~ CHAPTER 27 ~

1.3K 51 0
                                    

Selesai solat maghrib berjemaah, Hizzwan, Hazzwan dan dua orang abang susuan mereka melangkah turun ke dapur.

Masing - masing melabuhkan punggung di atas kerusi meja makan. Hazzwan bergerak ke satu mesin air(aku tak tahu benda tuh nama apa) terdapat dua jenis air, Nescafe dan Mocha. Hazzwan menekan butang yang tertera 'MOCHA'

Afrisya datang mendekati abang - abangnya yang sedang rancak bersembang. Hizzwan memandang Afrisya yang tiba - tiba datang menyendeng dengannya. Dah kenapa pulak budak nih?

"kau kenapa? " tanya Hazzwan dengan dahi yang berkerut. Afrisya yang mendengar terus menegakkan badannya dan memandang ke arah Hazzwan.

"kau orang reti masak kan? " tanya Afrisya.

" kau tanya kitorang ke? " soalan dijawab dengan soalan. Afrisya mengangguk laju.

" kitorang memang pandai pun bab - bab masak nih. Hizzwan reti masak tomyam, Hazzwan reti buat sup ayam, Izzat reti masak gulai, Fariz reti masak yang goreng - goreng" terang Azrul panjang. Mata Afrisya seperti bercahaya.

"wahh!! Bangganya ada abang reti masak! " puji Afrisya teruja.

" tapi maggie laa" sambung Hafiz pula. Patah harapan Afrisya dibuatnya. Inga kan reti masak, rupanya maggie jer. Achik aku pun tahu macam mana nak buat -_-

"yes! That's right " kata mereka serentak lalu bergelak sakan kecuali Afrisya.

Hafiz, Azrul, Fariz dan Izzat sudah minta diri untuk berehat di dalam bilik masing - masing kerana penat. Yang tinggal hanyalah Hazzwan, Hizzwan dan Afrisya. Ayra entah ke mana.

Afrisya meminta Hazzwan dan Hizzwan mengajarnya masak. Mereka berdua sudah pun betsetuju untuk mengajar adiknya itu masak. Masak singgang jurr. Bahan - bahan sudah tersedia di atas meja makan.

"okey, sekarang aku nak kau bagi tahu aku bahan - bahan nak masak singgang nih " pinta Hizzwan. Afrisya mengetap bibir. Haa sudah, disuruhnya aku sebut tunjuk bahan - bahan pulak.

"ni garam, ni ikan, ni serai... "

"hangguk kau serai! Itu asam keping, giler! " marah Hazzwan dengan tawanya.

"ahahahaha!! Jahilnyer adik aku! " berdekah Hizzwan gelakkan adiknya. Afrisya hanya tersenyum.

"jauh beza asam keping dengan serai. Tuh lah, kerja nak menyerai aje. Sampai asam keping dengan serai pun dah tak tahu beza" marah Hazzwan. Afrisya hanya menayang senyuman seperti kerang busuk. Aku main tembak jer! Hehe!

"entah kau ni. Aku sumbat asap keping ni dalam kau mulut baru tahu" sambung Hizzwan dengan ketawa yang masih bersisa.

Ayra sedang mendukung Irfan anak Izzat yang masih berumur enam bulan itu tiba - tiba terdengar deringan telefon dari bilik Hizzwan minta diangkat. Ayra masuk ke dalam bilik Hizzwan lalu mengambil telefon yang berada di meja lambu di sebelah katil.

Video call

Fiqha

Tanpa membuang masa, Ayra terus menjawab panggilan video itu. Ayra memandang Irfan lalu kembali memandang skrin telefon milik Hizzwan yang tertera wajah Fiqha di situ.

"Err... Haa..hai.. Cari siapa? " tanya Ayra gagap. Syafiqha terkejut melihat seorang perempuan yang terpapar di skrin telefonnya.

"Hizzwan mana? Ini siapa? " tanya Syafiqha.

"ouh, cari abang ke? Sekejap yer" balas Ayra. Ayra memandang ke arah Irfan dan Irfan memandang Ayra. Ayra mengangkat keningnya Irfan hanya membalas dengan sengehan. Lebar saja sengehannya. Ayra menggeleng melihat Irfan.

Ayra masuk ke dalam lif untuk ke dapur. Dia tidak berani untuk turun tangga sambil mendukung Irfan. Takut terjatuh.

Sambil - sambil berjalan Ayra dan Syafiqha bersembang kosong. Sempat juga dia bertanya apa hubungan Hizzwan dengan Syafiqha. Syafiqha hanya membalas mereka hanya kawan. Tetapi di dalam hati kecil Syafiqha berkata sebaliknya.

" Abang Syaf! " jerit Ayra sambil berjalan mencari kelibat abangnya. Setelah berjumpa Hizzwan dia memberikan telefon kepada Hizzwan.

"kau dah kenapa dik memekak telolong bagai? " tanya Hizzwan perlahan. Hizzwan memandang Ayra dan Irfan. Ayra dan Irfan hanya menanyang senyuman yang lebar.

"hehe.." itu yang keluar dari mulut Ayra dan Irfan.

Hizzwan memandang skrin telefon. Melopong dia apabila melihat Syafiqha yang membuat panggilan video. Dia ni nak apa? Kenapa suka cari aku? I know i'm handsome guy. Haha.

Hazzwan tersenyum melihat adiknya.

"kau kenapa? " tanya Hizzwan serius. Gila. Usha aku lepas tu sengeh sorang - sorang. Tumbuk kang!

"siapa tu? Meh lah letak sini phone kau tu. Boleh lah kenal - kenal dengan bakal adik ipar. Mesti lawa kan?" usik Hazzwan. Hizzwan sudah tarik muncung dua kaki setengah.

"siapa tu izz?" tanya Sayfiqha. Hizzwan memandang Syafiqha.

"abang" sepatah Hizzwan membalas. Hizzwan memandang Afrisya dan Ayra silih berganti. Hazzwan sudah minta diri tidur. Penat katanya.

"ehh, kau. Nak tidur ke nak berfoya malam - malam ni?! Agak lah nak tipu aku! Penat konon!" jerit Hizzwan kepada Hazzwan mengusik.

"entah - entah abang Azz nak..." duga Afrisya dan Ayra serentak. Tenganga mulut Ayra dan Afrisya.

"eehhh!! Otak kotor lah kau orang ni!! Pergi cuci lah, macha!! " bantah Hazzwan kuat dari tangga apabila mendengar Hizzwan, Afrisya dan Ayra membuat andayan sendiri. Berdekah mereka ketawa termasuk Syafiqha.

Ayra dan Afrisya lebih suka melihat orang yang berada di hujung talian di telefon Hizzwan. Masak singgang kini Hizzwan yang tolong selesaikan. Boleh tahan jugak bakal kak ipar aku nih. Desis hati kecil Afrisya.

Elok lah tu. Call aku bukan nak sembang dengan aku. Tapi sembang dengan adik - adik aku. Kenapa call aku kalau nak sembang dengan adik aku. Call lah adik aku. Herh. Ehh tak..tak.. Yang kau nak marah sangat dengan Si Fiqha tu kenapa? Kau dah sukakan dia ke? Eehh, no way! Aku tak suka dia lah. Tapi kenapa kau marah sangat bila Ayra dengan Afrisya sembang dengan Fiqha? Eehh, aku tak marah. Aku just fikir kalau nak sembang dengan adik aku asal tak call adik aku? Kenapa kena call aku? Hey, Izz. Minah tu mana ada phone number adik kau. Ha'a kan. Betul, betul, betul. Hati Hizzwan berbicara. Terhangguk - hangguk kepala Hizzwan.

Datin Mariana berjalan masuk ke dalam ruang dapur. Tiba - tiba dia melihat Afrisya dan Ayra sedang berbual rancak sambil melihat skrin telefon Hizzwan. Kemudian Datin Mariana memandang Hizzwan yang duduk diantara Ayra dan Afrisya. Wajah yang bosan ditayang kepada Datin Mariana.

Datin Mariana mendekatkan diri dengan mereka dan berdiri di belakang Hizzwan. Hizzwan yang duduk itu mendongak memandang wajah mommynya seketika lalu bangun dari kerusi untuk beri mommynya duduk. Afrisya dan Ayra memandang Datin Mariana dengan senyuman yang lebar dibibir.

"sembang dengan siapa tu? " tanya Datin Mariana penuh minat. Kemudian dia melabuhkan punggung di kerusi yang Hizzwan duduk tadi.

"bakal menantu mommy lahh" jawab Afrisya.

"cantik kan?" tanya Ayra. Datin Mariana mengangguk sambil menayang senyuman.

Hizzwan hanya melihat tiga beranak itu berbual. Rancak. Hizzwan di belakang hanya dapat memerhati. Tidak minat untuk menyampuk.
***********

Assalamualaikun guyssss!! Tq for suport ILYS. Author x thu nk blas jasa hmpa mcm mn. Btw, author nk habaq.. Author ada novel bru tau. Tpi bru chapter 3 lah.. Hahaha.. And novel tuh dah publish tau. Pi lah baca.. Tajuk dya FRIENDSHIP.. Cita pasai kawan²... Real story tau.. Ingat besya besya?? Okey, taruskn baca, vote and like wokeyy?? Luv you.. Bye assalamualaikum

I LOVE YOU SENGET [SU]Where stories live. Discover now