapa menangis ni?" tanya seseorang. Hizzwan yang masih bertinggung itu hanya melihat kaki pemilik suara itu. Siapa pulak?

Hizzwan bangun dari bertinggung sambil membantu budak yang jatuh itu bangun. Tangannya kirinya terus dibawa ke belakang kepalanya. Diusap perlahan. Apa lagi Hizzwan? Balik lah.

"erm, saya balik minta diri" kata Hizzwan lalu terus berjalan meninggal seorang perempuan dan budak itu di belakang.

"awak! " panggil perempuan itu. Hizzwan yang mendengar melajukan langkah. Dia berjalan tanpa arah tuju. Dia berhenti dan melabuhkan punggung di sebuah kerusi yang tidak jauh dari taman permainan itu.

Hizzwan hanya duduk di situ sambil membelek telefonnya. Tiba - tiba terasa seperti bahunya di sentuh dari belakang. Hizzwan terus bangun dan berdiri memghadap orang yang menyentuhnya.

"Hai, nama saya Syakireen. Just call me Reen" lalu menyuakan tanganny untuk bersalam. Hizzwan hanya memandang tangan itu. Bukan muhrim. Senyuman manis dihadiahkan kepada Reen. Reen yang faham hanya menunduk menahan malu.

"laju eh awak jalan"

"ouh, haha sorry. Siapa suruh ligan? " kata Hizzwan perlahan. Kang kalau dengar terasa pula.

"apa nama awak?" tanya Reen.

"Syafiq. Panggil saya Syaf" kata Hizzwan.

"saya balik dulu, kawan ajak keluar" Hizzwan memberikan alasan untuk mengelak dari Reen. Hizzwan berjalan pulang.

Aku tak sempat nak kenal - kenal lagi fia dah balik. Bisik hati Reen.
****************

Setiba di rumah, Hizzwaan berjalan masuk ke dalam. Pintu ditutup. Imran yang memandang terus mengerutkan dahinya. Dah kenapa pulak dia ni?

"kau asal doh? Kena kejar dengan bapok ke? " tanya Imran. Mangkuk yang berisi bubur yang di hantar oleh pekerja McD diletakkan di atas meja makan.

"mana bapok tu? Lawa tak? " tanya Imran lagi apabila Hizzwan tidak menjawab pertanyaan-nya. Hizzwan hanya menggelengkan kepala. Memandai jer laki ni.

"banyak lah kau punya bapok. Bapok tu cari beruk dia. Ouh yaa, aku lupa bagi tahu dia yang beruk dia ada depan aku sekarang ni. tengah makan bubur McD" sindir Hizzwan lalu tersenyum kemenangan apabila melihat riak wajah Imran yang sudah menahan marah.

Hizzwan berjalan mendekati Imran yang sedang melantak bubur itu. Hizzwan mengambil burger yang masih berada di dalam beg kertas itu. Hizzwan mengambil tempat berhadapan dengan Imran.

Imran hanya makan tanpa memandang Hizzwan. Masing - masing tidak mengeluarkan satu suara. Mereka lebih selesa berdiam diri.

"weh" tegur Hizzwan. Imran mengangkat kepala memandang Hizzwan. Sebelah kening dinaikkan.

"tadi kan, aku ada tengok budak ni jatuh basikal" baritahu Hizzwan lalu menggigit burger yang berada di dalam pegangannya.

"Habis tu? Kau tengok jer? Tak reti nak pergi tolong budak tu bangun? Jahil lah kau ni"

"ish, sabar lah. Aku tak habis cerita lagi" beritahu Hizzwan dengan mulut yang penuh. Tersembur - sembur sisa burger yang di kunyah ke wajah tampan milik Imran.

"eeii, dia ni! Kang aku siku kepala baru tahu! Apasal tak kahakkan terus muka aku ni?!" jerkah Imran. Geram saja dia dengan Hizzwan. Hizzwan yang tersenyum sumbing sambil memandang ke arah Imran.

"Tadi memang terfikir nak kahakkan jer muka kau tu. Tapi bila fikir balik, kesian pula kau. Kang jatuh saham tinggal 2k jer" perli Hizzwan.

"okey, back to the story. Lepas tu aku jalan lah pergi dekat budak tu. Budak tu terus nangis" sambung Hizzwan lagi.

"dia takut tengok muka kau lah tu. Yer lah, muka kau dengan Shrek kan tak ada beza" sampuk Imran.

"diam lah racoon! Lepas tu aku angkat basikal dia tu. Aku tolong dia berdiri. Tiba - tiba..." kata - kata Hizzwan tergantung apabila Imran sudah membuat andaian sendiri.

"tiba - tiba kau tengok muka dia macam annabell? Lepas tu kau baca doa, tapi dia tak pergi jugak? Then, kau lari balik rumah macam kena kejar dengan bapok?" Imran membuat andaian sendiri lagi. Hizzwan terus mengetuk kepala Imran dengan menggunakan sudu besi yang digunakannya untuk makan bubur setelah burger sudah habis dimakan.

"Sakit lahh!!!" adu Imran dengan muka yang sudah masam.

"habis kau fikir hati aku tak sakit bila aku cerita kau sampuk?!!" tanya Hizzwan. Suaranya sudah naik dua oktaf. Geram.

"tak, weh. Kau tahu tak, lepas tu ada seorang perempuan ni datang. Dia tanya dekat budak tu asal budak tu nangis" Hizzwan menyambung bercerita kepada Imran.

"dah takut tengok muka kau! Itu lah dia nangis! Kau kan macam...." ayat Imran tergantung apabila Hizzwan yang sudah geram mula memotong ayatnya.

"masalahnya perempuan tu lawa lah si*l! Cantik giler! Lawa lagi muka dia dari muka kau yang macam cermin kereta pecah tu! " Kan dah kena sebijim dengan Hizzwan. Padan muka!

"haa?!! Lawa?!! Mana kau tengok, weh?!! " tanya Imran dengan riak wajah yang terkejut. Tenganga mulut apabila terdengar pernyataan Hizzwan. Wajah terus berseri - seri.

Hizzwan menceritakan tetang kejadian petang tadi kepada Imran. Imran pula terus segar biji mata apabila mendengar cerita tentang perempuan. Gatai meqela!
************
Selesai makan, Hizzwan terus berjalan mendaki tangga untuk naik ke biliknya. Lantas dia menyusun langkah masuk ke dalam bilik air. Wuduk di ambil untuk mendirikan solat. Solat tiang agama. Ibarat sebuah rumah yang ada tiang, maka kukuhlah rumah tersebut. Jika solat tidak di laksanakan, maka runtuhlah iman. Sesibuk mana pun dia, sesingkat mana pun masa yang ada. Solat tetap perlu dilaksanakan.

Imran juga mendaki tangga untuk masuk ke dalam bilik. Lantas kaki mula melangkah masuk ke dalam bilik air untuk mengambil wuduk dan mendirikan solat maghrib.

Waktu solat di New York amat berbeza berbanding waktu solat di Malaysia. Pukul 4:46 petang sudah masuk waktu maghrib. Waktu isyak pula pada pukul 6:15 malam. Subuh 7:15 pagi, Zuhur 12:03 tengah hari dan Asar 2:45 petang. Itu bermaksud pada pukul empat, matahari mula tenggelam dan digantikan pula dengan munculnya bulan.

Selesai solat Maghrib, Hizzwan hanya memerap di dalam bilik. Imran pula melangkah turun ke ruang tamu. Buah hati membuat panggil telefon katanya.

Telefon Hizzwan mula berdering menandakan satu panggilan suara masuk. Hizzwan yang terkejut melihat profile pemanggil terus telefon terlepas dari genggaman dan mencium hidung mancungnya. Gila tak cuak tetiba tengok Valak muncul depan mata? Kau fikir aku boleh gelak tengok profile kau? Marah Hizzwan kepada Hazzwan kerana Hazzwan yang membuat panggilan itu. Seolah Hazzwa dengar apa yang dikatanya.

"ALLAH HUAKHBAR!" ucap Hizzwan apabila melihat profile pemanggil. Setelah menekat butang yang bewarna hijau itu Hizzwan terus melekapkan skrin telefon ke telinga kanannya. Hizzwan sudah membukan mukadimah tentang profile abangnya itu. Hazzwan yang mendengar leteran Hizzwan terus melepaskan ketawa besar.

Done!! Sorry lama author tak update. Author sibok sangt². Phone pon campak bawah katil jer. Bila nak guna baru cari. Haha. Betul! Author memang busy sangat! Homework pon tak sempat buat. Boleh dikatakan Isnin sampai Jumaat author full. Isnin&Jumaat author ad class smpai pkul 5 petng. Selasa&Khamis author ad 1M1S. Rabu ad koko. Sabtu ni pulak ada merentas desa. Doakan author menang yer! Bgi semangat sikit. Idea pulak mkin kurng. InsyaAllah kalau idea ad author update chap baru! Please komen and vote. Bye, assalamualaikum!

I LOVE YOU SENGET [SU]Where stories live. Discover now