~ CHAPTER 40 ~

1.3K 50 0
                                    

Syafiqha yang sedang mencakar sampah diluar rumah terdengar bisikan dari jiran kiri dan kanannya yang sedang membawang.

Rumai Syafiqha terletak di dalam kawasan kampung. Dato' Ramzan lebih suka akan suasanan perkampungan. Dia tidak suka akan suasana bandar yang kotor dengan asap karbon monoksida yang mencemarkan

Tiba-tiba telefon milik Syafiqha berdering.

Bie (izz)

Tanpa membuang masa, Syafiqha terus menjawab panggilan tersebut. Tersenyum lebar dia dibuatnya.

"hello, assalamualaikum" ucap Hizzwan.

"yer, waalaikumsalam. Awak dah sampai mana? Kenapa call saya? Awak tengah drive kan? Bahaya lahh.. Iisshh awak niieee!!" marah Syafiqha. Hizzwan yang hujung talian hanya tersenyum. Inilah kali pertama seorang perempuan marahnya demi keselamatannya selain Tengku Hanis dan Datin Mazlina.

"saya dah ada depan smart tag ni. Apasal yang banyak sangat kereta? Jamm terok!!" kata Hizzwan di hujung talian.

"biasa lah tu. Orang nak pergi pantai. Awak park tepi dulu! Risau lah saya! Saya share location! Park tepi!" arah Syafiqha. Geram pun ada juga. Ada ke patut call orang sambil memandu?

"yer, saya park tepi! Saya pakai earphone lah" kata Hizzwan membela diri sendiri.

Tut tut tut

Tutup pulak dah! Hizzwan memberi signal lalu memparkingkan keretanya di tepi.

Ting!

Hizzwan membuka location yang yang diberi oleh Syafiqha sebelum meletakkan telefonnya di stand yang melekat di cermin kereta. Hizzwan menekan pedal minya kereta selepas selesai menguruskan wazenya. Hizzwan hanya mengikut arah yang diberi. Akhirnya, sampai juga di depan rumah Syafiqha.

Setiba di rumah Syafiqha, Hizzwan mengerling jam di pergelangan tangannya. Jam menunjukkan pukul 1:15 tengah hari. Jalan boleh dikatakan sangat sesak. Disebabkan kemalangan yang boleh dikatakan agak teruk. Memyebabkan Hizzwan sedikit lewat sampai di rumaj keluarga Syafiqha.

Hizzwan membuka pintu kereta. Apasal yang ramai sangat ni? Kereta penuh keliling rumah. Dengan budak-budak main dekat halaman. Bisik hati Hizzwan.

Tiba-tiba datang seorang lelaki sambil mendukung seorang bayi dalam lingkungan sembilan bulan kearah Hizzwan. Hizzwan melangkah keluar dari kereta. Cermin mata hitam dibuka. Telefon ditangan digengngam.

Lelaki itu hanya melihat kereta Hizzwan. Dah kenapa dia usha kereta aku? Bisik hati Hizzwan. Hizzwan tersenyum kearah lelaki itu sebelum menutup pintu keretanya kembali.

"Assalamualaikum" ucap Hizzwan sebelum menyalam lelaki itu. Dari segi rupa nampak macam tua dari aku. Haha. Abang Fiqha kot.

"Waalaikumsalam. Kawan Fiqha ehh?" tanya lelaki itu. (aku tak tahu loghat Negeri Sembilan macam mana. Kalau sesiapa tahu tu, boleh lah translatekan). Hizzwan memgangguk.

"ouh, sekejap yer. Abang panggilkan" kata lelaki itu sebelum membuka mulutnya untuk memanggil Syafiqha. Tetapi belum sempat dia mengeluarkan suara, Syafiqha sudah datang ke arah mereka sambil mendukung seorang lagi bayi dalam lingkungan tujuh bulan.

"Awak!" panggil Syafiqha. Hizzwan memandang kearah suara itu sebelum tersenyum. Nasib baik kau datang.

"Ni abang saya nombor tiga. Alang. Nama dia Zaquan" kata Syafiqha sambil mengenalkan abangnya kepada Hizzwan. Hizzwan tersenyum.

"Jom masuk dalam" ajak Syafiqha sebelum menarik hujung jeket kulit berwarna hitam yanh dipakai oleh Hizzwan. Zaquan hanya menggelengkan kepalanya beberapa kali sebelum memanggil anak-anak saudaranya. masuk ke dalam rumah.

Hizzwan mengambil bayi didukungan Syafiqha terlebih dahulu sebelum mereka melangkah masuk ke dalam rumah. Ruang tamu boleh dikatakan penuh dengan adik, kakak dan abang Syafiqha. Syafiqha mengenalkan seorang demi seorang adik-beradiknya.

"Awak duduk sini dulu. Papa saya tak balik lagi dari surau. Awak tunggu sini tau. Saya buatkan air" kata Syafiqha menyuruh Hizzwan duduk bersama ahli keluarganya di ruang tamu. Pada mulanya, Hizzwan sedikir kekok. Tetapi apabila sudah kenal, Hizzwan bersa selesa. Ahli keluarga Syafiqha ramah-ramah belaka.

Pelbagai jenis soalan yang ditujukan kepada Hizzwan. Hizzwan hanya menjawab. 25 minit juga Hizzwan berbual dengan ahli keluarga Syafiqha.

Syafiqha yang berada di dapur hanay tersenyum mendengar jawapan yang diberi oleh Hizzwan. Tiba-tiba ada setu tangan menampar lembut bahu Syafiqha. Syafiqha memandang kakaknya di belakang sebelum memberikan satu senyuman yang manis.

"Fiqha ada apa-apa hubungan ke dengan si Hizzwan tu?" tanya Amira. Syafiqha tergelak kecil apabila mendengar soalan yang ditujukan oleh Amira. Memang tak lah Hizzwan mahukannya. Dia tak nak dekat aku lah kakak!! Aku jer yang terhegeh-hegeh nakkan dia!! Jika boleh dia berjata begitu, mahu saja dia  menjawab begitu.

"mana ada. Kitorang kawan jer" jawab Syafiqha  dengan tersenyum nipis.

"Yer ke kawan?" tanya Amira lagi dengan pandangan tidak puas.

"betul. Kitorang kawan jer" jawab Amira lagi. Mulut lain hati lain. Hatinya bagai dirobek apabila dia berkata begitu. Sangat sakit apabila orang yang kita mahu menolak kita begitu sahaja.

"ouh, kalau macam tu tak apa lah. Ni nak pergi Ipoh pukul berapa? Ajak lah dia makan dulu. Nak balik Ipoh tu bukan dekat" ajak Amira. Syafiqha membalas dengan anggukkan.

"nanti Fiqha try ajak dia"

"tak payah tunggu nanti. Pergi tanya sekarang. Boleh masak kalau dia nak makan sini" kata Amira. Syafiqha yang mendengar terus melangkah ke ruang tamu. Dia mendekati Hizzwan yang sedang duduk di atas lantai sambil menyandarkan badannya disofa. Syafiqha melebuhkan punggung di atas sofa tersebut. Bersebelahan dengan Huzzwan.

"Awak nak makan sini? Nak balik Ipoh tu jauh. Kang lapar dalam kereta macam mana?" tanya Syafiqha dengan suaranya yang sedikit perlahan. Hizzwan mendongak memandang Syafiqha sebelum manghadiahkan senyuman.

"tak apa lah. Tak payah susah-susah"

"alaa, makan sini ehh? Yang naj drive, awak. Bukan saya. Kang tak ada tenaga macam mana? Ipoh tu bukan dekat" pujuk Syafiqha lagi. Hizzwan memandang ke dalam mata Syafiqha. Mata dia cantik. Warna hazel. Muka dia subahanallah. Comel. Babyface. Sejuk mata aku tengok dia. Fiqha.. Fiqha.. Kau cantik. Tapi kenapa kau nakkan aku? Aku tak ada perasaan dekat kau. Aku minta maaf. Aku minta maaf sangat dengan kau.. Sebab aku buat kau sakit. Aku buat kau rasa terkilan. Buatkan kau berharap dekat aku. Aku minta maaf.. Maafkan aku Fiqha. Aku akan layan kau baik macam seorang kawan. Tak lebih dari tu. Itu jer aku mampu nak bagi dekat kau. Aku minta maaf sebab tak boleh terima kau. Even kau dah confes kau punya perasaan dekat aku. Tapi aku minta maaf. Aku tak boleh. Perasaan cinta tu tak pernah ada bila aku tengok kau, tengok mata kau, dekat dengan kau. Tak pernah ada. Aku minta maaf.

"awak! Dengar tak saya cakap apa? "

"ouhh, haaa.. Haa.. Apadia?"

"ish, kita pergi beli barang dulu. Then balik sini balik. Kita makan dulu then awak rehat. Boleh? Saya risau tengok awak drive nanti kalau awak tak rest. Boleh ehh?"

"ouh, boleh-boleh. Awak pergi lah tukar baju dulu. Saya tunggu dalam kereta. Cepat sikit"

Kata Hizzwan sebelum melangkah keluar dari rumah itu setelah meminta diri untuk keluar. Hizzwan membuka pintu kereta sebelum memboloskan dirinya ke dalam perut kereta.

I LOVE YOU SENGET [SU]Where stories live. Discover now